Příslib prezidenta Si: Obnovu Hedvábné stezky podpoří miliardy dolarů

Čínský prezident Si Ťin-pching slíbil celkem 124 miliard dolarů (asi tři biliony korun) na vybudování novodobé Hedvábné stezky – obchodní infrastruktury spojující Čínu s většinou Asie, Evropy a Afriky. Masivní investiční plán oznámil v úvodním projevu dvoudenní pekingské konference, která se strategickému čínskému projektu věnuje.

Hedvábná stezka má navázat na tradici starověké a středověké Hedvábné stezky, kdy síť cest propojovala východní a střední Asii se Středomořím. Čína po ní mimo jiné do muslimského a západního světa vyvážela hedvábí.

Nová Hedvábná stezka by měla zlepšit dopravní propojení mezi Asií, Evropou i Afrikou a tím zlepšit i vzájemnou obchodní a ekonomickou spolupráci. Pro její realizaci bude nutná rozsáhlá obnova infrastruktury v řadě zemí. Má být rozdělena na dvě části, a to na pozemní a námořní koridor. V rámci projektu budou budovány moderní železniční tratě nebo přístavy.

Si hájil systém otevřené ekonomiky

Pro čínského prezidenta tento velkolepý záměr představuje klíčovou iniciativu v oblasti zahraniční politiky a aktuální konference, které se účastní zástupci devětadvaceti zemí včetně českého prezidenta Zemana, ho má představit jako globálního vůdce a zastánce volného obchodu. Hned ve svém úvodním slově ostatně vyzval k opuštění starých modelů založených na rivalitě a diplomatických mocenských hrách.

Peking už v roce 2014 vytvořil fond Hedvábné stezky, aby financoval projekty infrastruktury a poskytl pomoc ve výši 8,7 miliardy dolarů rozvojovým zemím a mezinárodním organizacím, které se budou na projektu postaveném na oživení dávné obchodní cesty podílet.

  • (podle Financial Times)
  • Rychlostní železnice Moskva–Kazaň: Staví ji Čínou vedené konsorcium. Celkové investice do 770 kilometrů dlouhé železnice, která má zkrátit dobu jízdy mezi oběma městy z dvanácti hodin na tři a půl, se odhaduje na sedmnáct miliard dolarů.
  • Středoasijsko-čínský plynovod: Projekt tohoto plynovodu sice časově předchází nové Hedvábné stezce, jde ale o páteřní část infrastruktury propojující Turkmenistán a Čínu. Číňany postavená „roura“ vede z turkmensko-uzbecké hranice do čínské oblasti Jingbian a stála přes sedm miliard dolarů. Uzbekistán, Tádžikistán a Kyrgyzstán podepsaly s Čínou v roce 2013 kontrakt na výstavbu další větve tohoto plynovodu, která by měla umožnit zvýšení vývozu plynu z Turkmenistánu do Číny.
  • Železnice propojující Čínu, Kyrgyzstán a Uzbekistán: Spuštění tohoto projektu se zpozdilo. Zatím je hotová jen část trasy v Uzbekistánu, který už v roce 2015 oznámil, že dokončil 104 ze 129 kilometrů na svém území.
  • Chorgoská brána: Ve městě Chorgos na kazašsko-čínské hranici bylo vybudováno klíčové překladiště nové hedvábné stezky, které začalo fungovat v srpnu 2015. Čínská provincie Jiangsu hodlá do roku 2020 investovat přes 600 milionů dolarů do výstavby logistických a průmyslových zón kolem města.
  • Další projekty: Trans-asijská železnice, železniční spojení Číny s Íránem nebo dálnice z Číny do Pákistánu (která má ale vést přes sporné území Kašmíru).

„Měli bychom vybudovat otevřenou platformu pro spolupráci, která bude podporovat a posilovat otevřenou světovou ekonomiku,“ prohlásil nyní Si a dodal, že Čína hodlá přispět do fondu Hedvábné stezky částkou 14,5 miliardy dolarů. Dvě čínské banky také vytvoří systém půjček v hodnotě 55 miliard dolarů na podporu této iniciativy.

Mimo jiné bude Čína podle prezidentových slov povzbuzovat své finanční instituce, aby rozšířily objem zahraničních obchodů v jüanech - a to na 300 miliard jüanů (asi 43,4 miliardy dolarů). Žádné časové rámce pro nové půjčky, pomoc a fondy ale Si neuvedl.

Zeman přirovnal novou Hedvábnou stezku k Marshallovu plánu

Během úvodního ceremoniálu konference promluvili také ruský prezident Vladimir Putin a turecký prezident Recep Tayyip Erdogan. Českou delegaci v Číně vede Miloš Zeman a i on na summitu vystoupil se svým příspěvkem.

Novou Hedvábnou stezku označil za nejvíce fascinující projekt v novodobých dějinách a ukázku toho, že opravdové přátelství dvou starých civilizací je možné. Projekt rovněž přirovnal k Marshallovu plánu pomoci poválečné Evropě.

