Víc než dvěma třetinám tuzemských obchodníků klesly v době pandemie tržby. Restrikce je ale naučily využívat nové nástroje. Víc než třetina z nich své služby vylepšila a pětina dokonce nabídku zboží rozšířila. Vyplývá to z průzkumu společnosti Proficio a agentury STEM/MARK.
Řadě obchodníků sice klesly během pandemie tržby, mnozí z nich přesto nabídku vylepšili a rozšířili
Lidé si mohou opět už dva týdny vyzkoušet hudební nástroje například přímo v obchodu firmy Kytary.cz. Zavřeno měli kvůli vládním opatřením za poslední rok hned dvakrát, ale jejich zákazníci ve velkém využívali e-shop. A tak uzávěru na tržbách nepoznali. Krize je však donutila ke změnám.
Jak přiblížil majitel obchodu Jan Pils, řada věcí a plánů nabrala zcela jinou prioritu. „Čili hodně z toho jsme udělali dřív, a naopak některé věci jsme museli odsunout,“ uvedl.
Letos dokonce expandovali do dalších zemí, konkrétně do Španělska, Irska a Holandska. Teď tak fungují celkově ve třinácti státech a podle Pilse mají před sebou obrovský kus práce. „V tuhle chvíli ani nezvažujeme, že bychom letos spouštěli nějaké další země. Na programu je věnovat se současným trhům a zmáknout to tam pořádně,“ dodal.
Firma tak patří mezi patnáct procent těch, kterým se v průběhu pandemie tržby zvedly. Zhruba sedmdesát procent podniků v oblasti obchodu a služeb si ale vydělalo méně. Spotřebitelé už však začínají být optimističtější. Jejich důvěra v ekonomiku je teď, podle statistiků, nejvyšší za rok a půl.
Tržby spadly o víc než polovinu například obchodu Slow bazar. Podle jeho majitelky Veroniky Svádové se ale na druhou stranu více zákazníků začalo obracet na jejich sociální sítě a přibyli i noví.
„Určitě mě to naučilo mnohem víc cílit na on-line a víc propojovat, ač máme kamenný obchod a chci, aby sem lidé chodili,“ uvedla.
Zatím zákazníků sice stále do kamenného obchodu chodí méně, než tu byli zvyklí, ale majitelka doufá, že postupně budou přibývat.