Z kampaně na podporu potravin platilo ministerstvo i indické masáže

Praha – Ministerstvo zemědělství, Státní zemědělský a intervenční fond (SZIF) a Vinařský fond vydaly na kampaně podporující potraviny a víno za šest let 1,5 miliardy korun. Přínos kampaní se přitom nezjišťoval. Vyplývá to z prověrky Nejvyššího kontrolního úřadu (NKÚ). Podle ministerstva zemědělství se nález vztahuje k předchozímu vedení resortu a do budoucna by se situace měla změnit – připravují se nové koncepce propagace značek Klasa i Regionální potravina.

„NKÚ podal příslušným finančním úřadům oznámení o porušení rozpočtové kázně ve výši téměř 565 milionů korun, a to jak kvůli porušení zákona o veřejných zakázkách, tak kvůli nedodržení dotačních podmínek,“ řekla ČT mluvčí úřadu Olga Málková. 

Kontrola se zaměřila na kampaně na podporu značek Klasa, Regionální potravina a Vína z Moravy, vína z Čech v letech 2008 až 2013. „Za klíčový nedostatek kontroloři považují fakt, že cíle kampaní byly většinou nekonkrétní. Pro možné vyhodnocení chyběly jak výchozí hodnoty, tak i ty, kterých mělo být dosaženo. Jen těžko jde tedy zjistit, do jaké míry přispěly komunikační kampaně k jejich naplnění,“ uvedl NKÚ.

Úřad upozornil, že přínosy kampaní ministerstvo, SZIF ani Vinařský fond nezjišťovaly. V posledních třech letech přitom šlo na podporu značek 750 milionů korun a jen za podporu značek Klasa a Regionální potravina zaplatily ministerstvo a SZIF ročně průměrně 215 milionů korun. „Jestli a nakolik ale kampaně naplnily požadované výsledky, není ani u jedné z těchto značek zřejmé,“ podotkl NKÚ.

Ministři zemědělství 2008–2013
Zdroj: ČT24

Součástí novinářské exkurze byla i návštěva lázní

Problematickou oblastí byly podle kontrolního úřadu veřejné zakázky na komunikační kampaně. Například v letech 2009 až 2011 zadaly ministerstvo a SZIF v rámci podpory značek Klasa a Regionální potravina šest veřejných zakázek a 108 zakázek malého rozsahu, z nichž 78 bylo zadáno bez soutěže, formou přímého oslovení. U všech šesti tendrů navíc ministerstvo a SZIF porušily zákon o veřejných zakázkách, protože zadávací řízení bylo podle NKÚ netransparentní. „Marian Jurečka vytvořil před dvěma třemi měsíci pracovní skupinu pod názvem Klasa 2015+, která má připravit nový koncept směřování marketingové strategie značky Klasa do budoucna. Totéž připravuje i u značky Regionální potravina,“ informoval mluvčí ministerstva zemědělství Hynek Jordán o aktivitách současného ministra Jurečky (KDU-ČSL). 

SZIF přijal opatření a postupy k tomu, aby se podobná pochybení neopakovala. Podle ředitele fondu Martina Šebestyána, který byl jmenován ke konci loňského roku, fond v reakci na výsledky kontroly nemůže přijmout žádná personální opatření, protože ze zaměstnanců zapojených do roku 2011 do schvalovacích procesů dnes pro SZIF nikdo nepracuje.

Exkurze v mlékárně skončila v lázních, v článku ale pak o Klase nic nebylo

SZIF také v letech 2009 až 2013 v několika desítkách akcí na podporu značky Klasa proplatil faktury za neukončené nebo neuskutečněné práce a vydával peníze za aktivity, které vůbec nebyly předmětem dané veřejné zakázky. Celkem šlo o 96,3 milionu korun. SZIF tak například proplatil provizi agentuře a odměnu subdodavateli v celkové výši 840 000 korun, i když podle smlouvy žádnou provizi ani odměnu hradit neměl. Fond třeba také dal 171 000 korun na tři novinářské exkurze v mlékárně, jejichž součástí byla i návštěva lázní a indická masáž. „Výsledkem této akce byly mimo jiné články, v nichž o značce Klasa nebyla ani zmínka,“ uvedl NKÚ.

