Ťok zruší tendr na projektového manažera mýtného tendru

Praha – Výběr nového provozovatele mýtného systému nebude mít projektového manažera a stejně tak se síť zpoplatněných silnic nebude rozšiřovat. V rozhovoru pro deník Mladá fronta Dnes to řekl nový ministr dopravy Dan Ťok. Soutěž na koordinátora, kterou nyní měla již podruhé probrat hodnotící komise, proto chce ministr zrušit, naopak samotný tendr na provozování mýtného systému po roce 2016 co nejdříve vypsat. Zrušení výběru projektového manažera podpořila také opozice.

Ačkoli má nyní Dan Ťok na starost přípravu mohutných silničních a železničních staveb, premiér Sobotka označil za jeho první velký úkol projekt spíše obslužný – musí sehnat nového provozovatele mýtného systému. Prvním krokem má být zrušení soutěže na projektového manažera, kterého přitom považovali za nutnou podmínku k uspořádání hlavního tendru dva Ťokovi předchůdci Antonín Prachař i Zdeněk Žák. S novým ministrem je ale situace zcela jiná. „Budu muset zrušit celou soutěž na projektového manažera, nemyslím si, že ho potřebujeme,“ řekl Ťok v rozhovoru pro MF Dnes.

Ministerstvo zvládne tendr i bez manažera, věří ministr i opozice

Projektový manažer mýtného systému měl dostat za úkol připravit analýzu technologického vývoje v příštích deseti letech a souvisejícího vývoje způsobu výběru mýta. Druhým úkolem projektového manažera mělo být vypracování zadávací dokumentace k tendru na provoz mýta. Výběr projektového manažera sice již měl vítěze, ministerstvo ale koncem listopadu připustilo námitku vyloučeného uchazeče. Nabídkami se tak měla znovu zabývat výběrová komise.

Se zrušením tendru souhlasí také bývalý ministr dopravy Zbyněk Stanjura z ODS. „Já jsem veřejně a dlouhodobě kritizoval soutěž, kterou předchůdce pana ministra Ťoka vyhlásil, jako zbytečnou, příliš drahou, a věc, která proces výběru dodavatele mýta zdrží,“ řekl Stanjura.

3 minuty
Kabina je plná mýtných jednotek
Zdroj: ČT24

Mýtný tendr může zahrnout i interoperabilitu

Exministr Antonín Prachař chystal ještě jednu velkou zakázku. Bylo jí přizpůsobení českého mýtného systému požadavkům Evropské unie na jednotný systém. Brusel v průběhu roku již upozornil země, které zatím zavedení společného systému nepřipravují, aby se do toho pustily. Upozornění přišlo i na nábřeží Ludvíka Svobody. „Česká republika bohužel nekonala a v polovině roku 2014 jsem jako ministr dopravy dostal upozornění z Evropské komise,“ poukázal Prachař. Zakázka, kterou dnes nemůže dostat nikdo jiný než Kapsch, který mýtné brány v Česku zatím provozuje, má být podle předběžného oznámení 290milionová. Nad tím, zda ji ministerstvo bezprostředně přidělí, se však po příchodu nového ministra, vznáší otazník.

Mýtná jednotka odlišná od evropského standardu totiž není českou zvláštností, naopak kamionům, které jezdí po Evropě, kabiny doslova přetékají všemi možnými přístroji – německou, francouzskou, italskou nebo slovenskou mýtnou jednotkou. Dan Ťok je proto přesvědčen, že není kam spěchat a unifikaci by mohl začlenit do připravovaného mýtného tendru. Potom by ji také mohl zajistit jeho vítěz, ať už jím bude kterákoli firma. „Chci zjistit, jestli opravdu musíme být v tomto oboru mezi prvními, nebo můžeme počkat a udělat interoperabilitu jako součást nové soutěže,“ řekl Dan Ťok.

Čas na vypsání soutěže ještě je, věří Ťok

S ohlášeným zrušením výběru projektového manažera a možným rozšířením o roaming se však na velmi blízkém obzoru objevil samotný tendr na provozovatele mýtného systému, s jehož přípravou měl projektový manažer pomoci. Na konci roku 2016 má vítěz soutěže získat desetiletý kontrakt po Kapschi. „Čas na vypsání soutěže ještě je,“ je přesvědčen Dan Ťok. Podmínky firmám předloží v polovině příštího roku. Chce se při přípravě soutěže inspirovat fungováním mýtných systémů v jiných zemích. Současně míní, že by se mýto nemělo vybírat na více místech než v současnosti. Stát na to podle Ťoka nemá právo. „Myslím, že se stav silniční sítě zásadně nezlepšil natolik, abychom mohli zvyšovat rozsah zpoplatnění,“ poznamenal.

Kromě výběru nového provozovatele mýtného systému – který ostatně Dan Ťok nepovažuje za „takový problém, jaký se z něj dělá“ – se chce nový ministr zabývat novými stavbami, opět přitom přichází s myšlenkou partnerství soukromého a veřejného sektoru (PPP). „Jde o to ty projekty zkusit, peníze ve fondu (dopravní infrastruktury) nemusí být neustále,“ míní ministr. Vhodným projektem k takovému financování je podle něj buď dostavba dálnice D3 nebo výstavba rychlostní silnice R35 v Pardubickém kraji, popř. železniční trať na Letiště Václava Havla v Praze.

