Volkswagen po aféře dieselgate skladuje v USA statisíce aut. Kde se jenom dá

Už tři roky se automobilka Volkswagen potýká s následky aféry Dieselgate. Ta odhalila podvody s emisními limity. Firma teď statisíce vozů s vadným softwarem odkupuje – a odkládá je na obřích parkovištích. Co s nimi bude dál, nikdo neví.

Kolona aut se táhne k obzoru. V dohledné době ale nevyjedou. Na 300 tisíc vozů stojí na sedmatřiceti improvizovaných parkovištích napříč Spojenými státy. Volkswagen tak plní svůj trest za manipulace testů emisí – vykupuje auta od klientů a odstavuje je, kde se dá. Třeba na zavřeném fotbalovém stadionu v Detroitu nebo v bývalé minnesotské továrně na papír.

„Auta jsou dočasně odstavená a pravidelně se udržují. Tak, abychom je mohli vrátit do prodeje nebo vyvézt, jakmile američtí regulátoři schválí příslušné úpravy emisí,“ uvedla mluvčí společnosti Volkswagen Jeannine Ginivanová.

Výkupy za víc než sedm miliard dolarů

Situace už ale trvá měsíce – a to ještě zdaleka není konec. Doteď Volkswagen vykoupil zpátky auta za bezmála sedm a půl miliardy dolarů. Celkem na odškodnění ve Spojených státech vydá automobilka přes 25 miliard dolarů.

„Analytici očekávají náklady třicet miliard, to je v přepočtu nějakých 638 miliard korun, což je půlka českého státního rozpočtu. Nicméně je třeba říci, že Volkswagen jako výrobní struktura jen v Německu zaobírá pozici, která se rovná Monaku,“ uvedl manažer Saxo Bank Roman Koděra.

2 minuty
Události ČT: Volkswagen skladuje v USA statisíce aut
Zdroj: ČT24

VW: S následky „Dieselgate“ jsme se vypořádali

S následky emisního skandálu ve Spojených státech se Volkswagen potýká od roku 2015. Tehdy vyšlo najevo, že do svých aut celkem sedm let instaloval software, který zkresloval skutečnou hladinu vypouštěných emisí. Vedení ale zdůrazňuje, že se s následky takzvané Dieselgate firma vypořádala dobře a v současnosti investuje do rozvoje elektromobilů.

„Teď je ještě brzy na to spekulovat, jestli nás čeká normální nebo vynikající rok. Počkáme a uvidíme. A pak budeme informovat,“ uvedl letos 13. března výkonný ředitel Volkswagenu Matthias Müller.

Společnost bude auta vykupovat až do konce příštího roku. Jejich osud na parkovištích ale zůstává nejasný. Pokud se co nejdřív nevrátí na silnice, skončí nejspíš úplně na odpis.

  • Software u dieselových motorů například určuje, za jakých podmínek a s jakou intenzitou vůz čistí výfukové plyny. 
  • U některých vozů je přitom software nastaven tak, že při vysokých, nebo naopak nízkých venkovních teplotách je čištění výfukových plynů výrazně méně intenzivní, a auto tak vypouští více škodlivých emisí. To se dá úpravou softwaru změnit.

Výběr redakce

Aktuálně z rubriky Ekonomika

Europoslanci schválili postupný zákaz dovozu ruského plynu

Evropský parlament (EP) ve středu ve Štrasburku schválil zákaz dovozu ruského plynu do Evropy nejpozději do podzimu roku 2027. Nařízení se týká zkapalněného zemního plynu (LNG), jehož dovoz by měl skončit nejpozději k 1. lednu 2027, i dovozu potrubního plynu, kdy je nejzazší termín za určitých podmínek 1. listopadu téhož roku.
17. 12. 2025Aktualizováno17. 12. 2025

Spotřeba uhlí bude letos rekordní, předpovídá agentura IEA

Spotřeba uhlí bude letos opět rekordní, proti loňsku se zvýší o půl procenta a dosáhne 8,85 miliardy tun. Částečně je to způsobeno politikou vlády amerického prezidenta Donalda Trumpa. Ve svém výhledu o vývoji poptávky po tomto palivu to píše Mezinárodní agentura pro energii (IEA). Spalování uhlí je přitom jedním z největších zdrojů skleníkových plynů, které významně přispívají ke změně klimatu.
17. 12. 2025

Přesunutí poplatků za zelené zdroje je dle Davida správné. Na dluh, míní Hladík

„Nepochybuji o tom, že to je krok správným směrem, ale nebude to stačit,“ reagoval europoslanec Ivan David (SPD) na krok vlády, která počítá s tím, že bude ze státního rozpočtu hradit poplatky za obnovitelné zdroje energie. Vyjít by to mělo na sedmnáct miliard korun, což bude každoročně na dluh budoucích generací, varoval exministr životního prostředí a poslanec Petr Hladík (KDU-ČSL). Vyzval k pomoci energeticky náročným odvětvím. Převedení poplatků na stát je podle prezidenta Svazu průmyslu a dopravy Jana Rafaje „extrémně důležitý krok“ pro energeticky náročný průmysl, po němž svaz volal mnoho let. Pozvání do Událostí, komentářů přijala také ředitelka Masarykova ústavu vyšších studií ČVUT Vladimíra Dvořáková. Moderoval Daniel Takáč.
17. 12. 2025

EK zmírnila plán na zákaz prodeje automobilů se spalovacími motory

Evropská komise (EK) zmírnila plán na zákaz prodeje automobilů se spalovacími motory v Evropské unii od roku 2035. Nový návrh požaduje, aby se emise oxidu uhličitého (CO2) u nových aut snížily o devadesát procent proti úrovni z roku 2021, tedy nikoli o sto procent, jak bylo původně plánováno.
16. 12. 2025Aktualizováno16. 12. 2025
Načítání...