Už tři roky se automobilka Volkswagen potýká s následky aféry Dieselgate. Ta odhalila podvody s emisními limity. Firma teď statisíce vozů s vadným softwarem odkupuje – a odkládá je na obřích parkovištích. Co s nimi bude dál, nikdo neví.
Volkswagen po aféře dieselgate skladuje v USA statisíce aut. Kde se jenom dá
Kolona aut se táhne k obzoru. V dohledné době ale nevyjedou. Na 300 tisíc vozů stojí na sedmatřiceti improvizovaných parkovištích napříč Spojenými státy. Volkswagen tak plní svůj trest za manipulace testů emisí – vykupuje auta od klientů a odstavuje je, kde se dá. Třeba na zavřeném fotbalovém stadionu v Detroitu nebo v bývalé minnesotské továrně na papír.
„Auta jsou dočasně odstavená a pravidelně se udržují. Tak, abychom je mohli vrátit do prodeje nebo vyvézt, jakmile američtí regulátoři schválí příslušné úpravy emisí,“ uvedla mluvčí společnosti Volkswagen Jeannine Ginivanová.
Výkupy za víc než sedm miliard dolarů
Situace už ale trvá měsíce – a to ještě zdaleka není konec. Doteď Volkswagen vykoupil zpátky auta za bezmála sedm a půl miliardy dolarů. Celkem na odškodnění ve Spojených státech vydá automobilka přes 25 miliard dolarů.
„Analytici očekávají náklady třicet miliard, to je v přepočtu nějakých 638 miliard korun, což je půlka českého státního rozpočtu. Nicméně je třeba říci, že Volkswagen jako výrobní struktura jen v Německu zaobírá pozici, která se rovná Monaku,“ uvedl manažer Saxo Bank Roman Koděra.
VW: S následky „Dieselgate“ jsme se vypořádali
S následky emisního skandálu ve Spojených státech se Volkswagen potýká od roku 2015. Tehdy vyšlo najevo, že do svých aut celkem sedm let instaloval software, který zkresloval skutečnou hladinu vypouštěných emisí. Vedení ale zdůrazňuje, že se s následky takzvané Dieselgate firma vypořádala dobře a v současnosti investuje do rozvoje elektromobilů.
„Teď je ještě brzy na to spekulovat, jestli nás čeká normální nebo vynikající rok. Počkáme a uvidíme. A pak budeme informovat,“ uvedl letos 13. března výkonný ředitel Volkswagenu Matthias Müller.
Společnost bude auta vykupovat až do konce příštího roku. Jejich osud na parkovištích ale zůstává nejasný. Pokud se co nejdřív nevrátí na silnice, skončí nejspíš úplně na odpis.
- Software u dieselových motorů například určuje, za jakých podmínek a s jakou intenzitou vůz čistí výfukové plyny.
- U některých vozů je přitom software nastaven tak, že při vysokých, nebo naopak nízkých venkovních teplotách je čištění výfukových plynů výrazně méně intenzivní, a auto tak vypouští více škodlivých emisí. To se dá úpravou softwaru změnit.