Dan Ťok je ministrem dopravy třetí den. Ve čtvrtek ho prezident jmenoval namísto Antonína Prachaře, jenž rezignoval v polovině listopadu. Oba do funkce vybralo vládní hnutí ANO. Se jmenováním Ťoka získala Česká republika již sedmnáctého ministra dopravy od roku 1993. S výjimkou Milana Šimonovského (KDU-ČSL) nevydržel v této funkci nikdo po celé volební období. Od odvolání Aleše Řebíčka (ODS) přitom nevydržel žádný ministr dopravy alespoň rok a půl. Nejblíže k tomu měl Pavel Dobeš (VV/LIDEM), který rezignoval po sedmnácti měsících ve funkci.

Vizitka Dana Ťoka
Zdroj: ČT24

Výběr redakce

Aktuálně z rubriky Ekonomika

Lyžování v Itálii se tuto zimu kvůli olympiádě citelně prodraží

V tuzemsku roste zájem o lyžování v Alpách. Letos se tam chystá o desetinu Čechů víc než loni, vyplývá z dat cestovních kanceláří a rezervačních platforem. Tuto sezonu si ale lyžaři budou muset připlatit. V době zimní olympiády, která v Itálii začíná 6. února, se v tamních střediscích zvýší ceny až na pětinásobky. Kvůli tomu se zvedá zájem i o menší lyžařské areály – a to i v sousedním Rakousku nebo ve Francii.
před 1 hhodinou

Čeští vědci by si měli více věřit, zaznělo v Událostech, komentářích z ekonomiky

České start-upy i zavedené společnosti vyvíjejí špičkové technologie, se kterými jsou úspěšné v tuzemsku i na mezinárodním poli. Stát se je snaží motivovat přímo prostřednictvím různých dotací, ale i nepřímo skrze daňové odpočty na výzkum a vývoj. Navzdory tomu se česká ekonomika v takzvaném indexu inovativnosti spíše propadá. O příčinách poklesu a možnostech zlepšení v Událostech, komentářích z ekonomiky debatovali výzkumnice z Technické univerzity Liberec Markéta Hujerová, výkonná ředitelka Czechitas Senta Čermáková a hlavní ekonom ČSOB Jan Bureš. Debatou provázely Vanda Kofroňová a Tereza Gleichová.
před 2 hhodinami

Šest zemí včetně Česka vyzývá EU k zachování hybridních aut po roce 2035

Představitelé Itálie, České republiky, Slovenska, Polska, Maďarska a Bulharska vyzývají Evropskou unii, aby od roku 2035 nezakazovala hybridní automobily. Požadují rovněž zařazení biopaliv mezi paliva s nulovými emisemi. Informovala o tom v pátek agentura ANSA s odvoláním na dopis, který podle ní podepsal mimo jiné český premiér v demisi Petr Fiala (ODS).
5. 12. 2025

ČSÚ: Maloobchodní tržby v Česku v říjnu meziročně stouply o 2,8 procenta

Maloobchodní tržby v Česku v říjnu opět meziročně vzrostly, bez započtení prodejů a oprav motorových vozidel se zvýšily o 2,8 procenta. V září to bylo po revizi rovněž o 2,8 procenta. Meziměsíčně tržby v říjnu stouply o 0,4 procenta. Data na svém webu zveřejnil Český statistický úřad (ČSÚ).
5. 12. 2025

Netflix se dohodl na převzetí části Warner Bros. Discovery za 72 miliard dolarů

Americký provozovatel streamovací platformy Netflix se domluvil na převzetí části mediální skupiny Warner Bros. Discovery za 72 miliard dolarů (asi 1,5 bilionu korun). Společnost to oznámila v tiskové zprávě. Netflix podle dohody získá filmová studia Warner Bros. a také streamingovou divizi, včetně konkurenční platformy HBO Max.
5. 12. 2025Aktualizováno5. 12. 2025

Němečtí poslanci schválili důchodový balík

Německý Spolkový sněm navzdory odporu části koaličních poslanců schválil vládní důchodový balík. Spor o něj v posledních týdnech vyvolal krizi ve vládě kancléře Friedricha Merze (CDU). Postavila se proti němu totiž část mladých poslanců vládní konzervativní unie CDU/CSU, podle kterých představují některá opatření balíku příliš velkou zátěž pro státní rozpočet a mladou generaci. Návrh nakonec prošel pohodlnou většinou hlasů, hlasovalo proti němu jen sedm vládních poslanců.
5. 12. 2025Aktualizováno5. 12. 2025

ČSÚ: Maloobchodní tržby v Česku v říjnu meziročně stouply o 2,8 procenta

Maloobchodní tržby v Česku v říjnu opět meziročně vzrostly, bez započtení prodejů a oprav motorových vozidel se zvýšily o 2,8 procenta. V září to bylo po revizi rovněž o 2,8 procenta. Meziměsíčně tržby v říjnu stouply o 0,4 procenta. Data na svém webu zveřejnil Český statistický úřad (ČSÚ).
5. 12. 2025

Vodárny chystají od nového roku zdražení, v průměru o inflaci

Vodárny v těchto dnech zveřejňují ceníky na příští rok. Ve většině regionů vodné a stočné zvýší, v průměru o inflaci. Domácnosti to vyjde řádově na stokoruny ročně navíc.
5. 12. 2025
Načítání...