Soud EU rozhodl ve prospěch kompenzací pasažérů ČSA. Neřekl ale, zda dostanou odškodné

Soud Evropské unie dal za pravdu 11 pasažérům Českých aerolinií (ČSA), kteří žádali odškodnění za více než osmihodinové zpoždění letu do Bangkoku, ačkoli ho zavinily jiné aerolinky z nečlenské země Evropské unie. ČSA jako smluvní dopravce provozovaly první část letu s mezipřistáním v Abú Dhabí, druhý let provozovala společnost Etihad Airways. Právě v druhé části cesty vzniklo zpoždění. O výklad unijního práva v této souvislosti požádal Městský soud v Praze unijní soudce v Lucemburku.

Soudci v Lucemburku ale nerozhodli přímo o tom, zda má firma odškodné zaplatit. Reagovali pouze na otázku českého soudu, který loni požádal o výklad souvisejícího práva EU. ČSA trvaly na tom, že nemohou zodpovídat za zpoždění letu, který provozovala jiná letecká společnost.

Mluvčí ČSA ve čtvrtek prohlásila, že společnost s argumentací unijního soudu nesouhlasí, neupřesnila ale, jaký bude její další postup. „S právním výkladem a argumentací v rozsudku, který znevýhodňuje evropské dopravce, nesouhlasíme. Soudní dvůr EU opět vykládá nařízení v rozporu s tím, co je v něm napsáno,“ řekla agentuře ČTK bez dalších podrobností mluvčí ČSA Vladimíra Dufková.

Žalující pasažéři si zakoupili letenky od ČSA z Prahy do Bangkoku s mezipřistáním v Abú Dhabí. První let, který provozovaly ČSA, se obešel bez zpoždění. Druhý let, provozovaný společností Etihad Airways sídlící ve Spojených arabských emirátech, měl zpoždění 488 minut. Vzhledem k tomu, že zpoždění bylo delší než tři hodiny, byla otázka, zda pasažéři, kteří měli letenky od dopravce v členské zemi EU, mají nárok na odškodné.

Soud ve čtvrtečním verdiktu připomněl, že let s jedním nebo více navazujícími lety, které jsou předmětem jediné rezervace, podle unijních pravidel představuje v souvislosti s nárokem cestujících na náhradu jeden celek. Platí to podle něj i v případě letu do nečlenského státu s mezipřistáním v jiném nečlenském státě, kdy druhou část cesty uskutečnil dopravce z nečlenské země. ČSA podle soudu mohou po vyplacení odškodnění požadovat kompenzace od Etihad Airways.

  • O odškodnění lze žádat, pokud došlo alespoň k jedné z těchto událostí:
    • let byl zrušen
    • byl odepřen nástup do letadla (v důsledku přebukování letu)
    • let byl zpožděn alespoň o 3 hodiny (oproti údaji o příletu uvedeném na letence)
  • Zdroj: Skrblik.cz
Výše kompenzací při zpoždění letu
Zdroj: skrblik.cz

Městský soud v Praze se na soud EU obrátil s otázkou, zda mají ČSA podle unijních pravidel povinnost nahradit cestujícím újmu za zpoždění zaviněné společností Etihad Airways vzhledem k tomu, že šlo o takzvané sdílení kódů.

  • Nárok na odškodnění získáte pouze pokud jsou všechny segmenty na jedné rezervaci (např. Praha – Londýn – New York). Při oddělené rezervaci (Praha–Londýn a Londýn – New York) nemáte nárok na kompenzaci.
  • Platí to také pro nízkonákladové aerolinky – Ryanair, Wizzair, easyJet a další.
  • Zdroj: skrblik.cz

Dohoda o sdílení kódů znamená, že přepravci si navzájem prodávají letenky na své spoje. V odvětví letecké dopravy je to běžná věc. Umožňuje aerolinkám rozšířit nabídku letů, aniž by si musely kupovat práva na provoz dalších tras.

