Před padesáti lety vyjela Škoda 100. Šlo o první model, kterého se vyrobilo více než milion kusů

Před padesáti lety začal z montážních linek v Československu sjíždět vůz, který se stal symbolem jedné éry. Řeč je o modelové řadě automobilů Škoda 100/110, jejíž sériová výroba začala 25. srpna 1969. První ohlasy pak naznačovaly spíše zklamané očekávání motoristů, navíc byla novinka ve stínu proslulé předchůdkyně. Škodovka však vyrobila přes milion kusů této řady, která pomáhala sytit stále hladový československý trh. Také ve vzpomínkách mnoha majitelů/uživatelů má tento vůz své pevné místo.

Snad žádný vzpomínkový článek neopomene zmínit velký požár, který 12. srpna 1969 předcházel zahájení sériové výroby. Oheň zničil řadu pomocných závodů, sklady pneumatik a koženky, rozvodnu, nástrojárnu i další dílny, píše například Petr Korbel v Ekonomu. To znamenalo vysoké přímé i následné škody a manko v samotné výrobě. Aleš Dragoun v Auto.cz pak uvádí: „I když lehlo popelem na 50 tisíc m² plochy a vzniklá škoda byla vyčíslena na astronomických 320 milionů korun, spuštění produkce oheň nijak neohrozil.“

Škody 100 i 110 se vyráběly v nové továrně postavené pro model Škoda 1000 MB z roku 1964. A na tento slavný vůz nebylo lehké navázat.

Vždyť například dnešní automobilka Škoda Auto (nástupce dřívějších AZNP - Automobilové závody, národní podnik) se na svých stránkách Škodou 1000 a jejím modernizovanými provedeními hrdě chlubí. „Ikonická dvoudveřová Škoda 1000 MBX s bohatě prosklenou karosérií symbolicky korunovala úspěch prvního velkosériového českého automobilu, čtyřdveřového sedanu Škoda 1000 MB,“ napsala ředitelka Škoda Muzea Andrea Frydlová.

Zároveň připomněla, že v polovině 60. let došlo v Mladé Boleslavi k výraznému zvýšení objemu produkce a v moderní velkosériové výrobě se uplatnila řada progresivních technologií, včetně tlakového lití hliníkového bloku motoru a skříně převodovky.

Právě pro Škodu 1000 MB byl v polovině 60. let vybudován zcela nový závod o rozloze 80 hektarů s více než 40 výrobními halami a budovami.  A na ni v roce 1969 navazovala Škoda 100 (byť se její ideový vznik řadí podle některých zdrojů už do roku 1963). V tehdejších ohlasech motoristů zaznívalo určité zklamání z toho, že nový typ byl víceméně jen vylepšením veleúspěšné Škody 1000 MB. 

„Oblé tvary však na konci šedesátých let vyšly z módy, takže příď i záď byly kompletně přerekonstruovány,“ uvádí Dragoun. Zmiňuje i palubní desku s novým uspořádáním přístrojů a ovladačů a to, že s výjimkou první série měly Škody 100 a 110 konstrukční novinku: dvouokruhový brzdový systém s kotoučovými brzdami vpředu vyráběnými v licenci britského Dunlopu.

„Model 100/110 přímo vyšel z předchozího 1000 MB, měl stejné podvozkové skupiny i motor, dostal jen hranatější karoserii s větším kufrem a některé modernější prvky,“ uvedl pro web ČT24 Erich Handl ze zpravodajského portálu Automakers. Doplnil, že to samé lze říci o jeho nástupci, Škodě 742, která dostala obchodní označení 105/120. „Stála opět na podvozkových skupinách Škody 100/110, zachováno bylo i umístění motoru a převodovky vzadu.“ 

Za klady modelu 100/110 považuje Handl dobré jízdní vlastnosti na suchu i mokru, úsporný motor, nízkou cenu, větší kufr než u předchůdce a výkonné kotoučové brzdy. Za zápory naopak slabou antikorozní ochranu, zastaralé umístění motoru vzadu a rovněž i časté zamrzání chladicí kapaliny ve spojnici chladiče a motoru.

