Praha – Dvě státní firmy se hádají o nedoplatek za elektřinu a možná padne i žaloba. ČD Cargo odmítá doplatit bezmála 300 milionů korun za dodávky energie pro nákladní vlaky v roce 2009. Argumentuje tím, že cena se loni náhle zvýšila víc, než bylo nutné, a tak dál posílala pouze sumy odpovídající starému ceníku. Protivníkem ve sporu je překvapivě Správa železniční dopravní cesty (SŽDC). Plnila totiž funkci zprostředkovatele mezi energetiky a dopravci a sjednávala také nové ceny, podle ČD Cargo podepsala nevýhodnou smlouvu.
Spor o nedoplatek za elektřinu: Podle ČD Cargo je cena přemrštěná
Ve sporu o elektřinu pro ČD Cargo je spokojený jen ČEZ. Právě on loni vyhrál tendr na dodávky elektřiny na železnici. Tříletý zhruba 2,5miliardový kontrakt podepsala za České dráhy a ČD Cargo Správa železniční dopravní cesty. Přestože se ceny za megawatthodinu na trhu tehdy pohybovaly kolem 1 500 korun, SŽDC přistoupila na sumu 1 981 korun. „Železnice má jedno specifikum, a to je, že my nemůžeme přesně předpovídat, jaký objem energie od dodavatele odebíráme,“ vysvětlil Tomáš Drvota z oddělení komunikace SŽDC.
Správa objednala, ČEZu vše zaplatila a energetická válka na železnici se pak přenesla dál právě mezi SŽDC a dva velké dopravce. Zatímco jeden z nich - České dráhy - za drahou energii celý rok platil, druhý, ČD Cargo, zdražení odmítl a posílal jen tolik peněz, kolik platil v roce 2008. Dluh začal narůstat. „Pohledávka za společností ČD Cargo činila k 31. 5. 294 milionů korun,“ upřesnil Drvota.
SŽDC udělalo chybu, ČD Cargo za ni platit odmítá
„SŽDC nemůže uspět, protože nemůže svoji vlastní chybu, to znamená to, že oni uzavřeli tříletou nevýhodnou smlouvu, přenášet na svoje odběratele, a tím zneužívat dominantní postavení,“ řekl ČT24 bývalý ředitel ČD Cargo Josef Bazala.
Vedení ČD kvůli elektřině čelí trestnímu oznámení
S čistým štítem ze sporu nevyšly ani České dráhy, které celý rok za elektřinu řádně platily nasmlouvané sumy. Předseda jednoho ze železničářských odborových sdružení Jindřich Berounský si myslí, že se měly vzepřít stejně, jako to udělalo ČD Cargo, a podal dnes kvůli tomu trestní oznámení. „Generální ředitel poškodil České dráhy o více jak 300 milionů korun,“ vysvětlil Berounský.
Vedení drah se ovšem vinné necítí a z trestního oznámení si nedělá příliš těžkou hlavu. „Věříme, že policie, pokud se vůbec začne tímto problémem zabývat, potvrdí správnost našeho postupu,“ prohlásil mluvčí Českých drah Petr Šťáhlavský.
Problém téměř 300milionového dluhu ČD Cargo teď dospěl do rozhodující fáze. Poté, co firma nedávno odmítla i poslední výzvu k jeho uhrazení, připravila na ni Správa železniční dopravní cesty žalobu. Tu chce podat nejpozději do konce srpna.