Praha - V prvních šesti měsících letošního roku v Česku přibylo 97 tisíc osobních automobilů. Na tuzemských silnicích jich tak už jezdí 4,377 milionu. Oznámilo to dnes Sdružení automobilového průmyslu s tím, že jde o předběžné údaje z centrálního registru. Dlouhodobým bolavým místem českého vozového parku je však jeho stáří. Od ledna se sice průměrný věk českého auta nezměnilo, 13,9 roku je však v rámci Evropské unie silný nadprůměr.
V Česku přibylo skoro sto tisíc aut, jejich věk však příliš netěší
Tuzemský vozový park stárne od roku 2003 a vzdaluje se tak od optimálního stáří mezi osmi a deseti lety. Vliv na průměrný věk aut na českých silnicích má i rostoucí dovoz starších ojetin po roce 2007, kdy přestala platit výjimka Evropské unie, která omezovala jejich maximální stáří na osm let.
Omlazení vozového parku nenahrává ani tempo jeho obnovy. Zatímco v západní Evropě se ročně obnovuje asi osm procent aut, v České republice je to jen zhruba 3,5 procenta. Lépe už Česko vychází ve srovnání s východem. „V zemích jako Bulharsko nebo Rumunsko je vozový park mnohem starší a mnohem technicky méně uspokojivý než u nás. Pokud tedy bereme nové členy Evropské unie, jsme na tom rozhodně lépe,“ zdůrazňuje zástupce šéfredaktora časopisu AutoHit Martin Růžek.
Vysoký věk automobilů s českými registračními značkami Růžek za problém nepovažuje. „Musíme si uvědomit, že ta vozidla starší deseti let jezdí naprosto minimálně. Tím, že jsou v centrálním registru vozidel, jsou samozřejmě vedena v evidenci. Drtivou většinu kilometrů však najedou vozy do deseti let věku,“ vysvětluje.
Celkem je v České republice registrováno bezmála 7 milionů motorových vozidel všech kategorií. Nejstarší jsou díky velkému počtu starých Jaw a Pionýrů motocykly. Jejich průměrný věk dosahuje těžko uvěřitelných 32 let.
Alarmující situace je podle ředitele Sdružení automobilového průmyslu Antonína Šípka také v kategorii autobusů, které dosahují průměrného stáří 14,6 roku. „Jenom blázen by investoval do něčeho, co nemá zajištěnou perspektivu,“ dodává k tomu Růžek s tím, že v době rušení spojů jsou investice do nových autobusů ekonomicky nerozumné.