Necelé čtyři měsíce před spuštěním elektronické evidence tržeb (EET) ještě nemá přes 80 procent stravovacích a ubytovacích podniků pokladní systém kompatibilní s touto evidencí. Dvě třetiny z nich hodlají na nový pokladní systém přejít až na poslední chvíli, tedy v listopadu. Vyplývá to ze srpnového průzkumu agentury TNS Aisa mezi 600 podniky. O tom, koho všeho se bude EET týkat a jaký bude harmonogram zavádění, hovořil v pořadu Devadesátka ČT24 generální ředitel Generálního finančního ředitelství Martin Janeček.
Jen sedm procent dotázaných potvrdilo, že jsou jejich pokladny na zavedení skutečně připraveny. Dvě třetiny z restauratérů bez EET plánují nechat pořízení systému na poslední chvíli. V letní sezoně se totiž nechtějí touto novou povinností zabývat. Zbylá třetina restauratérů hodlá řešit otázky evidence v horizontu příštích týdnů či několika měsíců.
Mezi respondenty průzkumu byli zástupci malých a středních podniků z pohostinství z celé České republiky. V drtivé většině šlo o provozy o velikosti do 24 zaměstnanců. Nejvíce respondentů bylo z Prahy (12 procent), zbylé kraje a okresy byly zastoupeny rovnoměrně.
Ministerstvo financí spustilo i osvětovou kampaň: zřídilo webovou stránku, na dotazy odpovídají i pracovníci finančních úřadů.
- 1. fáze – prosinec 2016: stravovací a ubytovací služby
- 2. fáze – březen 2017: maloobchod a velkoobchod
- 3. fáze – březen 2018: ostatní činnosti ( s výjimkou vybraných řemesel a výrobních činností - viz 4. fáze), například svobodná povolání, doprava, zemědělství.
- 4. fáze – červen 2018: řemeslníci
Ke sporům o spropitné se vyjádřil i ministr financí Andrej Babiš (ANO). Spropitné, které si ponechá barman nebo číšník, nebude podle něho podléhat elektronické evidenci tržeb. V případě, že si ovšem spropitné ponechá částečně nebo celé majitel restaurace, pak by se mělo evidovat. První fáze elektronické evidence tržeb začne 1. prosince a bude platit pro podnikatele ve stravování a ubytování.





