Lhůtu na odvoz české nafty z Německa stát nedodrží. Své strategické rezervy za miliardu korun mělo Česko z bavorských skladů vyčerpat do konce dubna. Zástupci státu ale přímo na místě v bavorském Krailingu potvrdili, že stav kolejí u skladů je tak špatný, že převoz v tak krátkém čase možný nebude.
Stát nestihne odvézt českou naftu z Německa, koleje u skladů jsou příliš poškozené
Krailling je obec se sedmi a půl tisíci obyvateli v Bavorsku. Je možná známější v Česku než v samotném Německu. Jsou tady totiž uskladněny české zásoby nafty, které se Správa státních hmotných rezerv snaží dostat zpět do Česka. Zatím neúspěšně.
Insolvenční správce firmy Viktoriagruppe sice před pár týdny Čechům povolil naftu za víc než miliardu korun odvézt, dal jim na to ale velmi krátký čas - palivo musí ze skladu pryč do konce dubna. A není to jediný problém. Dalším jsou koleje, po kterých nemůže jezdit vlak. Železniční vlečka, která vede ze skladu, je rozbitá. Teď se tedy kontroluje, jak a jestli vůbec se dá opravit. Bez ní ale Češi naftu po kolejích neodvezou.
Na kolik přijde oprava kolejí, bude jasné na konci března
Kromě Čechů byli u obhlídky vlečky i pracovníci bavorského drážního úřadu. Problémový úsek je dlouhý zhruba dva kilometry. Na kolik ale oprava skutečně přijde, bude jasné až na konci března. „My jsme si od německé strany vyžádali nějaké podklady k této koleji, realizace se však úplně odhadnout nedá. S odevzdáním nabídky můžeme v tomto termínu ale počítat,“ říká vedoucí provozní jednotky mechanizace Strabag Rail Emil Filip.
Už nyní je ale jasné to, že v termínu, který stanovil insolvenční správce, česká nafta německé zásobníky neopustí. Alespoň ne vlakem. Kvůli technickým problémům to ale tak rychle nepůjde ani po silnici. „Jsou tady technická zařízení, která umožňují vyskladnění autocisteren, tady jsme se ale dnes na místě dozvěděli, že vlastně od pořízení tato technika nebyla v provozu, čili její zprovoznění v tuto chvíli vnímáme jako značně rizikové a komplikované,“ říká předseda Správy státních hmotných rezerv Pavel Švagr.
Navíc to, že Mirko Mollen povolil odvoz, ještě neznamená, že nafta je opravdu česká. „Insolvenční správce si (mimo jiné) vyhrazuje právo vznést požadavek na vrácení. Vydání zásob nafty má zejména umožnit využití skladiště paliv,“ uvedl již dříve insolvenční správce Viktoriagruppe Mirko Mollen.
V německých zásobnících by aktuálně měly být zásoby nafty, které by v krizové situaci Česku vystačily na dva dny.