Kdyby společnost Shell v Česku nevydělávala na automyčkách a prodejích zboží či potravin na pumpách, nebyla by vůbec zisková. České televizi to řekl výkonný šéf firmy pro prodej István Kapitány. Plány na stažení ze zdejšího trhu, kde má 180 čerpacích stanic, ale společnost nemá. Rozhovor s Istvánem Kapitánem natočil pro Ekonomiku ČT24 Pavel Cyprich.
Šéf prodeje Shellu: Jen na prodejích paliv se vydělat nedá
Začněme u cen pohonných hmot. Od loňska spadly ceny ropy zhruba o 50 procent, paliva na čerpacích stanicích ale zlevnila jen o pár korun. Kde je problém?
Když budeme mluvit přímo o České republice, je tu opravdu velmi konkurenční prostředí. Počet čerpacích stanic je tu hodně nerovnoměrný proti okolním státům - Slovensku, Polsku i třeba Německu. V takové konkurenci hodně záleží na tom, co vlastně společnosti zákazníkům nabízí. Jestli jen tankování nebo další služby. To určuje cenu. Velkou část z ní, nejen v Česku, ale v Evropě všeobecně, tvoří daně. Ve výsledku je to ovšem hlavně o volném trhu, ten tvoří ceny - ceny, které jsou zákazníci ochotni za benzín i služby platit.
Zákazníci na pumpě nechtějí hlavně tankovat?
Zákazníci dnes chtějí víc služeb na jednom místě. Chtějí šetřit čas, aby nemuseli chodit na dvě nebo tři místa, aby obstarali věci, které potřebují. Když tankují, chtějí si třeba rovnou nakoupit a podobně. To je trend, který sledujeme.
Vraťme se ještě k cenám ropy. Spojené státy určitým způsobem chtějí narovnat poměry trhu, OPEC na druhou stranu snižovat denní produkci nehodlá. Jde o jakousi soutěž? Kdo ji může vyhrát?
Nemohu komentovat ceny ropy ve světě, nemám k tomu kompetence a nejsem na to ani kvalifikovaný. Šéfuji sekci prodeje. Je tu opravdu hodně různých názorů a náhledů na celou situaci a dost často se ukazují jako špatné, takže tou cestou nepůjdu.
OPEC tvrdí, že se ceny ropy budou držet pod 100 dolary za barel ještě dalších 10 let, to může ovlivnit váš trh.
Trh rozhodne, kde ceny budou. Je tu opravdu hodně věcí, které je ovlivňují, hodně z toho jsou čistě burzovní záležitosti. Takže je to hodně složité a nerad bych to vůbec komentoval. To není moje práce, moje místo a moje expertíza.
Ano, co ale vaše práce je, je prodávat. A to s cenami ropy dost souvisí. Nebojíte se, že pokud cena opět vzroste, klesne spotřeba paliv?
Je to dost zajímavé. Když tu byla finanční krize v letech 2008 a 2009 nebo když byla ceny ropy vysoko nad 100 dolary, tak jsme určitý pokles sledovali. Ale celkový dopad na spotřebu byl o dost menší, než jsme vlastně čekali. Evropa, a Česká republika v ní, je ale tak jako tak místo, kde spotřeba dlouhodobě mírně klesá. Jsme si toho vědomi a musíme se tomu přizpůsobit.
Když ale budete vydělávat kvůli cenám ropy míň, budou horší i vaše služby.
Jak už jsem říkal, náš přístup se nezmění, jestli budou ceny ropy 50 nebo 120 dolarů. Velmi podstatná část našich příjmů nepochází z prodeje ropných produktů, ale z dalších obchodních aktivit - třeba z prodejů v obchodech benzinových pum a myček. Mohu vám říct, že právě bez zisků z nákupu dalšího zboží a automyček by byl prodej benzínu a nafty v Česku úplně bez výdělků. Jen na prodejích paliv bychom nevydělali dost, abychom pokryli náklady. Česká republika v tomhle není nijak výjimečná.
Mnoho velkých mezinárodních společností v posledních měsících a letech Českou republiku opustilo a asi i kvůli tomu, co jste říkal. Vy podobné plány nemáte?
Česko tvoří jádro našeho byznysu v Evropě, je to jeden z nejdůležitějších trhů. Ten trend sledujeme po celém světě, kdy se velké firmy stahují z lokálních trhů a přenechávají pozice menším, regionálním hráčům. My máme jinou strategii. Pro Českou republiku máme podobné plány jako třeba pro Německo nebo Nizozemí. Celý region střední a východní Evropy je pro nás jedním z nejdůležitějších pro náš byznys. Koukáme ale i jinam. Máme 45 tisíc čerpacích stanic po celém světě. A já obvykle říkám, že se teprve zahříváme. Trhy jako Čína, Indie, Rusko nebo Mexiko jsou obrovské. Třeba v Číně je asi 11 tisíc čerpacích stanic na víc než 1,4 miliardy obyvatel. Takže je na čem pracovat.