Stát letos přispěje obcím a krajům 220 tisíci korunami na koupi elektromobilu. Chce tak snížit emise a závislost na ropě. V příštím roce by dotaci mohli získat i jednotlivci. Ministerstvo životního prostředí zároveň podpoří i další typy alternativních pohonů. Zatím je má pod kapotou jen zlomek aut v Česku.
Stát bude obcím a krajům dotovat nákup elektromobilů 220 tisíci korunami
Aut se šetrnějšími motory přibývá v Česku pomalu. Jasně vedout ty benzinové. Ze všech letos nově registrovaných osobních vozů ho používá víc než půlka.
Alternativní pohon mají dvě procenta aut. Nejvíc je těch na stlačený zemní plyn (CNG) – přes 1800. Elektromobilů se prodalo přes sto. O hybridy je zájem větší.
Veřejné dobíjecí stanice nyní najdou řidiči hlavně ve městech. Například energetická společnost ČEZ má kromě klasických i 23 rychlodobíjecích. Zatím poslední přibyla u elektrárny v Mělníku. V červnu se dobíjecí stanice objevila i na 90. kilometru dálnice D1 u Humpolce. Provozuje ji společnost E.ON a pomáhá elektromobilům překonávat trasu z Prahy do Brna.
Jezdit hodně a dávat pozor, kde dobíjet
A kdy se elektromobil vyplatí? Jeho pořizovací cena je vyšší, provoz ale levnější. Zatímco u benzinového auta při spotřebě 7 litrů na 100 kilometrů vyjde kilometr asi na 2 koruny, elektropohonu stačí 30 haléřů. Náklady se tak spíš vrátí lidem, kteří jezdí hodně.
Šéfredaktor Úsporně.info Marek Tomíšek vzpomíná, jak bylo téměř nemožné dostat se běžným elektromobilem z Prahy do Brna. Případně se muselo jet oklikou přes Pardubice nebo Hradec Králové. Právě města jsou na elektromobily připravenější.
„Osobně jezdím na zemní plyn, protože jezdím i delší trasy. Kdybych měl auto, se kterým jezdím jenom po městě nebo v okruhu řekněme do sta kilometrů okolo bydliště, pořídil bych si elektromobil,“ říká Tomíšek.
Až jaká bude odezva
Smysl dotace přibližuje ministr životního prostředí Richard Brabec (ANO). „Vozidla s čistou mobilitou – CNG, ale především elektromobily – jsou stále ještě významně dražší při investici, na tom prvotním nákladu. Proto chceme nákup dotačně podpořit.“
Ministerstvo zároveň vyhodnotí, jaká bude v první vlně – dotované 150 miliony – poptávka. Podle toho zváží, jakou částku by mohli v příštím roce získat běžní občané.
Státní úřednící počítají s tím, že lidí, kteří si pořídí vozidla na alternativní pohon, budou postupně tisíce ročně. V tom případě by Česko ušetřilo několik procent emisí skleníkových plynů.
Podaří se omladit vozový park?
Ministerstvo průmyslu a obchodu chce platit lidem za likvidaci některých starších vozů. Konkrétně za ročníky 1995 až 1999. Usiluje tak o omlazení vozového parku. Ministr Jan Mládek (ČSSD) si od toho také slibuje zvýšení podílu vozů na elektrický a hybridní pohon, které jsou šetrnější k přírodě.
Návrh na takzvané šrotovné však zdaleka nemá „vyhráno“. Naznačuje to i ministr dopravy Dan Ťok (nestr. za ANO), který podotýká, že se o něm teprve bude jednat v rámci koalice. „Osobně si nejsem jistý, zda-li takový návrh bude fungovat,“ dodává.
Proti myšlence, že by peníze na příspěvky za vyřazení přestárlých aut měly jít ze Státního fondu životního prostředí, je navíc šéf tohoto resortu Brabec. A tak se Jan Mládek chystá na diskusi, ve které se bude snažit kolegy ministry přesvědčit.
Opatrně se staví k možnému zavedení takzvaného šrotovného i opozice. „Uvidíme, jaký bude konkrétní návrh, ale jsme ostražití, aby to nezinkasoval někdo zcela jiný,“ řekl místopředseda KSČM Jiří Dolejš. Ekonomický expert ODS Jan Skopeček by věc nechal spontánnímu vývoji.
V tom, jestli se motivační poplatek vyplatí, nemají jasno ani ti, kdo auta likvidují. Mluvčí SbohemAuto.cz Tereza Vítová se domnívá, že by to mohlo lidi motivovat, aby dali vůz k likvidaci. Jiří Kratochvíl ze Hřbitova Aut o tom ale naopak pochybuje. „Bude to víc práce, při současných cenách kovů je to pro nás nula od nuly,“ dodává.