Automobil, který motorizoval národ

Tehdejší lehce skeptický názor na nový model Škoda 100 vystihuje i  Československý filmový týdeník z roku 1969: „Karoserie se o něco zmodernizovala. Upřímně řečeno, očekávali jsme změnu větší.“ Zároveň však zmiňuje jeden důležitý moment: „A co víme zcela jistě, nová škodovka půjde na odbyt, ale který vůz u nás nejde na odbyt.“

2 minuty
Zahájení výroby automobilu Škoda 100/110 v roce 1969 (dobový komentář)
Zdroj: ČT24

Handl ze zpravodajského portálu Automakers k tomu pro web ČT24 uvedl: „O Škodě 100/110 lze říci, že byla automobilem, který motorizoval národ. Šlo o první model, kterého se vyrobilo více než milion kusů. Také to bylo první auto, které nebylo na příděl a bylo možné jej koupit volně na trhu.“

Dodal, že pro automobilku měl být tento typ původně jen přechodovým modelem, ale nakonec strávil na výrobních linkách 11 let, většina produkce šla na export. Některé kusy se dostaly dokonce až na Nový Zéland.

Také Petr Korbel v časopisu Ekonom uvádí, že Škoda 100 neznamenala pro mladoboleslavskou automobilku takový skok vpřed, jaký přinesl model Škoda 1000 MB. „Byl to však model, který modernizoval někdejší Československo a spolu s dovozem žigulíků umožnil v 70. letech zrušit pořadníky. Z tohoto pohledu šlo o mimořádně významný automobil,“ píše. 

Atraktivní model i vyhledávaný veterán

Motorističtí novináři a fandové připomínají i atraktivní model Škoda 110 R Coupé. V Kvasinách se vyráběl v rozmezí let 1970 až 1980. 

Na základě kupé 110 R byly vyvinuty také závodní vozy 110 R Rallye, Škoda 180/200 RS a 130 RS, dodává Wikipedie. Pro pár vyvolených byla k dispozici i civilní verze Škoda 110 RS – těchto vozů bylo vyrobeno jen několik desítek v limitované sérii pro zákazníky s devizovým kontem – pro Tuzex a export do SRN. Vůz měl specifickou výbavu, střešní okno, upravené brzdy a zvýšený výkon motoru. Barva byla výhradně hráškově zelená.

Agentura ČTK uvedla, že v Česku je stále registrováno téměř 50 tisíc vozů Škoda 100 nebo 110. Z auta se stal v posledních letech vyhledávaný veterán, jehož hodnota podle údajů Centrálního registru vozidel roste. Ceny začínají u kompletních vozů před renovací na zhruba 40 tisících korunách. Renovované veterány lze pořídit za zhruba 200 tisíc korun, uvedla ČTK. U kupé 110 R se ceny vraků i vozů po renovaci násobí dvěma. Na bázi kupé vzniklo v továrně zhruba 40 závodních speciálů Škoda 130 RS, které jsou mezi sběrateli velmi ceněné a jejich hodnota většinou vysoce přesahuje milion korun, doplnila ČTK.

Vzpomínky nemizí

Škoda 100 a Škoda 110 jsou téměř identické automobily, vyráběné v letech 1969 až 1977, zmiňuje Wikipedie. Celkem jich vzniklo 1 079 708 kusů, uvádí internetová encyklopedie.

Za těmito suchými čísly se však skrývají mnohé lidské příběhy, často předávané z generace na generaci.

„Auto sloužilo v rodině několik let v průběhu 70. let, v prvních letech byl provoz bezproblémový. Pak ale začal podvozek i karoserie rezavět a otec si musel dávat prkna pod nohy, aby mu nepropadly podlahou. V zimě často zamrzala chladicí kapalina ve spojnici chladiče a motoru, takže se voda v motoru začala vařit a rodina musela počkat s jízdou na oblevu,“ zavzpomínal Erich Handl. 

Výběr redakce

Aktuálně z rubriky Ekonomika

Česko je největší vývozce dřeva v Evropě. Přichází tím ročně o stovky milionů

Česká republika se v poslední dekádě stala největším vývozcem surového dřeva v Evropě, předstihuje i takové lesnické velmoci jako Německo, Francii, Norsko nebo Finsko. Jak zjistil reportér Filip Černý z pořadu ekonomické publicistiky Bilance, tento stav je pro zemi velikosti Česka paradoxní a má dopady na její ekonomiku i samotné lesy. Země tak má pozici rozvojového státu, protože jí chybí dostatečné výrobní a specializované kapacity.
včeraAktualizovánopřed 3 hhodinami