Vinařský fond zase v letech 2006 až 2009 agentury pro komunikační kampaně na podporu značky Vína z Moravy, vína z Čech nevybíral v soutěži, i když podle NKÚ měl. Fond přitom v těchto letech za kampaň zaplatil téměř 198 milionů korun, z toho přes 42 milionů bez uzavřených písemných smluv.

Z 1,5 miliardy korun, které resort zemědělství vynaložil v letech 2008 až 2013 na komunikační kampaně na podporu značek Klasa, Regionální potravina a Vína z Moravy, vína z Čech, poskytlo většinu ministerstvo zemědělství. Dalo 1,4 miliardy korun formou dotací, zbytek zaplatily SZIF a Vinařský fond ze svých prostředků. NKÚ zkontroloval výdaje na komunikační kampaně za celkem 1,3 miliardy korun.

V podpoře potravin domácího původu šlo nejdál Rakousko. Ročně do ní vloží v přepočtu asi půl miliardy korun. A odezva místních je víc než kladná. Nakupování těchto produktů berou hodně let jako patriotismus a samozřejmost. Ceny jsou sice vyšší než u produktů dovezených ze zahraničí, na nějaké euro ale velká část místních při nákupech nehledí. Chtějí kvalitu a potraviny z domova, protože jejich nákupem podporují vlastní zemědělce. 

Výběr redakce

Aktuálně z rubriky Ekonomika

Spotřeba uhlí bude letos rekordní, předpovídá agentura IEA

Spotřeba uhlí bude letos opět rekordní, proti loňsku se zvýší o půl procenta a dosáhne 8,85 miliardy tun. Částečně je to způsobeno politikou vlády amerického prezidenta Donalda Trumpa. Ve svém výhledu o vývoji poptávky po tomto palivu to píše Mezinárodní agentura pro energii (IEA). Spalování uhlí je přitom jedním z největších zdrojů skleníkových plynů, které významně přispívají ke změně klimatu.
17. 12. 2025

Přesunutí poplatků za zelené zdroje je dle Davida správné. Na dluh, míní Hladík

„Nepochybuji o tom, že to je krok správným směrem, ale nebude to stačit,“ reagoval europoslanec Ivan David (SPD) na krok vlády, která počítá s tím, že bude ze státního rozpočtu hradit poplatky za obnovitelné zdroje energie. Vyjít by to mělo na sedmnáct miliard korun, což bude každoročně na dluh budoucích generací, varoval exministr životního prostředí a poslanec Petr Hladík (KDU-ČSL). Vyzval k pomoci energeticky náročným odvětvím. Převedení poplatků na stát je podle prezidenta Svazu průmyslu a dopravy Jana Rafaje „extrémně důležitý krok“ pro energeticky náročný průmysl, po němž svaz volal mnoho let. Pozvání do Událostí, komentářů přijala také ředitelka Masarykova ústavu vyšších studií ČVUT Vladimíra Dvořáková. Moderoval Daniel Takáč.
17. 12. 2025

EK zmírnila plán na zákaz prodeje automobilů se spalovacími motory

Evropská komise (EK) zmírnila plán na zákaz prodeje automobilů se spalovacími motory v Evropské unii od roku 2035. Nový návrh požaduje, aby se emise oxidu uhličitého (CO2) u nových aut snížily o devadesát procent proti úrovni z roku 2021, tedy nikoli o sto procent, jak bylo původně plánováno.
16. 12. 2025Aktualizováno16. 12. 2025

Cenový tlak na potraviny polevuje, ve stavebnictví však sílí

Čeští spotřebitelé stále čelí rychlému růstu cen hovězího, vajec nebo drůbeže, méně si naopak připlatí za brambory, ovoce a zeleninu. Potraviny obecně nezdražují podle Českého statistického úřadu tak rychle jako dříve. Podle hlavního ekonoma Moneta Money Bank Petra Gapka by tak jejich ceny mohly být stabilnější. Tlak na ceny naopak nepolevuje ve stavebnictví, které se potýká s vysokými náklady na materiál a energie. Sektoru se také nedostává kvalifikované pracovní síly, jako jsou zedníci, tesaři nebo stavbyvedoucí. Rostou i nároky na pracovníky, kteří potřebují znát nové technologie.
16. 12. 2025
Načítání...