Očekávané náklady však podle Zemana budou dvanáctkrát větší, a pokud má být Hedvábná stezka úspěšná, považuje za nutné vyhodnotit možná rizika a nespoléhat se jen na optimistické analýzy: „Musíme dělat vše pro to, abychom se vyhnuli katastrofě, protože jak víte, katastrofy jsou v historii lidstva častým jevem.“

Miloš Zeman na summitu k Hedvábné stezce
Zdroj: Pool/Reuters

Výběr redakce

Aktuálně z rubriky Ekonomika

Europoslanci schválili postupný zákaz dovozu ruského plynu

Evropský parlament (EP) ve středu ve Štrasburku schválil zákaz dovozu ruského plynu do Evropy nejpozději do podzimu roku 2027. Nařízení se týká zkapalněného zemního plynu (LNG), jehož dovoz by měl skončit nejpozději k 1. lednu 2027, i dovozu potrubního plynu, kdy je nejzazší termín za určitých podmínek 1. listopadu téhož roku.
12:42Aktualizovánopřed 1 hhodinou

Spotřeba uhlí bude letos rekordní, předpovídá agentura IEA

Spotřeba uhlí bude letos opět rekordní, proti loňsku se zvýší o půl procenta a dosáhne 8,85 miliardy tun. Částečně je to způsobeno politikou vlády amerického prezidenta Donalda Trumpa. Ve svém výhledu o vývoji poptávky po tomto palivu to píše Mezinárodní agentura pro energii (IEA). Spalování uhlí je přitom jedním z největších zdrojů skleníkových plynů, které významně přispívají ke změně klimatu.
před 5 hhodinami

Přesunutí poplatků za zelené zdroje je dle Davida správné. Na dluh, míní Hladík

„Nepochybuji o tom, že to je krok správným směrem, ale nebude to stačit,“ reagoval europoslanec Ivan David (SPD) na krok vlády, která počítá s tím, že bude ze státního rozpočtu hradit poplatky za obnovitelné zdroje energie. Vyjít by to mělo na sedmnáct miliard korun, což bude každoročně na dluh budoucích generací, varoval exministr životního prostředí a poslanec Petr Hladík (KDU-ČSL). Vyzval k pomoci energeticky náročným odvětvím. Převedení poplatků na stát je podle prezidenta Svazu průmyslu a dopravy Jana Rafaje „extrémně důležitý krok“ pro energeticky náročný průmysl, po němž svaz volal mnoho let. Pozvání do Událostí, komentářů přijala také ředitelka Masarykova ústavu vyšších studií ČVUT Vladimíra Dvořáková. Moderoval Daniel Takáč.
před 8 hhodinami

EK zmírnila plán na zákaz prodeje automobilů se spalovacími motory

Evropská komise (EK) zmírnila plán na zákaz prodeje automobilů se spalovacími motory v Evropské unii od roku 2035. Nový návrh požaduje, aby se emise oxidu uhličitého (CO2) u nových aut snížily o devadesát procent proti úrovni z roku 2021, tedy nikoli o sto procent, jak bylo původně plánováno.
včeraAktualizovánopřed 19 hhodinami

Cenový tlak na potraviny polevuje, ve stavebnictví však sílí

Čeští spotřebitelé stále čelí rychlému růstu cen hovězího, vajec nebo drůbeže, méně si naopak připlatí za brambory, ovoce a zeleninu. Potraviny obecně nezdražují podle Českého statistického úřadu tak rychle jako dříve. Podle hlavního ekonoma Moneta Money Bank Petra Gapka by tak jejich ceny mohly být stabilnější. Tlak na ceny naopak nepolevuje ve stavebnictví, které se potýká s vysokými náklady na materiál a energie. Sektoru se také nedostává kvalifikované pracovní síly, jako jsou zedníci, tesaři nebo stavbyvedoucí. Rostou i nároky na pracovníky, kteří potřebují znát nové technologie.
před 20 hhodinami

Platby za obnovitelné zdroje se zcela přesunou na stát

Stát v příštím roce převezme veškeré financování podporovaných zdrojů energie (POZE). Státní rozpočet to nově zatíží dalšími zhruba sedmnácti miliardami korun, celkově tak stát za poplatky dá více než 41 miliard korun. Schválila to vláda ANO, SPD a Motoristů, která tím chce snížit regulované ceny elektřiny. Domácnostem by toto opatření mělo regulovanou část energií oproti letošku snížit o více než patnáct procent, firmám ještě výrazněji. Dosud bylo financování POZE rozděleno mezi stát a odběratele.
včeraAktualizovánopřed 23 hhodinami

Volkswagen po 24 letech uzavřel svou továrnu v Drážďanech

Továrna německé automobilky Volkswagen v Drážďanech ukončila po 24 letech provoz. Stroje se v takzvané Skleněné manufaktuře zastavily, jakmile vyrobily poslední vůz – červený Volkswagen ID.3. Automobil, na který se podepsali všichni zaměstnanci, se stane muzejním exponátem. Samotná drážďanská továrna se za padesát milionů eur (1,2 miliardy korun) změní v centrum inovací. Německá média upozornila, že to je poprvé v 88leté historii, kdy Volkswagen uzavřel některou ze svých továren v Německu.
včera v 15:03

Vojtěch chce zefektivnit systém zdravotnictví. I nesystémovým krokem

Na ministerstvo zdravotnictví se po čtyřech letech vrací Adam Vojtěch (za ANO). Staronový ministr se hodlá vypořádat s rostoucími výdaji na zdravotní péči zefektivněním systému, nikoli masivním navyšováním zdrojů. Významnou roli dle Vojtěcha sehrají zdravotní pojišťovny, zaměřit se chce také na podporu prevence, primární péče a digitalizaci. Naopak zvýšení odvodů na zdravotní pojištění by mohlo uškodit české ekonomice, řekl v 90′ ČT24 moderované Romanem Fojtou.
včera v 08:26
Načítání...