Peking – Yahoo!, americká internetová společnost provozující známý vyhledávač, se rozhodla zcela opustit Čínu. Firma dnes oznámila, že zavírá své výzkumné a vývojové centrum v Pekingu, tedy svůj poslední provoz v zemi. Odchod z Číny je podle agentury AP jedním z bodů programu na snížení nákladů.
Yahoo! se definitivně stahuje z Číny
Už v roce 2005 předala společnost Yahoo! kontrolu nad svými čínskými operacemi partnerské firmě Alibaba Group v rámci dohody o spojení obou firem. A v roce 2013 pak přestala své služby v Číně nabízet. Mluvčí Yahoo! prohlásil, že zrušeno bude přibližně 350 pracovních míst. Na konci roku zaměstnávala internetová společnost po celém světě zhruba 12,5 tisíce lidí.
Uzavřením čínské pobočky ale Yahoo! nikoho příliš nepřekvapil. Vedle čistě ekonomických záležitostí se vědělo o dlouhodobě napjatém vztahu mezi firmou a čínskou vládou. Zřejmě i kvůli tomu Yahoo! dvakrát poskytlo čínským úřadům informace, které vedly k uvěznění dvou disidentů (více zde). Nicméně podle oficiálních zpráv nemá uzavření pekingské pobočky žádnou spojitost s vládním tlakem nebo cenzurou. Jediným důvodem je podle vedení společnosti snížit své celkové provozní náklady.
Slovo Yahoo! je tvořeno prvními písmeny slov Yet Another Hierarchical Officious Oracle.
Yahoo! už nějaký čas bojuje s tím, že nestačí svým hlavním konkurentům v čele se společností Google a vedle toho se jí nedaří ani adaptovat na přesun zájmu lidí k mobilním zařízením, jako jsou chytré telefony a tablety. Podle odborníků ale udělala společnost chybu už v roce 2008, kdy odmítla nabídku na převzetí od Microsoftu. Částka, která činila 44,6 miliardy dolarů, se jí zdála příliš nízká (více zde). Zisk firmy za tři měsíce do konce prosince 2014 klesl o 52 procent a příjmy o jedno procento.
Pochybení, která stáhla Yahoo! z výšin
- Řada manažerských pochybení.
- Pomalá reakce na nastupující konkurenci.
- Odmítnutí nabídky Microsoftu.
„Pokud jste z globálního hlediska tak slabí jako Yahoo!, nedává smysl udržovat si drahý výzkum a vývoj v Číně,“ zhodnotil odchod firmy Shaun Rein, generální ředitel poradenské společnosti China Market Research.
Yahoo! ale není první americkou technologickou firmou, která se rozhodla opustit Čínu. Google kvůli cenzuře odešel z Číny v roce 2012. Na počátku letošního roku zavřel svoji kancelář v Číně také výrobce her Zynga, když se mu nepodařilo obstát se svými produkty v konkurenci místních firem. „V Číně je podnikání v on-line prostoru opravdu silné a je schopné reagovat rychleji na spotřebitelské trendy,“ dodává Rein.