ČEZ vyplatí dividendu z loňského zisku 47 korun za akcii, celkově 25,3 miliardy

Energetická společnost ČEZ vyplatí svým akcionářům dividendu z loňského očištěného zisku 47 korun za akcii. Celkově tak mezi akcionáře rozdělí 25,3 miliardy korun, stát jako většinový akcionář dostane přes 17,6 miliardy korun. Rozhodla o tom valná hromada podniku. Schválila tak návrh představenstva ČEZu. Výše dividendy odpovídá osmdesáti procentům loňského očištěného zisku firmy.
včeraAktualizovánopřed 4 hhodinami

Dění na Blízkém východě divoce hýbe s cenami ropy a plynu

Aktuální dění na Blízkém východě způsobilo růst cen ropy a plynu. Ropa se dostala na nejvyšší hodnotu za pět měsíců. Pohonné hmoty v tuzemsku už od minulého týdne mírně zdražují. Po útoku Íránu na vojenskou základnu USA v Kataru ale cena ropy smazala původní zisky a zase klesala o více než pět procent.
včeraAktualizovánopřed 5 hhodinami

Vězeňské službě by mohly vzrůst platy

Od července mají dozorcům a strážným ve věznicích vzrůst výdělky o tři tisíce korun, tedy stejně jako policistům, hasičům nebo celníkům. Ministryně spravedlnosti Eva Decroix (ODS) předloží návrh na zvýšení platů vládním kolegům ve středu. Podle ředitele Vězeňské služby Simona Michailidise je narovnání podmínek mezi bezpečnostními složkami nutné. Momentálně ve sboru vězeňské služby chybí lidé, někteří kvůli lepším podmínkám odešli právě k policii nebo do armády.
před 20 hhodinami

Ceny bydlení budou podle Rusnoka ještě dlouho mířit nahoru

Potraviny budou dál zdražovat a tlačit v příštích měsících inflaci vzhůru, rostou i služby, ale větší starosti dělá exguvernérovi České národní banky Jiřímu Rusnokovi oblast bydlení. Cítí tam větší strukturální problém, který bude ještě po dlouhou dobu ceny tlačit nahoru. Hlavně nevidí, že by bylo brzy nějaké efektivní řešení. Podle Rusnoka se politikům buď nechce tento problém řešit, anebo je to v nějakém konfliktu s jejich programem. Potraviny jsou pak podle něj hodně závislé na evropském světovém trhu a domácí faktory nehrají takovou roli. Ohledně služeb to bude podle Rusnoka velmi záviset na vývoji cen pracovní síly, protože služby jsou náročné na práci a dochází k návratu reálných mezd na bývalou úroveň čili k určitému dohánění ztrát. Exguvernér byl hostem Otázek Václava Moravce.
22. 6. 2025

Paliva mohou zdražit kvůli útoku USA v Íránu

Americké údery v Íránu nejspíš zintenzivní další zdražování pohonných hmot v Česku. Zapojení USA do konfliktu na Blízkém východě totiž výrazně posouvá riziko další eskalace konfliktu v regionu, na což budou reagovat i ropné trhy. Ceny paliv tak v příštích dnech vzrostou v řádu korun za litr, v krajním případě mohou překonat i čtyřicetikorunovou hranici. Růst cen navíc bude zřejmě trvat delší dobu. Vyplývá to z komentářů analytiků pro ČTK.
22. 6. 2025

Kvůli odklonu od uhlí může teplo zdražit milionům Čechů

Tuzemské teplárny postupně opouštějí uhlí a nahrazují ho ekologičtějšími zdroji, především plynem. Do roku 2030 má přechod na čistší technologie stát až dvě stě miliard korun. Část pokryjí evropské dotace. Zbytek se ale promítne do cen tepla. Vyšší účty tak mohou čekat miliony lidí.
21. 6. 2025

Budoucnost ruského hospodářství závisí na cenách ropy, míní ekonomka Matesová

„Už není z čeho dolévat zdroje a živit válečnou ekonomiku,“ řekla ve vysílání ČT24 ke stavu ruského hospodářství ekonomka a bývalá zástupkyně Česka ve Světové bance Jana Matesová. Ruský ministr hospodářství Maxim Rešetnikov už ve čtvrtek varoval, že tamní ekonomika je na pokraji recese. Podle Matesové závisí její budoucnost na cenách ropy. Ruská ekonomika totiž podle ní byla vždy závislá na vývozu nerostných surovin.
20. 6. 2025
Načítání...