Tržby v maloobchodě bez aut se loni zvýšily meziročně o 4,8 procenta, rostou tak pátým rokem za sebou. V samotném prosinci, kdy tradičně vrcholí vánoční nákupy, zvolnily meziroční růst na 3,1 procenta po listopadových 6,1 procenta, oznámil Český statistický úřad (ČSÚ).
Tržby obchodníků se loni meziročně zvýšily o 4,8 procenta. Rostou už pátým rokem
Ve všech měsících loňského roku tržby překročily předloňskou úroveň. Nejvýrazněji rostly v lednu, kdy obchodníkům vzrostly tržby o 8,2 procenta. Naopak nejpomalejší tempo růstu bylo v září – 1,5 procenta.
„K růstu nákupů v obchodech přispívá především vysoká spotřebitelská důvěra podporovaná rekordní zaměstnaností a solidním růstem mezd. Lidé se méně bojí budoucnosti, a tak si dopřávají a o něco méně spoří. Vidět je zvýšený zájem o zboží pro volný čas, elektroniku, vybavení domácností. Se svým růstem naproti tomu výrazně zaostávají nákupy potravin,“ konstatuje ekonom ČSOB Petr Dufek.
Tržby za prodej nepotravinářského zboží vzrostly za celý loňský rok o 7,3 procenta, pohonných hmot o 4,1 procenta a potravin o 1,9 procenta. Tradičně nejvyšší nárůst, téměř o pětinu, zaznamenaly tržby internetových obchodů a zásilkových služeb. Ve specializovaných prodejnách s počítačovým a komunikačním zařízením se tržby zvýšily o 11 procent, s výrobky pro kulturu, sport a rekreaci o 7,1 procenta, s výrobky pro domácnosti o 6,1 procenta, s oděvy a obuví o 5,4 procenta a s farmaceutickým, zdravotnickým a kosmetickým zbožím o 3,6 procenta.
Podle hlavního ekonoma Czech Fund Lukáše Kovandy jde tak za rok 2018 celkově o poměrně solidní výsledek maloobchodu, ovšem je potřeba si uvědomit fakt, že poprvé od roku 2014 nepřekonal hranici pěti procent. To podle něho potvrzuje, že ekonomika jako celek má svůj vrchol za sebou.
„Zvláště pesimistický je pohled na vývoj automobilového segmentu, který se loni poprvé od roku 2012 propadl. Důvodem je nasycení automobilového trhu, pokrizová obnova vozových parků zkrátka už doběhla. Prodeje aut utlumil také přechod na nové emisní testy, kvůli němuž se v druhé polovině roku 2018 zadrhl automobilový segment v řadě zemí EU,“ říká Kovanda.
Nepatrnou ztrátu dynamiky lze podle analytiků pozorovat také v oblasti internetového prodeje. „E-shopy společně se zásilkovým prodejem loni vykázaly procentuálně nejskromnější nárůst tržeb od roku 2012, který činil necelých dvacet procent. Poprvé právě od roku 2012 tak on-line a zásilkové tržby nepřekonaly dvacetiprocentní hranici. Na vině je ovšem také rostoucí základna meziročního srovnání, je zřejmé, že ani internetové tržby navzdory boomu e-shopů neporostou do nebes,“ dodává Kovanda.
Tržby letos dále porostou, ale dynamika zřejmě zpomalí
Přes všechny tyto skutečnosti ale stále platí, že dynamika maloobchodních tržeb v Česku patří mezi ty vyšší v rámci zemí EU. „Ve srovnání s průměrem EU28 je více než dvojnásobná, což souvisí s příznivým růstem zaměstnanosti a mezd v tuzemské ekonomie v posledních letech,“ říká hlavní ekonom ING Bank Jakub Seidler.
Příznivý růst maloobchodních tržeb nicméně analytici očekávají i v letošním roce, i když dynamika růstu pravděpodobně zpomalí. „Zatímco loni rostly tržby v průměru o 4,8 %, letos očekáváme, že jejich dynamika mírně zpomalí na čtyři procenta,“ odhaduje analytička Komerční banky Monika Junicke.