Praha – S autobazary někdy bývá těžké pořízení. I když si člověk kupuje ojetinu, čeká kvalitu. Nějaký ten škrábanec v laku sice přejde, ale požaduje především to, aby auto jezdilo. V případě, že tuto základní funkci neplní, přijde na řadu reklamace. A to se stalo i panu Luboši Širakovi. Jenže olomoucký autobazar Starcars, kde si auto pořídil, s vyřízením reklamace otálel, třicetidenní lhůtu, kterou na to zákon dává, přetáhl skoro o dva týdny. Pan Širak se proto přesně podle zákona rozhodl odstoupit od kupní smlouvy. Autobazar na to ovšem nereflektoval.
Reklamace – Achillova pata autobazarů
Luboš Širak se vloni v létě rozhodl, že prodá své Mitshubishi Pajero. Se svým teréňákem byl sice spokojen, ale potřeboval něco menšího. „Obcházel jsem autobazary a v autobazaru Starcars v Olomouci mi jedno auto hned padlo do oka. V podstatě auto mých snů. Peugeot 607, světle modrá metalíza, rozumná cena,“ vylíčil Luboš Širak. Kupní cena automobilu byla 165 tisíc. S bazarem se pan Širak domluvil, že své Mitshubishi u nich nechá na protiúčet. Takže nic neplatil, podepsal smlouvu a spokojeně odjel v Peugeotu.
„Po třech měsících mi na palubní desce začaly blikat všechny kontrolky, tak jsem hned volal do bazaru co s tím,“ vylíčil majitel auta. Autobazar mu doporučil diagnostickou prohlídku v autorizovaném servisu, tam už ale pan Širak vůbec nedojel. A tak nechal auto odtáhnout do bazaru a reklamoval. To bylo 30. listopadu loňského roku.
„Pořád říkali, že auto se opravuje, že bude hotovo do týdne, do konce roku, pak do šestého ledna, pak do desátého,“ řekl Širak, „nakonec mi ale došla trpělivost.“ A tak pan Širak 11.ledna zaslal autobazaru doporučený dopis, ve kterém od smlouvy odstoupil. Po týdnu přišla z autobazaru odpověď. „Že autobazar odstupuje od reklamace, a ať si auto co nejdříve vyzvednu, jinak mi budou účtovat stovku za každý den parkování,“ popsal rozhořčený muž.
Stanovisko autobazaru:
„Reklamaci pana Širaka jsme zamítli. Nejedná se totiž o vadu skrytou, ale o vadu přiměřenou stáří a používání vozidla,“ sdělil nám na náš dotaz jednatel autobazaru Starcars Libor Kment. „Je pravda, že jsme reklamaci nevyřídili do třiceti dnů a za to jsme od České obchodní inspekce dostali pokutu. Podle našeho právního zástupce ale pan Širak na odstoupení od smlouvy právo nemá, a proto jsme ho vyzvali, ať si vozidlo převezme,“ doplnil Kment.
Co na to právníci?
„V případě že zakoupíte použité auto v autobazaru, je pochopitelné, že prodávající neodpovídá za vady, které jsou způsobeny stářím a používáním automobilu,“ vysvětlil advokát Pavel Nastis. Prodávající odpovídá pouze za vady tzv. skryté. A pokud se bazar s kupujícím neshodnou v tom, zda se jedná o vadu skrytou nebo o vadu přiměřenou stáří a opotřebení vozidla, nezbývá než se obrátit na soudního znalce. V každém případě je ale autobazar povinen reklamaci vyřídit do 30 dnů, jak mu ukládá zákon na ochranu spotřebitele.
„Autobazar nemá pravdu, pokud v tomto případě nevyřídil reklamaci do třiceti dnů, měl pan Širak jednoznačně právo od smlouvy odstoupit a autobazar je povinen mu vrátit kupní cenu,“ sdělil Nastis. „A nemůže ani po panu Širakovi požadovat žádné parkovné.“ Pokud se ovšem pan Širak s autobazarem nedohodne, nezbývá mu nic jiného než se obrátit na soud.
Jak nakupovat auto z bazaru?
S tvrdými byznysmeny, mezi které se prodejci v autobazarech určitě řadí, je někdy těžké pořízení. Situaci ale často usnadní, když víme, na co si máme dát při jednání s autobazarem pozor. Seznam rad, kterými je dobré se řídit, sestavil Jan Mišurec ze společnosti TÜV SÜD Czech, která se specializuje na testování procesů.
- Bazar s ojetými vozy vybírejte na základě dobrých referencí svých přátel a známých. Prodejce by vám měl poskytnout všechny informace o nabízeném autu, jeho původu, technickém stavu, najetých kilometrech, provedených opravách.
- Auto vybírejte za denního světla. Žádejte zkušební jízdu vozem a prohlédněte si interiér, podvozek a vyzkoušejte během jízdy vše, tedy i světla, brzdy a třeba i rádio.
- Chtějte vidět dokumentaci k autu a samozřejmě kupní smlouvu. Trvejte vždy na písemném vyhotovení kupní smlouvy.
- Na jejím přečtení si dejte záležet, věnujte pozornost všem informacím ve smlouvě a vždy auto kupujte s někým, kdo vozům rozumí a dejte na jeho rady. Ptejte se na vše, co vás zajímá a čemu nerozumíte.
- Při prodeji použitého vozu se ručí za stav vozu, který je uveden v kupní smlouvě.
- Prodávající odpovídá za vady, které má vůz při jeho převzetí kupujícím; ovšem mimo vady vozu odpovídající míře jeho používání či opotřebení.
- Pokud se vada projeví v prvních 6 měsících a prodávající neprokáže, že vada vznikla až po převzetí vozu, považuje se za vadu existující při převzetí a prodávající za ni ručí.
- Po uplynutí 6 měsíců prokazuje existenci vady při převzetí kupující. Vada použitého vozu se reklamuje nejpozději do 24 měsíců ode dne převzetí vozu. Dohodou lze tuto lhůtu snížit minimálně na 12 měsíců.
- I bouraná auta se dnes prodávají jako auta nikdy nehavarovaná a to na základě rekonstrukcí, přestřiků karoserie a dalších vylepšení jen proto, aby se bazar auta zbavil. Vybírejte proto s největší obezřetností, ať nekoupíte havarované a nebo kradené auto. Zda vůz není veden v registru odcizených vozidel, je možné ověřit na webu ministerstva vnitra.