Česká pošta zatím zvládá předvánoční nápor bez problémů, posunula proto i nejzazší termíny, kdy je schopná přijatý balík doručit ještě před Štědrým dnem. Zatímco loni to bylo kolem 17. prosince, letos přijímá zásilky pro dodání do rukou adresáta do 19. prosince a balíky k vyzvednutí na výdejním místě do 20. prosince. Doručovat bude i o nadcházejícím víkendu, potvrdil ředitel logistiky České pošty Petr Cinkl.
Pošta zaručuje doručení do Vánoc u balíků podaných do 20. prosince
„V minulém týdnu jsme doručili celkem dva miliony balíkových zásilek,“ uvedl Cinkl. Hlavní třídírnou v pražských Malešicích nyní denně projde kolem 170 tisíce zásilek, běžně to bývá necelá polovina.
Letos Česká pošta v předvánoční špičce v pondělí během jediného dne přijala k doručování 450 tisíc balíků. Oproti loňsku tak byl denní rekord zhruba o desetinu nižší. Konkurenční logistická firma Zásilkovna naopak za pondělí hlásí růst počtu doručených zásilek o 88 procent na 379 tisíc.
Před Vánoci poště pomáhá kolem pěti tisíc agenturních zaměstnanců. Výrazně posílila zejména doručovatelská síť i počet výdejních míst pro balíky. Pošta také začala v upozorněních o zásilce zasílat i telefony přímo na doručovatele, aby se s nimi adresát mohl domluvit na dodání. Nově mají doručovatelé chytrá zařízení PDA pro odbavení zásilek.
Zatímco pošta má 3200 poboček, Zásilkovna disponuje zhruba 2700 výdejními místy a jejich počet se stále zvyšuje. „Nacházíme se na úplném vrcholu letošních předvánočních nákupů. Je zřejmé, že nejen pro Zásilkovnu, ale celý segment e-commerce bude letošní rok opět rekordní a obrat 135 miliard z roku 2018 bude překonán,“ dodala zakladatelka Zásilkovny Simona Kijonková.
Rekordní zájem registrovali v pondělí i obchodníci
Pondělní vrchol letošní vánoční sezony potvrzují i další dopravci a obchodníci. Podle Asociace pro elektronickou komerci lidé za jediný den utratili v e-shopech 1,2 miliardy korun, z toho největší Alza hlásí 263 milionů korun.
Výrazný nárůst prodejů před Vánoci má i e-shop s kosmetikou a parfémy Notino: každou minutu se zde prodalo 280 výrobků. „Tržby se v pondělí 16. prosince meziročně zvedly o 36 %. Celkově jsme v tento den registrovali 89 tisíc objednávek a téměř 400 tisíc prodaných produktů,“ říká marketingový ředitel firmy Radek Ondrášík. Firma garantuje dodání do Vánoc, pokud si zákazníci objednají do 20. prosince, v případě vyzvednutí přímo na některé z prodejen je možné objednávat až do 23. prosince.
„V posledních dnech před Vánoci se tržby zvýšily zhruba o 50 procent oproti běžným měsícům v roce. I přes zvýšený zájem jsme zatím nezaznamenali žádné problémy s doručováním zboží ze strany České pošty. Lidé nejčastěji objednávají vouchery na nákup v hodnotě od tisíce do pěti tisíc korun. Mnozí z nich se chtějí vyhnout situaci, kdy se například netrefí do vkusu nebo pořídí špatnou velikost spodního prádla,“ uvedl například výkonný ředitel obchodníka se spodním prádlem Astratex Miroslav Tesař.