Recese bio vlnu nezbrzdila, Češi nejraději nakupují biomléko

Praha - Hospodářská recese se prodeje biopotravin v Česku téměř nedotkla. Meziroční obvyklý nárůst jejich odbytu v řádech desítek procent sice zpomalil, prodeje však neklesly. Poptávku spíše než krize všeobecně brzdí vysoké ceny biovýrobků. Největší zájem mají Češi o mléčné produkty, zeleninu, ovoce a maso.

Biopotraviny jsou pro Čechy drahé

Na rozdíl od zahraničí se biopotraviny na celkových prodejích v České republice nepodílejí tak významně. „Biopotraviny jsou podle mého názoru kolem jednoho procenta z toho celkového obchodního obratu,“ tvrdí prezident Agrární komory Jan Veleba. Například v Německu je to podle Velebových odhadů až deset procent. Za nízkou poptávkou kromě ceny stojí i fakt, že stále nejsme ve výrobě biopotravin soběstační, a zboží tak musíme dovážet ze zahraničí. 

7 minut
Komentář Jana Veleby
Zdroj: ČT24

Prezident Agrární komory Jan Veleba:

„Rozdíl mezi cenou biopotravin a komerční potraviny není v procentech, ale v řádu desítek procent. Já bych řekl, že ten rozdíl začíná na 20 procentech a končí to třeba na 50, 60 procentech.“

Ceny biopotravin však budou klesat. „Bude se snižovat rozdíl mezi cenou biopotravin a cenou normální potraviny. Tak, jak bude těch biopotravin více na trhu – v obchodech, v regálech –, tak logicky bude klesat i cena pro spotřebitele,“ vysvětluje Veleba. Tomu napomáhá i rozšiřování distribučních míst. Dříve byly tyto potraviny považovány za luxusnější zboží a nabízely je pouze specializované prodejny. Dnes už je najdeme ve většině obchodních řetězců.

Stát loni biofarmáře podpořil miliardou korun

Nálepku bio výrobce dostane až poté, co projde složitým certifikačním uznávacím řízením. I nadále však jeho produkce podléhá každoroční kontrole. Výrobci biopotravin přitom musejí splňovat přísnější technické normy než výrobci běžných potravin. Produkce je také často nákladnější. Na druhou stranu česká vláda výrobce biopotravin výrazně podporuje. Loni na dotacích biofarmářům vyplatila miliardu korun

Podíl na složení prodeje biopotravin:

  • 24 procent - mléko a mléčné výrobky
  • 23 procent – zelenina
  • 20 procent - ovoce
  • 12 procent - maso
  • 8 procent - chlebové výrobky a pečivo
Mražená zelenina
Zdroj: ČT24
Načítání...