Reklamace krok za krokem

Praha - Koupit si něco nového nemusí být jen radost, Když věc nefunguje jak má, musíme ji jít reklamovat. A ne vždy se setkáme se vstřícností prodejce. Abychom byli na jednání o reklamaci připraveni, je dobré znát, jaká máme práva i povinnosti. Jen tak je možné překonat neoprávněné odmítání obchodníka a domoci se náhrady za vadné zboží.

Základní věc, kterou vždy musíme mít na paměti je, že zboží můžeme reklamovat během 24 měsíců od jeho zakoupení. V prvních 6 měsících má ale spotřebitel výrazně vyšší práva. „Při reklamaci v šestiměsíční lhůtě můžete požadovat vrácení ceny výrobku, nebo jeho okamžitou výměnu, a důkazní břemeno o tom, že vada byla způsobena nešetrným zacházením, je na straně prodávajícího. Pokud přijdete po této lhůtě, pak musíte tuto skutečnost dokázat vy,“ vysvětlila advokátka Andrea Stachová.

Někdy se může stát, že se v prodejně vymlouvají, že vám zboží k reklamaci nevezmou vůbec, protože v prodejně není například paní vedoucí. Na to ale nemá prodejce právo. „V každé prodejně musí být po celou provozní dobu osoba oprávněná přijímat reklamace,“ tvrdí Picková.

Bez dokladu o koupi to nejde

Základním předpokladem, abychom při reklamaci uspěli, je mít všechny potřebné doklady. „Potřebujeme nějaký doklad, kterým bychom prokázali, že jsme konkrétní zboží koupili právě v tomto obchodě v určitý den. Proto je dobrý paragon, nebo také záruční list,“ poradila Ivana Picková, tisková mluvčí Sdružení obrany spotřebitelů.

Prodávající nemůže podmiňovat přijetí reklamace existencí obou těchto dokladů, opravdu není myslitelné, aby spotřebitel schraňoval všechny tyto doklady. „Stejně tak není možné, aby spotřebitel měl povinnost přinést zboží v originálním balení,“ dodala Picková.

Sepsání reklamačního protokolu je nezbytné

Při převzetí zboží je prodejce povinen s námi sepsat také reklamační protokol. Obsahovat musí především údaje o prodejci - IČO, název, adresu sídla - a dále kontakt a jméno osoby, na kterou se můžete s reklamací obrátit. Nezbytnou náležitostí je také specifikace toho, čeho se v rámci reklamačního řízení domáháme.

Odstranitelná a neodstranitelná vada

Pokud nám prodejce reklamaci uzná jako oprávněnou, máme dvě možnosti. Buď se jedná o vadu odstranitelnou či neodstranitelnou. Pokud se při reklamaci zjistilo, že je vada odstranitelná, a pohybujeme se v prvních 6 měsících, máme právo požadovat výměnu, pokud se pohybujeme ve zbylých 18 měsících záruky na spotřební zboží, má spotřebitel právo, aby mu byla vada odstraněna bezplatně opravou.

Pokud je reklamace uznána a je zjištěno, že se jedná o vadu neodstranitelnou, která brání řádnému užívání věci, má spotřebitel právo požadovat buď výměnu výrobku za nový, nebo může odstoupit od smlouvy. „Pokud se vyskytne neodstranitelná vada, která nabrání řádnému užívání věci, může spotřebitel požadovat totéž, to znamená odstoupení od smlouvy, nebo výměnu výrobku za nový, ale může také požadovat slevu, pokud se nechce s výrobkem rozloučit,“ popsala možnosti spotřebitele Picková.

Co dělat, když prodejce reklamaci neuzná

Může se nám však stát, že nám prodejce reklamaci uznat nechce, i v tomto případě můžeme zboží reklamovat ještě jednou, většinou však se stejným výsledkem. Další z možností je obrátit se na soudního znalce a nechat si vypracovat znalecký posudek. S tím se pak můžeme znovu požadovat reklamování zboží u prodejce, a pokud přesto nevyhoví, poslouží také jako podklad pro soud.

Když prodávající reklamaci zamítne, je ze zákona povinen písemně uvést důvod, proč byla reklamace zamítnuta. Čili neexistuje, že vám vrátí krabici s tím, že je reklamace zamítnuta a víc se s vámi odmítá bavit.

Opakovaná vada

Může nastat i situace, že se stejná vada u výrobku objeví opakovaně. Pokud reklamujeme stejnou vadu potřetí, máme právo požadovat odstoupení od smlouvy, nebo nový výrobek. Prodejce se v tomto případě nemůže vymlouvat na to, že ji pokaždé způsobil jiný faktor, podstatný je projev té vady.

Pokud se na výrobku vyskytnou 4 různé vady, má spotřebitel stejná práva jako při vadě neodstranitelné, to znamená nový výrobek, nebo dostoupení od smlouvy.

Prodejce nevyřídil reklamaci do třiceti dnů

Při reklamaci může nastat i situace, že ji prodejce nestihne vyřídit do třiceti dnů. V tuto chvíli má spotřebitel možnost rozhodnout se, co budete požadovat. Může žádat jak výměnu zboží za nové, tak vrátit peníze.

Tak jako u všeho i u reklamace platí, že nejlépe je problémům předejít. Pravidlo číslo jedna je si zboží pečlivě prohlédnout, u textilu to bude například zkontrolovat si všechny švy, zjistit také podle visačky jak se ten výrobek udržuje, jestli opravdu velikost odpovídá té, kterou požaduji, vyzkoušet si ho, zjistit jak se pere a z čeho je složený.

