Ceny letenek ještě nenarazily na své dno a budou se dál snižovat, řekl v pořadu Byznys ČT24 zakladatel globálního vyhledavače letenek Kiwi.com Oliver Dlouhý. On sám si myslí, že jednou mohou být některé spoje zdarma a vydělávat se bude jenom na doprovodných službách.
Věřím, že jednou se bude létat na nejfrekventovanější destinace zdarma, říká zakladatel Kiwi.com
„Byť to teď zní trochu bláznivě, věřím, že nastane okamžik, kdy se bude létat alespoň na nejfrekventovanější destinace zdarma a firmy, ať už aerolinky, nebo prodejce letenek, budou vydělávat na doprovodných službách, jako ubytování, pojištění a tak dále,“ přiblížil svou vizi Dlouhý.
Nyní ale minimálně očekává, že ceny letenek půjdou dál dolů. „Rozhodně nejsou na dnu,“ řekl. Jeho firma přitom vyrostla na algoritmu, který vyhledává kombinace různých leteckých společností tak, že nabízí i kombinace nespolupracujících aerolinek a tím i výrazně nižší cenu.
„Čím koukáme víc na východ, tak tam jsou lidi ochotní kvůli ceně obětovat trochu svého osobního času, naopak víc na západ si raději připlatí, aby se na místo dostali rychleji, a jsou ochotní méně obětovat času vyhledáváním nejlevnějšího spoje,“ uvedl.
Startupy to nemají v Česku lehké. Podle Dlouhého je tu málo volného kapitálu
Společnost Kiwi.com je podle Forbesu jedním z deseti nejrychleji rostoucích startupů celosvětově. Rozjet startup je přitom v Česku podle hodnocení Světové banky mnohem složitější než to zkusit v zahraničí. Česká republika je až na 81. místě, třeba i za Slovenskem.
„V Česku je oproti západu ten rozdíl, že je tady strašně málo volného kapitálu. Když už investoři vstupují do nějakých projektů, tak do nich lejí mnohem míň peněz než na západě,“ míní Dlouhý.
Vyhrávají tak podle něj projekty, kde je přidaná hodnota hodně vysoká a kde je komplexnost projektu oproti západu hodně na výši. „Například startupy typu sociálních sítí, kde je potřeba hodně dát do marketingu a získání prvotních uživatelů, se tak v Česku těžko nakopnou,“ dodal.