Problémy s emisemi má i Nissan, Jižní Korea ho obvinila z manipulace

3 minuty
Problémy s emisemi má i Nissan, Jižní Korea ho obvinila z manipulace
Zdroj: ČT24

Automobilka Nissan prý podobně jako německý Volkswagen upravuje zařízení u naftových verzí svého modelu Qashqai. Japonskou automobilku z toho obvinila Jižní Korea s tím, že jihokorejské ministerstvo životního prostředí firmu potrestá pokutou.

Pokuta pro firmu Nissan by měla být 330 milionů wonů (6,7 milionu korun) a nařídí stažení všech 814 naftových vozů Qashqai, které se dosud v zemi prodaly. Navíc chce Jižní Korea podat podnět k trestnímu stíhání šéfa korejské divize Nissanu. Vedení automobilky manipulace s testy emisí oxidů dusíku popírá. 

„Nissan nikdy nelegálně nemanipuloval s žádnými vozy, které vyrobil, a nepoužil u nich žádné takové zařízení,“ uvedla automobilka podle agentury Reuters.

Testy Nissanů začaly již loni

Soul nařídil testy u dvaceti modelů naftových vozů již v listopadu po rozmachu aféry Volkswagenu. Podle úřadu obsahuje i naftový Qashqai software, který zapíná systém kontroly emisí ve chvíli, když pozná, že se emise měří. 

Nissan také dodal, že nález jihokorejských úřadů se zcela liší od výsledků úřadů v Evropské unii, které dospěly k závěru, že ve vozech Nissanu se žádná zařízení pro manipulace s emisemi nenacházejí.

Problém emisí jde podle Ericha Handla, šéfredaktora Automakers, napříč celým odvětvím. „Je to záležitost technická. Skutečně se to týká celého průmyslu jako celku. Průmysl na to reaguje tak, že opravuje to, co se našlo při kontrolách a zatím vše stojí a padá s tím, že firmy odkládají finanční prostředky do rezerv na svolávací akce,“ vysvětlil. 

Naváže problém Nissana na Volkswagen?

Problém Nissanu může být dalším pokračováním aféry Dieselgate, kdy Volkswagen přiznal, že do vozů s naftovými motory instaloval software umožňující při testování emisí skrývat vysoce nadlimitní hodnoty oxidů dusíku.

Po celém světě se aféra týká zhruba 11 milionů naftových aut. Volkswagen v loňském roce kvůli nákladům spojeným se skandálem prodělal 1,6 miliardy eur (přes 43 miliard korun), což představuje nejvyšší celoroční ztrátu v jeho historii.

Evropské úřady po aféře Volkswagenu vesměs zjistily, že limity pro emise oxidů dusíku v reálném provozu překračuje většina modelů osobních naftových vozů. Softwarové úpravy zaměřené na obcházení emisních testů se však našly pouze u vozů skupiny Volkswagen, včetně automobilů české Škody Auto.

Výběr redakce

Aktuálně z rubriky Ekonomika

Během pár týdnů se vyrovnaný rozpočet nedá sestavit, říká Ševčík

Místopředseda rozpočtového výboru Poslanecké sněmovny Miroslav Ševčík (za SPD) mluvil ve středečním Interview ČT24 zejména o rozpočtu na rok letošní a příští. Prozradil, kterým resortům by peníze přidal, kterým naopak sebral. Opakovaně kritizoval končící vládu. Zároveň ale připustil, že vyrovnaný rozpočet se „během pár týdnů“ sestavit nedá. Také sdělil, kdy chce prý šéf hnutí ANO Andrej Babiš oznámit, jak hodlá vyřešit svůj střet zájmů. Rozhovor vedl Daniel Takáč.
před 22 hhodinami

Průměrná mzda reálně vzrostla o 4,5 procenta

Průměrná mzda v Česku stoupla ve třetím čtvrtletí meziročně o 7,1 procenta na 48 295 korun. Ve srovnání se stejným loňským kvartálem tak přibylo zaměstnancům ve výplatě v průměru 3194 korun. Při zohlednění inflace, která činila 2,5 procenta, mzda reálně vzrostla o 4,5 procenta, informoval na webu Český statistický úřad.
před 23 hhodinami

Univerzitní spin-offy sílí. Pomáhají výzkumu a míří do světového byznysu

Univerzitní firmy, takzvané spin-offy, které vysokým školám přinášejí zisk, jsou v zahraničí běžné. V tuzemsku se tento model prosazuje pomaleji. Na konferenci v Ostravě, pořádané agenturou CzechInvest, zazněly příklady úspěšných firem, které dokážou z akademického výzkumu vytvořit mezinárodně konkurenceschopný produkt i finanční přínos pro vysoké školy.
včera v 09:24

Humanoidů v Číně vzniká spousta, kupuje je málokdo. Země se bojí bubliny

Čína vsadila na to, že se stane světovou velmocí v humanoidních robotech. Podle několika analýz ale možná přišla s touto technologií příliš brzy, protože reálně o ni není příliš zájem.
včera v 06:30
Načítání...