Baroko nejen na oko

Praha – Například ve dvůr Ludvíka XIV., krále Slunce, se může v srpnu proměnit nádvoří Clam-Gallasova paláce. Hudebně-taneční vystoupení souhrnně nazvané Opera Barocca představí na nádvoří pražské barokní stavby i tance, které se tančili na dvoře tohoto francouzského panovníka. Jde o dobu nám méně vzdálenou, než si myslíme – alespoň podle některých teoretiků, kteří mluví o současnosti jako o epoše nové barokizace.

Hudebníci, zpěváci a tanečníci v dobových kostýmech a maskách přiblíží hudbu, árie a rekonstrukce tanců ze slavných oper a baletů 17. a 18. století. Záměrem není barokní výpravu pouze napodobovat, ale připravit návštěvníkům co nejautentičtější zážitek. A to i díky možnostem, které barokní choreografové a režiséři neměli, v současnosti jsou ale snadno dosažitelné.

„Barokní epocha objevila úžasné spektrum efektů, které se ovšem v té době nemohly technicky realizovat,“ vysvětluje Josef Vojvodík z Ústavu české literatury a literární vědy FF UK. Připomíná, že podle některých teoretiků kultury a estetiků žijeme v éře nové barokizace světa, jejíž podstatou je požitek. „Dnešní doba, která je dobou velmi rychlého, technologizovaného života, postrádá smyslovou kvalitu života. Barokní kultura znovu obnovuje afekty a patos pro současnou dobu. A tuto smyslově-estetickou afektivní kulturu baroka přibližují technické vymoženosti,“ dodává.

Technika má ovšem místo tam, kde může pomoci dotáhnout v době baroka zamýšlené, ale nerealizované efekty. Atmosféru barokního divadla v Clam-Gallasově paláci ovšem například lépe než lampy vykouzlí osvětlení svíčkami – hra světla a stínu měla v dobových představeních svou roli. „I život byl vlastně ve tmě,“ poznamenává autor projektu Rostislav Maria Müller. „Inscenace byla jen lokálně osvětlována, jistá mystičnost, která z toho pramení, je podstatným atributem jakéhokoli představení.“

Při správném osvětlení také lépe (a jinak) vyniknou masky, kostýmy a především promyšlené pohyby choreografie, která by se měla co nejvíce podobat té původní, barokní. „Tanec byl součástí života každého člověka, každý musel umět tančit. A my jsme dnes schopni barokní tance docela dobře rekonstruovat,“ prozradila choreografka a tanečnice souboru Danseurs Nobles, který na projektu Opera Barocca spolupracuje. Poměrně přesné rekonstrukce jsou možné díky taneční notaci, tedy jakýmsi grafickým záznamům tance.

Kromě Danseurs Nobles bude od 4. do 22. srpna (11.–17. srpna se nehraje) v Clam-Gallasově paláci vytvářet barokní atmosféru také taneční soubor Hartig. Hudba G. F. Händela, A. Vivaldiho nebo J. Myslivečka zazní v podání Carnevale Baroque Orchestra.

Výběr redakce

Aktuálně z rubriky Kultura

KVÍZ: Nejen Pelíšky. Jak dobře znáte vánoční filmovou klasiku?

Ve svátečním programu České televize nemůže chybět ani tuzemská filmová klasika. Například Štědrý večer si už mnozí diváci ani nedovedou představit bez Pelíšků. A i letos pobaví během Vánoc oblíbené komediální tituly. Ověřte si v přiloženém kvízu, jak dobře je opravdu znáte.
před 7 hhodinami

Třetí díl Avatara je v kinech, v plánu jsou další

Kina po světě i v Česku promítají film Avatar: Oheň a popel – další část jedné z nejdražších filmových sérií. Oscarový režisér James Cameron má v plánu další dvě pokračování, osud náročného projektu je ale nejistý.
před 18 hhodinami

Vstup do Alešville je na vlastní nebezpečí

Národní galerie Praha uspořádala úplně první komplexní retrospektivu Aleše Veselého. K vidění je ve Veletržním paláci pod názvem Alešville.
včera v 11:00

Nevyléčitelně nemocným pomáhá Sanitka splněných snů. Vznikl o ní dokument

Dokument Do posledního snu vypráví příběhy nevyléčitelně nemocných lidí, kteří si v posledních okamžicích života plní své sny díky Sanitce splněných snů. Autorka dokumentu, redaktorka ČT Lea Surovcová přiblížila v 90′ ČT24 zrod filmu. Jednu ze zakladatelek projektu Petru Homolovou potkala asi před dvěma lety a ta ji následně propojila i s jedním z hlavních hrdinů filmu Ondřejem Míčkem. Petra Homolová byla také hostem 90′ ČT24.
20. 12. 2025
Načítání...