Evropská komise v úterý udělila rekordní pokutu přes 2,9 miliardy eur (přes 78 miliard korun) za kartelovou dohodu velkých výrobců nákladních automobilů. Informovala o tom eurokomisařka pro hospodářskou soutěž Margrethe Vestagerová.
Rekordní pokuta výrobcům nákladních aut. Roky se domlouvali na cenách
Kartel výrobců nákladních aut podle Evropské komise tvořily firmy MAN, Volvo/Renault, Daimler, Iveco a DAF. Pokuta se netýká MAN, který věc oznámil. Dalším společnostem byla částka snížena, protože při vyšetřování spolupracovaly. Firmy mají na zaplacení tři měsíce.
Společnosti dohromady představují přibližně 90 procent výroby středních a těžkých nákladních vozů v Evropě. Kartel, za které jsou nyní pokutovány, trval po celých čtrnáct let do roku 2011.
- Firmy koordinovaly svoji cenovou politiku pomocí seznamu výrobních cen, které jsou základem pro stanovení finálních cen v tomto průmyslu.
- Společně si domlouvaly načasování při zavádění nových emisních technologiií, které jim umožňovaly vyhovět rostoucím požadavkům Evropské komise na evropské emisní standardy.
- Přenášely na zákazníky náklady spojené s těmito novými technologiemi.
Setkání zástupců firem probíhalo na úrovni vyššího managementu například při autosalónech. Různé podrobnosti byly dolaďovány i po telefonu. Po roce 2004 byl kartel organizován přes německé pobočky jednotlivých výrobců, výměna informací pak probíhala elektronicky.
Největší pokutu - přes miliardu eur (přes 27 miliard korun) - musí zaplatit Daimler. Skoro 753 milionů eur (přes 20 miliard korun) připadlo na DAF, Volvo/Renault se týká 670 milionů eur (18 miliard korun) a Iveca 495 milionů (přes 13 miliard korun).
Komise zdůraznila, že oznámená pokuta potrhuje význam funkčního konkurečního trhu. Právě ten by měl podpořit rozvoj a šíření nákladově efektivních technologií.