Ťok zruší tendr na projektového manažera mýtného tendru

Praha – Výběr nového provozovatele mýtného systému nebude mít projektového manažera a stejně tak se síť zpoplatněných silnic nebude rozšiřovat. V rozhovoru pro deník Mladá fronta Dnes to řekl nový ministr dopravy Dan Ťok. Soutěž na koordinátora, kterou nyní měla již podruhé probrat hodnotící komise, proto chce ministr zrušit, naopak samotný tendr na provozování mýtného systému po roce 2016 co nejdříve vypsat. Zrušení výběru projektového manažera podpořila také opozice.

Ačkoli má nyní Dan Ťok na starost přípravu mohutných silničních a železničních staveb, premiér Sobotka označil za jeho první velký úkol projekt spíše obslužný – musí sehnat nového provozovatele mýtného systému. Prvním krokem má být zrušení soutěže na projektového manažera, kterého přitom považovali za nutnou podmínku k uspořádání hlavního tendru dva Ťokovi předchůdci Antonín Prachař i Zdeněk Žák. S novým ministrem je ale situace zcela jiná. „Budu muset zrušit celou soutěž na projektového manažera, nemyslím si, že ho potřebujeme,“ řekl Ťok v rozhovoru pro MF Dnes.

Ministerstvo zvládne tendr i bez manažera, věří ministr i opozice

Projektový manažer mýtného systému měl dostat za úkol připravit analýzu technologického vývoje v příštích deseti letech a souvisejícího vývoje způsobu výběru mýta. Druhým úkolem projektového manažera mělo být vypracování zadávací dokumentace k tendru na provoz mýta. Výběr projektového manažera sice již měl vítěze, ministerstvo ale koncem listopadu připustilo námitku vyloučeného uchazeče. Nabídkami se tak měla znovu zabývat výběrová komise.

Se zrušením tendru souhlasí také bývalý ministr dopravy Zbyněk Stanjura z ODS. „Já jsem veřejně a dlouhodobě kritizoval soutěž, kterou předchůdce pana ministra Ťoka vyhlásil, jako zbytečnou, příliš drahou, a věc, která proces výběru dodavatele mýta zdrží,“ řekl Stanjura.

3 minuty
Kabina je plná mýtných jednotek
Zdroj: ČT24

Mýtný tendr může zahrnout i interoperabilitu

Exministr Antonín Prachař chystal ještě jednu velkou zakázku. Bylo jí přizpůsobení českého mýtného systému požadavkům Evropské unie na jednotný systém. Brusel v průběhu roku již upozornil země, které zatím zavedení společného systému nepřipravují, aby se do toho pustily. Upozornění přišlo i na nábřeží Ludvíka Svobody. „Česká republika bohužel nekonala a v polovině roku 2014 jsem jako ministr dopravy dostal upozornění z Evropské komise,“ poukázal Prachař. Zakázka, kterou dnes nemůže dostat nikdo jiný než Kapsch, který mýtné brány v Česku zatím provozuje, má být podle předběžného oznámení 290milionová. Nad tím, zda ji ministerstvo bezprostředně přidělí, se však po příchodu nového ministra, vznáší otazník.

Mýtná jednotka odlišná od evropského standardu totiž není českou zvláštností, naopak kamionům, které jezdí po Evropě, kabiny doslova přetékají všemi možnými přístroji – německou, francouzskou, italskou nebo slovenskou mýtnou jednotkou. Dan Ťok je proto přesvědčen, že není kam spěchat a unifikaci by mohl začlenit do připravovaného mýtného tendru. Potom by ji také mohl zajistit jeho vítěz, ať už jím bude kterákoli firma. „Chci zjistit, jestli opravdu musíme být v tomto oboru mezi prvními, nebo můžeme počkat a udělat interoperabilitu jako součást nové soutěže,“ řekl Dan Ťok.

Čas na vypsání soutěže ještě je, věří Ťok

S ohlášeným zrušením výběru projektového manažera a možným rozšířením o roaming se však na velmi blízkém obzoru objevil samotný tendr na provozovatele mýtného systému, s jehož přípravou měl projektový manažer pomoci. Na konci roku 2016 má vítěz soutěže získat desetiletý kontrakt po Kapschi. „Čas na vypsání soutěže ještě je,“ je přesvědčen Dan Ťok. Podmínky firmám předloží v polovině příštího roku. Chce se při přípravě soutěže inspirovat fungováním mýtných systémů v jiných zemích. Současně míní, že by se mýto nemělo vybírat na více místech než v současnosti. Stát na to podle Ťoka nemá právo. „Myslím, že se stav silniční sítě zásadně nezlepšil natolik, abychom mohli zvyšovat rozsah zpoplatnění,“ poznamenal.

Kromě výběru nového provozovatele mýtného systému – který ostatně Dan Ťok nepovažuje za „takový problém, jaký se z něj dělá“ – se chce nový ministr zabývat novými stavbami, opět přitom přichází s myšlenkou partnerství soukromého a veřejného sektoru (PPP). „Jde o to ty projekty zkusit, peníze ve fondu (dopravní infrastruktury) nemusí být neustále,“ míní ministr. Vhodným projektem k takovému financování je podle něj buď dostavba dálnice D3 nebo výstavba rychlostní silnice R35 v Pardubickém kraji, popř. železniční trať na Letiště Václava Havla v Praze.

