Kolín - Kolínská automobilka TPCA chystá na květen změny, které pocítí především její zaměstnanci. Pracovní týden se zkrátí na čtyři dny a počet směn klesne ze tří na dvě. Obavu by mělo mít především 150 agenturních pracovníků s pracovními smlouvami uzavřenými na dobu určitou. Podle odhadů by měl výrobce pustit do prodeje 221 tisíc aut, což je zhruba o pětinu méně než loni.
Od května se bude v TPCA pracovat čtyři dny v týdnu a na dvě směny
Podle prezidenta společnosti Satošiho Tačihary musí automobilka pružně reagovat a přizpůsobovat výrobu poptávce po malých vozech na evropských trzích.
Satoši Tačihara
„V této chvíli děláme vše pro to, abychom minimalizovali dopad na kmenové zaměstnance. Jejich zkušeností a odborných znalostí výrobních procesů si velmi ceníme. Pro ty, kteří nebudou mít uplatnění ve výrobě, hledáme uplatnění jiné.“
Již loni z automobilky vyjelo o 8,5 procenta vozů méně než v roce 2010, celkem 270 705. Výsledky podle představitelů společnosti ovlivnil pokles prodejů malých vozů na klíčových trzích západní Evropy. Mezi hlavní odběratele patří Francie, Itálie, Německo, Velká Británie a Holandsko. Na domácím trhu prodeje vozů vzrostly.
Co šlo loni u nás nejvíc na odbyt
- Nejprodávanějším modelem byl Peugeot 107 s 366 prodanými auty.
- Největší růst prodejů vykázal model Toyota Aygo, jehož prodeje v tuzemsku vzrostly o 128 procent na celkových 249 aut.
Malá auta uchránila TPCA před krizí v roce 2009
Po celém světě se tehdy automobilový průmysl potýkal s propadem poptávky, protože světová finanční krize vedla ke zpomalení ekonomiky, obtížnějšímu přístupu k úvěrům a poklesu spotřebitelské důvěry a výdajů. Rostla ale poptávka po malých vozech, které se vyrábí právě v Kolíně.
Produkce vozů Toyota Aygo, Peugeot 107 a Citroën C1 v roce 2008 vzrostla o pět procent. Tržby dosáhly 49 miliard korun a byly v meziročním srovnání o čtyři procenta nižší. Důvodem poklesu tržeb byl především silný kurz české měny. Zisk před zdaněním - 1,4 miliardy korun - byl stejný jako v roce 2007.
Jan Linhart, expert KPMG: Evropský trh s malými auty je proměnlivý
„V období krize byla malá auta velmi žádaným produktem, protože se na ně v řadě států vztahovalo tzv. šrotovné. Právě TPCA měla v období šrotovného velmi úspěšné období. Po jeho skončení se však opožděně projevuje výpadek zájmu, který měl původně nastat právě v době krize. Navíc řada automobilek nedávno rozšířila svou nabídku v tomto segmentu, v poslední době například Volkswagen nebo Škoda,“ tvrdí Linhart.
TPCA je společným podnikem firem Toyota Motor Corporation a PSA Peugeot Citroën postaveným v roce 2002 v průmyslové zóně Kolín-Ovčáry. Výrobu závod zahájil v únoru 2005, výrobní kapacita je 340 000 aut.
V roce 2010 vykázala automobilka hrubý zisk 1,4 miliardy korun, rok předtím měla profit před zdaněním 1,443 miliardy korun. Tržby jí klesly o 14 procent na 44,7 miliardy korun. Loňské hospodářské výsledky firma zveřejní v březnu.