Taxify v Česku expanduje do čtyř dalších měst. Vedle aut zkouší i motorky a elektrické koloběžky

Alternativní přepravní společnost Taxify rozšiřuje od pátku své působení do dalších čtyř krajských měst – Ostravy, Olomouce, Plzně a Českých Budějovic. Na rozdíl od známějšího Uberu se Taxify daří lépe vyjednávat o svém podnikání s evropskými vládami, shrnuli svoje podnikání pro ČT zakladatelé firmy Markus a Martin Villigové s tím, že by se tuzemská pravidla mohly inspirovat Estonskem.

Dopravce Taxify, který funguje na podobném principu jako Uber, hodlá po třech letech působení v tuzemsku vstoupit do Ostravy, Olomouce, Českých Budějovic a Plzně.

Estonská společnost chce pro svůj další rozvoj využít především svých zisků z Prahy, kde se podle podniku hospodaření firmy pohybuje od loňského prosince v černých číslech. Přesná čísla společnost neprozradila. Dalším zdrojem pro expanzi budou také peníze od investorů. V květnu skupina investorů v čele s německou automobilkou Daimler vložila do firmy 175 milionů dolarů (zhruba 3,9 miliardy korun).

Služba chce podle šéfa firmy pro Česko a Slovensko Romana Sysla vedle územní expanze rozšiřovat i svou nabídku dopravy. „Postupně spouštíme dle potřeb jednotlivých měst kromě dopravy klasickými auty i motorky, tuk tuky, elektro-koloběžky a další způsoby přepravy. Rádi bychom některé tyto novinky představili v dohledné době i v České republice,“ řekl Sysel.

4 minuty
Zakladatelé Taxify: Zkušenost z Estonska vašeho premiéra zaujala
Zdroj: ČT24

S vládou kooperujeme. Česko by mohlo využít estonské zkušenosti, míní zakladatelé

Taxify v tuzemsku expanduje, přestože stále není novela zákona o silniční dopravě, která by jasně upravovala podmínky pro nové dopravce.

Estonský Taxify ale na rozdíl od Uberu tolik nevyvolává emoce. „Vidíme, že je mnohem lepší s vládou spolupracovat, než jít proti ní. A to hlavně v Česku a střední a východní Evropě, kde s vládou kooperujeme tak, aby se nastavila pravidla, která by byla dobrá pro řidiče i cestující,“ řekl ČT zakladatel firmy Markus Villig.

O svém podnikání jednalo v březnu vedení Taxify i s českým premiérem. „Vysvětloval jsem mu estonský model, které bylo jednou z prvních zemí v Evropě, kde zavedli nová legislativní pravidla pro taxislužby, které jsou nyní otevřená pro konkurenci. Pro Česko by bylo dobré se z těchto estonských zkušeností poučit,“ doporučil tuzemské vládě druhý spoluzakladatel Martin Villig. Premiér si podle něj psal poznámky a vypadal, že ho diskuse o Estonsku zaujala. 

Podle Villiga by nová legislativa měla počítat s přechodnou dobou dlouhou půl až tři čtvrtě roku, aby si řidiči nových dopravců stihli vyřídit licence. „V současnosti máte v České republice pravidla pro taxikáře, která se stanovila deset dvacet let zpátky, kdy aktuální systém dopravy ještě neexistoval. Evropské vlády musí pochopit, že současná pravidla jsou zastaralá,“ doporučuje spoluzakladatel Taxify.

Pražští taxikáři alternativní dopravní služby kritizují, podle nich nedodržují zákony, když jezdí bez licence a taxametrů. Taxikáři na protest proti působení obou firem v hlavním městě několikrát blokovali dopravu.

Estonská firma, jejíž tržní hodnota se pohybuje kolem jedné miliardy dolarů (zhruba 22 miliard korun), byla založena před pěti lety. V Česku začala fungovat od srpna 2015. V Praze podle údajů společnosti využívá aplikaci několik stovek aktivních řidičů. 

Konkurenční službu Uber v Praze využívá podle informací firmy 300 tisíc lidí a aktivních řidičů má Uber kolem dvou tisíc. Další aplikaci Liftago používá podle údajů z letošního dubna více než patnáct set profesionálních řidičů taxi a přes čtvrt milionu cestujících v Praze, Brně, Ostravě, Zlíně, Liberci a Bratislavě. 

Výběr redakce

Aktuálně z rubriky Ekonomika

Provizorium nemusí být problém, nebude-li dlouhé, zaznělo v Událostech, komentářích z ekonomiky

Vláda Andreje Babiše (ANO) míří do rozpočtového provizoria, protože chce předělat návrh státního rozpočtu zděděný po kabinetu Petra Fialy (ODS). Hlavní ekonom Investiky Vít Hradil a redaktor ČT Petr Vašek diskutující v pořadu Události, komentáře z ekonomiky se shodli, že provizorium nemusí být zásadní problém, pokud nepotrvá dlouho. Babišova vláda se ale zřejmě nevyhne vyššímu schodku, pokud chce prosadit priority jako přesun poplatků za obnovitelné zdroje na stát nebo snížení záloh živnostníkům. Debatu moderovala Vanda Kofroňová.
před 10 hhodinami

Firmy mohou opět získat úvěr se státní zárukou

Malé a střední firmy mohou po téměř dvouleté pauze znovu získat úvěr se státní zárukou. Peníze lze využít na provozní i investiční výdaje. Ministerstvo průmyslu a obchodu na program Národní záruka vyčlenilo 578 milionů korun, což umožní poskytnout až pět miliard. Resort očekává, že si je rozdělí zhruba tisíc podnikatelů. Žádosti přijímá Národní rozvojová banka. Ta v minulosti poskytla záruky v objemu padesáti miliard korun.
20. 12. 2025

Schillerová chce stihnout legislativu k EET v příštím roce

Nová ministryně financí Alena Schillerová (ANO) již vytvořila na resortu pracovní skupinu pro zavedení elektronické evidence tržeb (EET). Vyjádřila se tak v pořadu Týden v politice moderovaném Martinem Šnajdrem. Součástí připravovaného zákona má být také daňový balíček, který bude mimo jiné obsahovat osvobození spropitného od daní a pojistného, snížení DPH na nealko nápoje ve stravovacích službách nebo studentské a manželské slevy. Podle ministryně je reálné, aby se nezbytné legislativní změny stihly během roku 2026, zpracovaný legislativní text by chtěla mít do konce února, v říjnu by měl navázat pilotní projekt. Schillerová také znovu připustila, že schodek rozpočtu na příští rok by mohl být vyšší, než s jakým počítal návrh připravený předchozím kabinetem Petra Fialy (ODS).
20. 12. 2025

Německá armáda koupí pistole od České zbrojovky

Česká zbrojovka, výrobce ručních palných zbraní, získala zakázku u německé armády, bundeswehr si vybral její pistoli jako svou novou služební zbraň. Uherskobrodská firma informovala, že zakázku získala v mezinárodním tendru a uspěla před několika globálními konkurenty. Cenu ani rozsah zakázky neuvedla.
19. 12. 2025
Načítání...