Škoda Auto se v pondělí připojí k servisní akci koncernu Volkswagen pro vozy s dieselovými motory schopnými obcházet emisní měření. První bude Superb. Jako první bude do autorizovaných opraven zvát vozy Superb s motorem 2,0 TDI. V Česku se akce dotkne asi 2500 škodovek, celosvětově pak 18 tisíc vozů. Řekl to mluvčí Škody v ČR Vítězslav Pelc.
První bude Superb. Do opravy vozů postižených dieselovou aférou se zapojí i Škoda Auto
Volkswagen podle mluvčího dovozce vozů koncernu VW do ČR Jana Klímy nově dopisem oslovuje majitele modelů VW Passat, Tiguan a Caddy a Audi A6.
Automobilka plánuje vozy v rámci aféry svolávat postupně v několika vlnách. Celkem se v Česku servisní akce dotkne 106 tisíc vozů s motory 2,0, 1,6 a 1,2 TDI od Volkswagenu.
„Servisní řešení u dalších dotčených vozů bude následovat v úzké koordinaci s koncernem Volkswagen v následujícím období, zákazníky budeme vždy odpovídajícím způsobem informovat,“ dodal Pelc.
- Motorům 1.2 TDI, 1.6 TDI a 2.0 TDI byl aktualizován software řídicí jednotky. U motoru EA 189 o objemu 1,6 litru byl navíc před senzor hmotnosti vzduchu do sacího potrubí dodatečně namontován usměrňovač proudění vzduchu. Cílem opatření je, aby po jejich zavedení zůstaly spotřeba paliva, výkonové parametry i hodnoty emisí CO2 beze změny.
Škoda začíná se svoláváním prvních vozů zhruba měsíc po sesterských značkách Volkswagen, Audi a Seat. Koncern 16. května do servisů pozval modely Volkswagen Amarok, Volkswagen Golf, Audi A4, A5 a Q5, a Seat Exeo s motory 2,0 TDI. Podle Klímy dosud servisní opatření podstoupila asi pětina pozvaných vozidel.
Servisní zásah bude trvat asi 30 minut a bude nepovinný a bezplatný. Dopisy bude rozesílat organizace Centrum služeb v silniční dopravě, která podléhá ministerstvu dopravy.
Skandál vypukl loni v září, když americká Agentura pro životní prostředí obvinila koncern VW, že jeho turbodieselové motory pod typovým označením EA 189 ve verzi Euro 5 jsou schopné obcházet homologační emisní měření. Řídicí jednotka rozpozná, když se vůz podrobuje emisnímu testu a přejde na ekologický režim, při kterém vůz produkuje výrazně nižší množství škodlivin.
Vozy s motorem typu EA 189 plnícím Euro 5 se už v Evropě neprodávají. Celkově jsou ale problematické motory namontovány v 11 milionech aut koncernu VW po celém světě, z toho je asi 1,2 milionu škodovek.
Italský úder Volkswagenu
Italský odvolací soud přijal hromadnou žalobu proti německému automobilovému koncernu Volkswagen kvůli obvinění, že automobilka u svého modelu Golf uváděla nadsazené údaje o úspoře paliv. Oznámila to v pátek podle agentury Reuters italská organizace na ochranu spotřebitelů Altroconsumo.
Italská skupina žalobu podala v září 2014, tedy rok předtím, než největší evropská automobilka zabředla do skandálu s měřením emisí. Altroconsumo v roce 2014 uvedla, že výsledky jejího laboratorního měření u modelu Volkswagen Golf 1.6 TDI BM ukázaly, že auto mělo o 50 procent vyšší emise, než uváděl výrobce.
Podobnou hromadnou žalobu skupina podala také na automobilku Fiat Chrysler. Nižší soud ji sice později zamítl, po odvolání ale byla rovněž přijata. „Výrobci aut vyvolali nesprávná očekávání spotřebitelů, což je skutečně nečestné obchodní jednání,“ uvedla podle Reuters organizace v prohlášení. V žalobě, kterou přijal odvolací soud v Benátkách, se domáhá toho, aby úřady Volkswagenu nařídily zaplatit na odškodném zhruba 500 eur (13 500 korun) každému majiteli auta, jehož model byl testován.