Praha - Chcete na zaručeně slunnou a klidnou dovolenou k moři? V tom případě je dovolená v Egyptě tou správnou volbou, lákají po léta cestovní kanceláře své zákazníky. Jenže od tzv. arabského jara v roce 2011 je Egypt s bezpečností na štíru, jak ostatně potvrzují varování českých i zahraničních úřadů. To ale neznamená, že zájezdy do země faraonů zcela zmizely z nabídek cestovních kanceláří. Co dělat, když si klient zájezd koupí a později dostane strach do neklidné země vycestovat?
Strach z Egypta? Cestovky vás zatím nenechají odjet jen do Taby
Tuzemské ministerstvo zahraničních věcí vydalo koncem února prohlášení, ve kterém varuje před jakýmikoliv cestami do severní části Sinajského poloostrova, a to včetně turistického letoviska Taba. Němci jdou ještě dál – jejich diplomacie nedoporučuje jezdit na celý poloostrov, tedy včetně letoviska Šarm aš-Šajch.
A co na to cestovní kanceláře? Ty německé zájezdy na Sinaj většinou ruší, ty české se striktně drží mírnějšího doporučení tuzemských úřadů. „Do Taby nesměrují v současné době zájezdy žádné české cestovní kanceláře, respektive žádné lety z území ČR,“ řekl portálu ČT24 mluvčí Asociace cestovních kanceláří ČR Jan Papež. Do letovisek u Rudého moře – jako je Hurghada, Marsa Alam a oblast Šarm aš Šajchu – ale cestovky své klienty dál posílají.
Podle Papeže se přitom není čeho bát: „Je v zájmu cestovní kanceláře, aby vyhodnotila a posoudila všechny dostupné informace seriozně, protože v případě špatného odhadu rizika cestovní kancelář nejen nese ztráty plynoucí z uskutečnění nutných opatření spojených s repatriací klientů z ohrožených míst, ale především riskuje důvěru klientů do budoucna.“ Cestovní kanceláře proto monitorují situaci v destinacích, kam své klienty posílají. Vyhodnocují a posuzují všechny dostupné informace, tedy stanoviska zastupitelského úřadu, informace svého zástupce přímo v místě určení i partnerských zahraničních cestovních kanceláří a dopravců.
Zkuste to přes vady
Jenže co když přeci jen klient, který si zájezd do Egypta koupil, pod vlivem nových okolností dostane strach a na dovolenou se mu už odjet nechce? Podle expertů může cestovce zkusit namítnout vady zájezdu. Cestovní kancelář totiž ručí za to, že zájezd bude mít vlastnosti, které jsou ve smlouvě sjednány a které klient vzhledem k nabídce a zvyklostem očekával. „Pokud klient namítne vady, je cestovní kancelář povinna zajistit náhradní plnění ve srovnatelné úrovni, pokud by mělo být nižší úrovně, pak vrátí rozdíl ceny mezi původním a nově nabídnutým zájezdem,“ vysvětluje advokát Mojmír Ježek.
Otázkou však je, co konkrétně může být považováno za vadu zájezdu. Z hlediska práva totiž vadou není skutečnost, že se po koupi zájezdu daná destinace stane „nedoporučovanou“ pro svoji nestabilitu či nebezpečnost. Výjimkou je pouze situace, kdy cestovní kancelář ve smlouvě garantovala, že jde o stabilní a bezpečnou oblast. I v případě cestovní smlouvy platí, že co je psáno, to je dáno, tedy reklamovat můžeme pouze to, co je v ní výslovně uvedeno. Ve většině případů tak bude muset nakonec zákazník odstoupit od smlouvy ze své vůle a zaplatit cestovce stornopoplatky sjednané ve smlouvě.
Zrušení zájezdu cestovkou
Ovšem i samy cestovní kanceláře mohou pod vlivem okolností své plány přehodnotit. V případech tzv. zásahu vyšší moci, respektive mimořádných událostí, tedy katastrof, teroristických útoků a ozbrojených konfliktů může cestovní kancelář rozhodnout o zrušení zájezdu. „V případě storna zájezdu ze strany cestovní kanceláře, tedy neuskutečnění zájezdu z důvodu vyšší moci, cestovní kancelář buď nabídne klientovi náhradní zájezd odpovídající kvality, nebo mu vrátí platbu, kterou na původní zájezd přijala,“ upřesnil Papež.
Jinými slovy, pokud jste si koupili zájezd do Taby, můžete být v klidu, všechny cestovní kanceláře cesty do tohoto letoviska ruší a nabízejí buď jiný zájezd, nebo vrácení peněz.