Výraznější zdražování pohonných hmot v Česku se zastavilo. Cena benzinu stoupla za poslední týden pouze o dva haléře na 33,69 koruny za litr a nafta zlevnila v průměru o čtyři haléře na 32,70 koruny za litr. Vyplývá to z údajů firmy CCS, která ceny sleduje. Paliva v Česku zdražovala od poloviny února, cena benzinu od té doby stoupla o více než tři koruny a nafty téměř o dvě koruny.
Řidiči si mohou oddechnout. Benzin a nafta budou teď zřejmě zlevňovat, míní analytici
Nejdražší Natural 95 tankují řidiči na Vysočině, kde vyjde litr na 34,13 koruny. Přes 34 korun za litr dají za benzin také motoristé v Praze, v ostatních regionech Česka ho tankují za méně než 34 Kč/l. Nafta je nejdražší v Praze, benzinové stanice ji nabízejí v průměru za 33,34 Kč/l. Litr přes 33 korun stojí také na Vysočině a v Plzeňském kraji.
Naopak nejlevněji vyjde benzin v Moravskoslezském kraji, kde ho řidiči kupují v průměru za 33,38 Kč/l. Nafta je nejlevnější v Karlovarském kraji, kde stojí 32,32 Kč/l. Jen o haléř více za ni zaplatí řidiči v Jihočeském kraji.
Změna trendu ve vývoji cen pohonných hmot je dána vývojem na trhu s ropou, konstatují analytici. „Zatímco před týdnem cena ropy Brent atakovala hranici 70 dolarů za barel, dnes se pohybuje na úrovni 61 dolarů za barel,“ vysvětluje hlavní ekonom BH Securities Štěpán Křeček.
Do České republiky také od minulého týdne proudí ropovodem Družba neznečištěná ropa. „Právě kontaminace ropy v Družbě a nutné odstavení dodávek se v uplynulých týdnech staly firmám v českém dodavatelském řetězci ropných produktů záminkou k navyšování marží,“ připomíná hlavní ekonom Czech Fund Lukáš Kovanda.
Za výrazný propad ceny mohou obavy investorů ohledně obchodních válek. Prezident Donald Trump eskaloval napětí, když přitvrdil rétoriku ve věci obchodního deficitu Spojených států s Japonskem a rovněž se nechal slyšet, že hodlá vytvářet nové bariéry obchodu s Mexikem. A trhy neuklidňuje ani rostoucí riziko takzvaného tvrdého brexitu.
To vše zvyšuje nejistotu v případě investic a celosvětově podvazuje ekonomickou aktivitu, a tedy i poptávku po ropě. „Tento tlak na pokles poptávky je tak silný, že převažuje tlak na nabídkové straně, spočívající ve výpadku dodávek z Íránu, Ruska či Venezuely. Světový trh je navíc zaplavován stále větším objemem americké břidličné ropy, což pomáhá zesilovat tlak na pokles cen ropných produktů,“ konstatuje Kovanda.
Kromě ceny ropy může řidičům v České republice pomoci i kurz koruny vůči dolaru. Ten za poslední týden výrazně posílil. Nyní se dolar obchoduje za 22,77 koruny. Česká měna je tak vůči dolaru nejsilnější od 17. dubna 2019, což pomáhá snižovat cenu dovozu ropy a ropných produktů do České republiky.
Na trzích s ropou se o květnu letošního roku hovoří jako o měsíci velkých propadů, kdy došlo k nejhlubším poklesům ceny ropy od loňského listopadu. „Společnost Goldman Sachs předpokládá, že se cena ropy Brent ustálí mezi 65 a 66 dolary za barel, což v sobě bude zahrnovat napětí způsobené obchodními válkami i sankce Spojených států na Írán a Venezuelu. K růstu ceny ropy by přitom mohly vést kroky kartelu OPEC,“ míní Křeček.
OPEC a další klíčoví těžaři v čele s Ruskem přitom nevykazují podle pozorovatelů přílišnou jednotu ve věci dalšího postupu.
„Kartel se schází koncem června ve Vídni a Saúdská Arábie bude plédovat za pokračování současného omezování těžby, jež platí od počátku roku. Ruská strana se naopak vyjadřuje v tom smyslu, že omezováním těžby tradiční těžaři přepouštějí část tržního podílu právě americkým břidličným těžařům. Je proto možné, že Rusko na vídeňském zasedání OPEC a dalších tradičních těžařů již nezvedne ruku pro omezování těžby, případně jen v menším rozsahu,“ upozorňuje Kovanda.
Takový vývoj by podle něho jen umocnil tlak na pokles cen ropy na světových trzích a zlevnění pohonných hmot v Česku. V příštím týdnu lze tedy podle Kovandy očekávat stagnaci, případně mírný pokles v rozsahu do deseti haléřů na litr. Trend levnějšího benzinu a nafty by pak měl pokračovat i v dalších červnových týdnech.