Dramatické záběry cestujícho, který byl nedávno v USA vyvlečen z letounu společnosti United Airlines, obletěly svět. Zároveň vyvolaly debatu o praktikách aeroliní i o tom, jaká práva mají v letecké dopravě pasažéři. A nemusí jít o tak extrémní případ jako byl tento (ostatně skončí u soudu, protože muž byl kvůli utrpěným zraněním hospitalizován a hodlá společnost žalovat). Nepříjemné případy se stávají i v Evropě. Třeba tento týden jedné mladé Češce, která přiletěla později než plánovala. Evropská unie má pro podobné případy zpracována jednotná pravidla, jak „horké“ chvilky aspoň částečně kompenzovat.
Zájem o létání roste, ale pasažéři se někdy nedostanou do letadla. Mají nárok na odškodnění
Letecké společnosti prodávají na některých linkách víc letenek, než kolik je míst na palubách. Na základě svých zkušeností totiž vědí, že většinou ne všichni cestující skutečně na daný let nastoupí. Pokud se však dostaví vyšší počet cestujících, než je počet sedadel, nastává problém.
To se přihodilo i Kateřině Komárkové. V neděli večer se měla vracet se svým přítelem letadlem společnosti easyJet z Amsterdamu. Aerolinky je ale na palubu nepustily.
„Měli jsme odlétat v 7 hodin večer, přišli jsme na letiště hodinu a tři čtvrtě před odletem, ale už nám řekli, že jsou overbooked,“ vzpomíná Komárková. U odbavovací přepážky dostali jedinou informaci. Ta zněla: Počkejte, kdyby nakonec přece jen někdo neletěl, tak ho můžete vystřídat.
Čekali tedy, jestli se někdo nedostaví, ale všichni přišli.
Na klientském centru jim nabídli náhradní let – za čtyři dny. Na tu dobu mohli dostat i hotel. To si ale Komárková, která bude brzy maminkou, nemohla dovolit. Měla domluvenou návštěvu u lékaře.
Koupili si tedy novou letenku u jiné letecké společností. Za let u konkurence zaplatili v přepočtu 30 tisíc korun, to je zhruba desetkrát víc, než byla cena původní letenky. Kompenzanci ale zatím nedostala. O náhradě teď Kateřina Komárková se společností easyJet jedná. Ta na dotaz České televize slíbila, že se případem bude zabývat.
Takzvaný overbooking neboli přeplněné letadlo není u aerolinek ničím výjimečným. Letečtí experti ale tvrdí, že v posledních dvou letech, kdy ve světě prudce roste zájem o létání, se množí případy, že se lidé s řádnou letenkou nedostanou na palubu.
Na to, že všichni cestující nedorazí, spoléhají u vybraných letů i České aerolinie. Tiskový mluvčí ČSA Daniel Šabík říká: „ČSA nepoužívá překnihování plošně, jen na vybraných linkách, a to sezónně. Teď se jedná například o lety do Kodaně.“
Pokud se cestující ČSA na palubu kvůli nedostatku míst nedostane, řeší to v Praze s klientem hned na odbavovací přepážce. V ostatních městech se musí pasažér obrátit na klientské centrum.
Náplast, která moc nehojí
Cestu do Kostariky plánovali Doylovi půl roku dopředu. Když měli skoro sbaleno a chtěli si vybrat sedadla v letadle, zjistili, že tam pro desetiletého syna není místo.
„Seděl jsem vzadu v autě a plakal. Říkal jsem si: Já neletím. Přemýšlel jsem, jak se tam dopravím. Nevěděl jsem, jestli se tam s rodinou dostanu,“ vzpomíná Cole Doyle, cestující bez místa.
Společnost Air Canada totiž prodala víc letenek, než byla kapacita stroje. Aby chlapec nemusel cestovat sám, chtěl mu jeden z rodičů místo přenechat. Ale to nebylo tak jednoduché. „Pán mi řekl, že se můžeme jednoho sedadla vzdát, ale že nám nezaručuje, že ho dostane můj desetiletý syn,“ říká Shanna Doyleová.
Doylovi se tedy rozdělili. Otec se synem a s novými letenkami vyrazili na dvě hodiny vzdálené letiště. Spoj byl ale zrušený. Pokračovali tedy dál, aby stihli jiný navazující let. Celkem navíc 430 km a dodatečné náklady odhadem v přepočtu 25 tisíc korun.
Firma tedy nabídla voucher na letenky v přepočtu za 50 tisíc korun a možnost proplacení dalších výdajů. Doylovi se nakonec do Kostariky dostali. Raději než peníze by ale příště chtěli bezproblémovou cestu. Tedy to, za co měsíce předem zaplatili.