Dan Ťok je ministrem dopravy třetí den. Ve čtvrtek ho prezident jmenoval namísto Antonína Prachaře, jenž rezignoval v polovině listopadu. Oba do funkce vybralo vládní hnutí ANO. Se jmenováním Ťoka získala Česká republika již sedmnáctého ministra dopravy od roku 1993. S výjimkou Milana Šimonovského (KDU-ČSL) nevydržel v této funkci nikdo po celé volební období. Od odvolání Aleše Řebíčka (ODS) přitom nevydržel žádný ministr dopravy alespoň rok a půl. Nejblíže k tomu měl Pavel Dobeš (VV/LIDEM), který rezignoval po sedmnácti měsících ve funkci.

Vizitka Dana Ťoka
Zdroj: ČT24

Výběr redakce

Aktuálně z rubriky Ekonomika

Meta vyhrála soudní spor o převzetí služeb Instagram a WhatsApp

Společnost Meta Platforms vyhrála ostře sledovaný spor o akvizici sítě pro sdílení fotografií Instagram a komunikační aplikace WhatsApp. Podle amerického soudu firma jejich převzetím neporušila antimonopolní zákon, protože si tak nemonopolizovala trh sociálních sítí. Informuje o tom agentura Reuters.
před 7 hhodinami

Potíže služby Cloudflare zasáhly síť X nebo chatbota ChatGPT

Internetovou infrastrukturní službu Cloudflare v úterý odpoledne postihl výpadek. V jeho důsledku hlásili problémy uživatelé řady webů, například sociální sítě X.com, velkého jazykového modelu ChatGPT od společnosti OpenAI nebo služby Downdetector, která slouží právě pro sledování výpadků.
včeraAktualizovánopřed 13 hhodinami

Německá vláda čelí krizi kvůli důchodovému balíčku

Německá vláda čelí krizi kvůli plánovanému důchodovému balíčku. Postavili se proti němu mladí poslanci konzervativní unie CDU/CSU, kteří hrozí, že návrh ve Spolkovém sněmu nepodpoří. Vláda kancléře Friedricha Merze, kterou kromě CDU/CSU tvoří ještě sociální demokraté (SPD), by tak neměla pro schválení návrhu většinu. Situace je natolik vážná, že kancléř musel v pondělí odmítnout spekulace, že kvůli sporu hrozí rozpad koalice a menšinová vláda konzervativců.
před 14 hhodinami

Žádná firma není imunní proti splasknutí bubliny AI, míní šéf Alphabetu

Pokud by splaskla současná bublina umělé inteligence (AI), zasáhlo by to všechny firmy, včetně Googlu. Řekl to v rozhovoru se zpravodajskou televizí BBC News generální ředitel Alphabetu Sundar Pichai. Dodal, že současná vlna investic do AI představuje mimořádný moment, připustil ale i prvky iracionality na trhu.
před 15 hhodinami

Evropská komise vyšetřuje cloudové platformy Amazonu a Microsoftu

Evropská komise zahájila tři vyšetřování týkající se cloudových platforem Amazon Web Services a Microsoft Azure. Komise, jež plní i funkci unijního antimonopolního orgánu, chce mimo jiné určit, zda jsou americké firmy Microsoft a Amazon v cloudových službách takzvanými gatekeepery, tedy hráči, kteří významně ovlivňují provoz internetu a musí dle nařízení o digitálních trzích (DMA) na společném trhu splňovat přísnější podmínky.
před 15 hhodinami

Bitcoin sestoupil pod 90 tisíc dolarů, vymazal letošní zisky

Cena největší kryptoměny bitcoin i nadále klesá. V noci na úterý poprvé za posledních sedm měsíců sestoupila pod 90 tisíc dolarů (zhruba 1,87 milionu korun). Kolem 7:45 SEČ se bitcoin obchodoval za 89 857,86 dolarů. Od 6. října kryptoměna ztratila více než 25 procent hodnoty. Vymazala tak své letošní zisky.
před 17 hhodinami

Zpětinásobit výkon větrných elektráren? Podle vznikající vlády je cíl nereálný

Vládní strategie počítá s cílem, aby v Česku do konce dekády vzrostl výkon větrných elektráren na jeden a půl gigawattu. Za pět let by se tak měl oproti současnosti zpětinásobit. Vznikající kabinet to ale nepovažuje za reálné. Podle zástupců oboru je ovšem řada projektů v přípravě a cíli se pořád ještě lze alespoň přiblížit.
17. 11. 2025

Hospodářská krize v Libanonu vyhnala nahoru ceny elektřiny

Libanon, kdysi přezdívaný Švýcarsko Blízkého východu, uvázl v hluboké hospodářské krizi. Politická paralýza, bezpečnostní nestabilita a válka domácího teroristického hnutí Hizballáh s Izraelem z let 2023 a 2024 připravily tamní měnu o 97 procent hodnoty oproti roku 2019. Tyto problémy rovněž uvrhly osm z deseti obyvatel do vážných existenciálních problémů a zvýšily ceny elektřiny.
17. 11. 2025
Načítání...