Praha – I když je v rozpočtu ministerstva dopravy pro letošek 20miliardová díra, šéf resortu Gustáv Slamečka nehodlá zastavovat práce na již rozestavěných dálničních úsecích. Hůře ale zřejmě dopadnou ty silnice, které jsou zatím jenom na papíře nebo na jejich místech byly zatím vybudovány jen inženýrské sítě. Na ty podle Slamečky nebudou peníze. Ještě horší zkouška ovšem ministerstvo dopravy čeká počátkem nové dekády, kdy začnou docházet také peníze z evropských fondů a půjčky od Evropské investiční banky. Pak zbude ministerstvu dopravy na stavby a opravy silniční sítě jen asi 23 miliard korun, za což se podle Slamečky nepostaví téměř nic.
Příští rok stavbám dálnic ještě hrana nezvoní, pak bude ale hůř
Slamečka se snaží přelít peníze, které má jeho resort k dispozici pro příští rok, především ve prospěch dálničních staveb. Jako první se tak začnou zastavovat stavby běžných silnic a obchvatů. Jedním z prvních měst, která to pocítí, bude například Chrudim. Tam už byla v řádném tendru vybrána firma, která měla obchvat realizovat a měla se pustit do práce. Peníze na obchvat ale nejsou, stavba se kvůli tomu odkládá na neurčito.
Nedostatek financí v resortu dopravy ale dolehne i na nejfrekventovanější českou dálnici D1. Na nyní rozestavěný úsek Kroměříž-východ – Říkovice má ministerstvo peněz dostatek. Horší je to s dalšími navazujícími úseky, na které zatím nebyly vyčleněny finanční prostředky. Po dálnici D1 z Říkovic až do Lipníka nad Bečvou se tak řidiči zřejmě jen tak neprojedou.
A seznam silnic, jejichž stavba bude zastavena, ještě pokračuje. Práce se zastaví například na R49, R52, nedostatek peněz poznamená i dálnici D3. Na spojení mezi Ostravou a Prahou po dálnici D47 si ještě také nějakou dobu počkáme. Kompletní seznam staveb, které nebudou realizovány, ministerstvo dopravy zveřejní v pondělí poté, co dokončí ještě několik klíčových propočtů.
František Luxemburk z Katedry silničních staveb Fakulty stavební ČVUT
„Já si myslím, že už o moc horší to být nemůže. Podívejte se na naši silniční a dálniční síť a podívejte se na to, jak se staví u našich sousedů. Podívejte se na Slovensko, do Rakouska, do Maďarska, ale i Slovinsko a Chrovatsko staví silnice velmi dobře a především je staví tehdy, kdy se stavět mají.“
V dopravě je zaděláno na velký problém
Slamečka ovšem varoval, že letošní pozastavování plánovaných projektů nebude zdaleka poslední. Pokud se něco ve financování resortu dopravy nezmění, na začátku nového desetiletí se nepostaví už skoro nic. Zatímco v příštím roce ještě vláda poskytne záplatu na děravý rozpočet ministerstva v podobě emise dluhopisů v hodnotě 11 miliard korun a Česko bude mít na stavby silnic i balík peněz z Evropské unie, v dalších letech tyto zdroje postupně vyschnou.
Podle ministra dopravy hrozí, že v roce 2015 dosáhne celkový objem prostředků na dopravu jen zhruba 43 miliard korun, z toho ovšem 20 miliard korun bude krýt provozní náklady ministerstva. Zbytek Slamečka považuje za absolutně nedostatečnou sumu, budování silniční sítě se tak téměř zastaví.