Škodovka loni prodala více a vydělala méně

Mladá Boleslav – Mladoboleslavské Škodě Auto se loni dařilo výrazně hůř než v předchozích letech. Podle dnes zveřejněných čísel se čistý zisk největší tuzemské automobilky propadl o 68 procent na 3,46 miliardy korun. Tržby Škody Auto klesly o 6,2 procenta na necelých 188 miliard. Škodovky se nicméně prodávaly o něco lépe než před rokem. Nového majitele našlo dohromady 684 200 vozů s okřídleným šípem ve znaku, což je meziročně o 1,4 procenta víc.

Růst odbytu mají na svědomí hlavně rostoucí dodávky na čínský trh, kde Škodovka zdvojnásobila odbyt na víc než 122 tisíc vozů. Prodejní rekord loni Škoda zaznamenala taky na klíčovém německém trhu, kde díky šrotovnému zvýšila prodej o 44 procent na 162 tisíc aut. Horší výsledky už ale automobilka vykázala ve střední a východní Evropě, kde se prodejní čísla propadala.

„Nepříznivé podmínky na automobilových trzích, zvýšený konkurenční a cenový tlak zejména ve východní Evropě a pokles pro nás relevantních celkových trhů měly značný vliv na hospodářský výsledek. Zátěží pro nás byla také vysoká volatilita české koruny,“ komentoval loňský rok ve Škodě Auto člen představenstva za oblast ekonomie Holger Kintscher.

„Nepodařilo se nám udržet ceny, zákazníci totiž začali upřednostňovat levnější modely před těmi dražšími,“ popsal další významný důvod poklesu zisku předseda představenstva Škody Auto Reinhard Jung. Škodovka takto narazila zejména v Německu, kde šrotovné odstartovalo lavinu zájmu o malá auta, u kterých je ziskovost nízká.

Nejprodávanější je Octavia

Nejprodávanějším modelem Škody byla loni s více než 273 tisíci prodanými vozy Octavia, Fabia zvýšila odbyt na 264 tisíc aut. Nových suberbů si zákazníci odvezli víc než 44 tisíc a loni představeného modelu Yeti se prodalo na 11 tisíc kusů.

Letos bude Škoda pokračovat ve zvyšování výroby v zahraničních závodech v Číně, Indii a Rusku. Automobilka zároveň rozšířila nabídku aut s nízkou spotřebou, o která je nyní zvýšený zájem. Začátkem roku Škoda modernizovala modely Fabia a Roomster a zároveň uvedla sportovní Fabii RS a Fabii Scout. Nové modely, které by mohly zvýšit zájem o škodovky, nicméně přijdou nejdříve v příštím roce.

Automobilka také potvrdila, že pracuje na vývoji nového vozu, který by se zařadil mezi Fabii a Octavii. „Auto se stupňovitou zádí pod úrovní Octavie chystáme, intenzivně se nyní pracuje na jeho vývoji. Obvykle trvá vývoj auta zhruba dva až dva a půl roku a my jsme nyní zhruba v polovině. Termín zahájení výroby jistě včas oznámíme,“ podotkl předseda představenstva Reinhard Jung. Vedení firmy také potvrdilo, že se Škoda vzhledem k situaci na trzích nyní soustředí při vývoji hlavně na menší vozy, které jsou cenově dostupnější.

Načítání...