Na český trh vstoupila městskou částí Praha 7 čínská společnost ofo, která nabízí takzvaný bikesharing – služba umožňuje lidem sdílení šlapacích kol v ulicích měst. Lidé v této pražské části můžou využít deset kol, která si mohou po stažení aplikace zdarma zapůjčit. Do poloviny října jejich počet vzroste na 300 a do konce roku by se měla připojit nejméně jedna další městská část. V Praze už funguje bikesharingová služba Rekola.
V Praze se roztáčí žlutá kola bikesharingu, čínská firma jich tam chce do měsíce stovky
Do konce letošní sezony si lidé mohou žlutá kola půjčovat zdarma, jak to ale bude dál, zatím není jasné. Společnost totiž dosud nezveřejnila následnou cenovou politiku v Praze. Ve Vídni je služba zpoplatněna částkou půl eura za půl hodiny, přičemž platba probíhá automaticky prostřednictvím mobilní aplikace.
Na rozdíl od konkurenčních služeb není nutné bicykly ofo nechávat u předem stanovených stanic či přivazovat k lavičkám nebo lampám. Je možné je ponechat kdekoliv a zabezpečení řeší zámek, který po skončení jízdy uživatel pouze zamkne. Ten, kdo si kolo půjčí po něm, ho zase odemyká s pomocí mobilního telefonu.
„Praze ofo nabídlo, že jí pro účely dalšího zlepšování infrastruktury zdarma poskytne data o pohybu kol,“ uvedl Jakub Ditrich ze společnosti Ekolo.cz, která aktivity ofo v Praze zajišťuje. Dodal, že připravují informační kampaň k problematice sdílených kol. O spolupráci podle něj projevilo zájem několik dalších městských částí.
Praha šlape do pedálů s Milánem, Rotterdamem a Moskvou
Kromě Prahy ofo službu spouští také v dalších třech evropských městech, a to v Miláně, Rotterdamu a Moskvě. Kromě řady čínských měst ofo již působí například ve Spojeném království, USA nebo Rakousku. Společnost celosvětově provozuje více než 10 milionů kol ve 180 městech a 13 zemích.
V pražských ulicích už funguje projekt Rekola, díky kterému si mohou lidé půjčit několik tisíc kol natřených narůžovo. Kromě toho existují ve městě půjčovny kol. Bicykly půjčují i České dráhy. Praha připravovala veřejnou zakázku za 100 milionů na provoz vlastního bikesharingového systému, ten však magistrát nakonec zrušil poté, co Úřad pro ochranu hospodářské soutěže našel v zadání zakázky několik chyb.