Pokud kupujeme například elektrospotřebič, nenechme se odradit tvrzením prodávajícího, že zboží nemůže nepředvést, protože nemá čas. Měli bychom požadovat, aby nám prodavačka krabici otevřela, zjistila, jestli je v ní opravdu veškeré příslušenství, které tam být má, a také předvedla, jakým způsobem se zboží používá. Mohlo by se totiž stát, že by spotřebitel přístroj poškodil a pak už by ho těžko reklamoval.

  • Paragon slouží jako doklad o koupi. autor: ČT24, zdroj: ČT24 http://img2.ct24.cz/cache/140x78/article/4/381/38031.jpg
  • Soud autor: ČT24, zdroj: ČT24 http://img2.ct24.cz/cache/140x78/article/3/264/26306.jpg
  • Pánské košile autor: ČT24, zdroj: ČT24 http://img2.ct24.cz/cache/140x78/article/3/286/28596.jpg

Výběr redakce

Aktuálně z rubriky Ekonomika

Firmy vyhlížejí, zda Trump zavede další cla. Část by mohla přesunout výrobu

Řada českých podniků po nástupu Donalda Trumpa do Bílého domu už předpokládá, že dojde k uvalení nových cel, případně zvýšení těch aktuálně platných. Pro evropskou ekonomiku by to podle nich byl problém. Některé firmy pak přiznávají, že by v takovém případě přemístily výrobu právě do Spojených států.
před 3 hhodinami

Trump bude chtít Americe vrátit ztracený respekt, říká Topolánek

Nový americký prezident Donald Trump bude chtít podle bývalého předsedy vlády Mirka Topolánka vrátit Spojeným státům částečně ztracený respekt. „Amerika ten respekt částečně ztratila za Baracka Obamy a nepochybně i za Joea Bidena,“ sdělil Topolánek v Interview ČT24. Trump podle něho určitě neopustí svoji základní myšlenku, kterou je heslo „America first“. To, co nový prezident USA říká, je podle bývalého českého premiéra třeba brát velmi vážně. „Trump je člověk z byznysu, je významně transakční a je to dobrý vyjednávač,“ míní Topolánek.
před 4 hhodinami

Polské nábytkářství zažívá krizi, sektor opustily desetitisíce lidí

Polský nábytkářský sektor, jeden z největších na celém světě, čelí hluboké krizi. Jen vloni ho muselo opustit dvacet tisíc zaměstnanců. Na vině jsou vysoký kurz zlotého, ceny energií, ale také obcházení evropských sankcí ze strany ruských firem.
před 17 hhodinami

Lidí v exekuci nadále ubývá

Počet lidí v exekuci loni meziročně klesl o více než třicet tisíc. Loni tak bylo zatíženo exekucí přibližně 615 tisíc lidí. Vyplývá to z nejnovějších dat Institutu prevence a řešení předlužení. Dlužníků přitom ubývá dlouhodobě. Hlavními důvody snižujícího se množství exekucí jsou postupné právní úpravy a proces oddlužení, díky kterému se každý rok zbaví exekuce desítky tisíc lidí.
před 17 hhodinami

Podnikatelé prezidenta Trumpa obklopují z oportunismu, míní Koubský

Vztah nového amerického prezidenta Donalda Trumpa a miliardáře Elona Muska, který povede úřad pro efektivitu, komentoval v pořadu 90' ČT24 redaktor Deníku N Petr Koubský. Podle něj je vztah obou mužů těžko odhadnutelný, protože oba jsou velmi nepředvídatelní, rychle se rozhodují a „často velmi zvláštně.“ Trumpovo obklopení podnikateli z technologického světa Koubský vnímá jako jejich snahu zajistit si přízeň vlády kvůli státním zakázkám.
před 17 hhodinami

Senátoři by tento týden mohli vrátit sněmovně až tři vládní předlohy

Přestože má koalice v horní komoře jasnou většinu, senátoři by mohli tento týden vrátit sněmovně až tři vládní předlohy. Konkrétně jde o úpravy energetického a vysokoškolského zákona a také o další normy pro ukrajinské uprchlíky. Výhrady v rozhovorech pro ČT připustily všechny senátorské kluby.
21. 1. 2025

V Česku se loni vyrobilo rekordních 1,453 milionu aut

Výroba osobních aut v Česku v předchozím roce vzrostla meziročně o 3,9 procenta na rekordních 1,453 milionu vozů. Produkce elektrických aut naopak klesla o 16 procent na 151 162 elektromobilů a plug-in hybridů. Více než 93 procent vyrobených automobilů firmy vyvezly. Export vozidel tak v meziročním srovnání zaznamenal 4,5procentní nárůst, oznámilo Sdružení automobilového průmyslu.
21. 1. 2025Aktualizováno21. 1. 2025

Výroba elektřiny v Česku dál klesá, oslabují hlavně uhelné elektrárny

České energetické zdroje loni vyprodukovaly 68,7 terawatthodiny elektřiny, což je meziročně o čtyři procenta méně. Důvodem tohoto trendu je především nižší produkce uhelných elektráren, vyplývá ze zprávy oborových webů oEnergetice.cz a Ušetřeno.cz za rok 2024. Loňská výroba byla podle propočtů ČTK nejnižší přibližně od roku 2001.
21. 1. 2025
Načítání...