  • ZPOŽDĚNÝ LET:
    Kompenzaci je letecká společnost povinna vyplácet, pokud byl let opožděn o více než 3 hodiny. Výše odškodnění se stanovuje podle délky letu (250 eur u letů do 1500 km, 400 eur u letů v rámci EU, Norska, Islandu a Švýcarska mezi 1500–3500 km, 600 eur u letů delších než 3500 km).
  • O náhradu škody lze požádat až 3 roky zpětně. Odškodnění náleží cestujícímu, který se letu zúčastnil, nikoliv tomu, kdo letenku platil. Kompenzace má cestujícímu vynahradit potíže a ztrátu času, které mu zpoždění způsobilo.
  • Výše odškodnění je daná pevně a vždy se uvádí za jednu osobu. Cena, za kterou jste letenku pořídili, nehraje žádnou roli. Takže například čtyřčlenná rodina na cestách si tak v případě zpoždění vynásobí následující částky čtyřmi.
  • ZRUŠENÝ LET:
    Kompenzace jsou podobné jako u zpožděného letu, musí být však splněná podmínka, že let musí být zrušen nejméně 14 dní před jeho plánovaným uskutečněním. Letecká společnost  musí nejen vrátit peníze za letenku, ale také zajistit finanční kompenzaci za zrušení letu.
  • Výše odškodnění se určuje podle letové vzdálenosti: 250 eur u letu do 1500 km, 400 eur u v případě letu v EU, Norska, Islandu a Švýcarska nad 1500 km  nebo letu mimo EU v délce 1500–3500 km, 600 eur v případě letu nad 3500 km.
  • Stejné výše odškodnění platí i pokud společnost cestujícímu odepře nástup do letadla proto, že prodala více letenek, než bylo míst v letadle.
  • MIMOŘÁDNÉ OKOLNOSTI:
    Letecké společnosti nemusejí odškodnění za zpožděný či zrušený let vyplácet, jestliže byla komplikace v letecké dopravě způsobena tzv. mimořádnými okolnostmi. Mezi ty se například řadí: nepřízeň počasí, politické nepokoje, stávka zaměstnanců letiště, problémy na letišti (požár v hale apod.), srážka s ptákem.
  • Jedná se o události, kterým nemohl dopravce ze své strany zamezit. Jestliže však byl let zrušen z důvodu technické závady na letadle, má cestující na odškodnění nárok, a to i v případě tzv. mimořádné technické závady, kterou letecké společnosti často pro zmatení cestujícího uvádějí.
  • O tom, čí vinou bylo zpoždění způsobeno, vás bude informovat letecká společnost. V případě pochybností se musíte obrátit na Úřad pro civilní letectví. Chcete-li žádat o odškodnění z cestovního pojištění, přečtete si nejprve pojistné podmínky.
  • ZPOŽDĚNÍ VÍCE NEŽ PĚT HODIN 
  • U zpoždění v délce 5 a více hodin máte kromě občerstvení, noclehu nebo bezplatného hovoru právo na stornování letenky. Letecká společnost vám poté musí vrátit peníze odpovídající ceně letenky včetně nevyužitých částí letu (například navazující spoje nebo let zpět). Aerolinky vás také musí na svoje náklady dopravit do výchozího bodu vaší cesty.
  • Zdroj: vasenaroky.cz, skrblik.cz
  • ZTRACENÉ NEBO POŠKOZENÉ ZAVAZADLO
  • U náhrady za ztracené nebo poškozené zavazadlo je stanovená maximální výše odškodnění, kterou po letecké společnosti můžete požadovat: 36 500 korun na jedno zavazadlo.
  • Poškozené zavazadlo musíte písemně reklamovat u letecké společnosti do 7 dní
  • Zpožděné zavazadlo se stává ztraceným po 21 dnech od příletu letadla. Po tomto termínu lze za zpožděné zavazadlo žádat náhradu.
  • Pokud vám letecká společnost odmítne za ztracené nebo poškozené zavazadlo zaplatit odškodnění, máte až 3 roky na podaní žaloby. Lhůta se počítá ode dne letu.