Obchodní řetězec Tesco prodává obchodní dům My na Národní třídě v Praze. Objekt vznikl v polovině 70. let a byl v minulosti známý pod názvem Máj. Podle znaleckého posudku společnosti NSG Morison činí hodnota nemovitosti, po odečtení všech závazků, zhruba 171 milionů korun.
Tesco se zbavuje bývalého Máje. Obchodního domu My v centru Prahy
Hodnota majetku dosahuje téměř 950 milionů korun, podle posudku jsou ale na budově celkové závazky ve výši 681 milionů korun. Odložený daňový závazek z přecenění nemovitosti pak činí 93 milionů korun.
Podle deníku E15 je kupujícím společnost Amádeus Real, která již loni od Tesca koupila obchodní dům v Plzni na Americké třídě.
Tesco již dříve uvedlo, že hledá nové využití pro své obchodní domy – jde o budovy, které jsou staré několik desítek let a nacházejí se v atraktivních lokalitách. Musí se kompletně modernizovat.
„Z toho důvodu hledáme pro ně alternativní využití, tak aby mohly lépe sloužit lidem ve svém okolí. Platí to i pro obchodní dům My na Národní. Na jeho provozu se nic nemění a Tesco nadále pokračuje v provozu celého obchodního domu, včetně hypermarketu v přízemí,“ řekl dnes ČTK mluvčí společnosti Václav Koukolíček.
Obchodní dům se stal kulturní památkou
Stavba obchodního domu dříve nazývaného Máj byla vybudována na místě zbořeného novogotického Šlikovského paláce. Otevřena veřejnosti byla v roce 1975. Tvarově a stylově budova čerpá z prvků neofunkcionalismu. Tesco vlastní budovu od roku 1996. Na podzim 2009 proběhla rozsáhlá rekonstrukce a bylo změněno jméno obchodního domu na My. Obchodní dům má sedm nadzemních pater, pronajímatelná prodejní plocha je 12 tisíc m².
- Budova Máje na rohu ulic Spálená a Národní vznikla na místě novogotického Šlikova paláce podle návrhu architektů Miroslava Masáka, Johna Eislera a Martina Rajniše z libereckého ateliéru SIAL, který v roce 1968 založil autor ještědské televizní věže Karel Hubáček. Realizovaly ji dvě švédské firmy – SIAB a ABV Stockholm. Na fasádách Máje se uplatnil kontrast plně prosklené eskalátorové haly s nečleněnou věží nákladních výtahů z pohledového betonu.
- Podle historika architektury Rostislava Šváchy stavba pohotově reaguje na výzvu, kterou v roce 1972 vyslal do světa projekt pařížského muzea Centre Georges Pompidou od průkopníků stylu high-tech Renza Piana a Richarda Rogerse. V tomto smyslu měl Máj ohlas i v zahraničních architektonických časopisech – takové publicity se dočkala jen málokterá česká stavba 20. století.
- V březnu 2006 podal Švácha návrh na prohlášení Máje za kulturní památku. Důvodem byla mimo jiné i reakce na to, že vlastník budovy (od roku 1996 Tesco Stores ČR) plánoval nejprve její demolici, poté rozsáhlou přestavbu. Ministerstvo kultury prohlásilo Máj za kulturní památku v říjnu 2006; je podle něj významným dokladem architektury 70. let 20. století, a to také v evropském kontextu, když navazuje na meziválečný funkcionalismus a předznamenává v interiéru pojetí stylu high-tech. Definitivní verdikt o památce padl v lednu 2007.
- Během své čtyřicetileté existence obchodní dům pětkrát změnil jméno. Z původního Prioru 02 se krátce nato stal Máj. V roce 1992 přešlo centrum pod značku amerického řetězce K-Mart. Od roku 1996 je pak majitelem společnost Tesco. Původně byl obchodní dům provozován pod touto značkou, v roce 2009 se ale přejmenoval na My. Ve stejné době také prošel rozsáhlou rekonstrukcí interiérů. V říjnu 2014 se v jeho těsném sousedství nad stanicí metra Národní otevřel multifunkční komplex Quadrio s obchody, kancelářemi i byty.
Tesco již loni prodalo svůj třetinový podíl v nákupním centru Nový Smíchov jeho majoritnímu vlastníkovi, francouzské realitní společnosti Klepierre. Pražské Obchodní centrum Letňany od něj koupila německá společnost Union Institutional Investment GmbH. Tesco rovněž prodalo v Liberci i nákupní centrum Forum. Realitní společnost Rockcastle za něj zaplatila 80 milionů eur (2,2 miliardy korun). Řetězec se zbavil i obchodních domů v Plzni a Brně.
Tesco se ve finančním roce 2016/2017 v Česku propadlo do ztráty 1,09 miliardy korun. Za horším výsledkem hospodaření je podle firmy změna ocenění majetku. Tržby českých prodejen stouply o dvě procenta na 44,5 miliardy korun. Neuhrazená ztráta řetězce z minulých let dosahuje 7,2 miliardy korun. Řetězec má v Česku zhruba 200 obchodů. Tesco je s počtem zaměstnanců 11 210 mezi největšími tuzemskými zaměstnavateli.