Necelé čtyři měsíce před spuštěním elektronické evidence tržeb (EET) ještě nemá přes 80 procent stravovacích a ubytovacích podniků pokladní systém kompatibilní s touto evidencí. Dvě třetiny z nich hodlají na nový pokladní systém přejít až na poslední chvíli, tedy v listopadu. Vyplývá to ze srpnového průzkumu agentury TNS Aisa mezi 600 podniky. O tom, koho všeho se bude EET týkat a jaký bude harmonogram zavádění, hovořil v pořadu Devadesátka ČT24 generální ředitel Generálního finančního ředitelství Martin Janeček.
Většina restauratérů nechá přípravu na elektronickou evidenci tržeb na poslední chvíli
Jen sedm procent dotázaných potvrdilo, že jsou jejich pokladny na zavedení skutečně připraveny. Dvě třetiny z restauratérů bez EET plánují nechat pořízení systému na poslední chvíli. V letní sezoně se totiž nechtějí touto novou povinností zabývat. Zbylá třetina restauratérů hodlá řešit otázky evidence v horizontu příštích týdnů či několika měsíců.
Mezi respondenty průzkumu byli zástupci malých a středních podniků z pohostinství z celé České republiky. V drtivé většině šlo o provozy o velikosti do 24 zaměstnanců. Nejvíce respondentů bylo z Prahy (12 procent), zbylé kraje a okresy byly zastoupeny rovnoměrně.
Ministerstvo financí spustilo i osvětovou kampaň: zřídilo webovou stránku, na dotazy odpovídají i pracovníci finančních úřadů.
- 1. fáze – prosinec 2016: stravovací a ubytovací služby
- 2. fáze – březen 2017: maloobchod a velkoobchod
- 3. fáze – březen 2018: ostatní činnosti ( s výjimkou vybraných řemesel a výrobních činností - viz 4. fáze), například svobodná povolání, doprava, zemědělství.
- 4. fáze – červen 2018: řemeslníci
Ke sporům o spropitné se vyjádřil i ministr financí Andrej Babiš (ANO). Spropitné, které si ponechá barman nebo číšník, nebude podle něho podléhat elektronické evidenci tržeb. V případě, že si ovšem spropitné ponechá částečně nebo celé majitel restaurace, pak by se mělo evidovat. První fáze elektronické evidence tržeb začne 1. prosince a bude platit pro podnikatele ve stravování a ubytování.