Koronavirová epidemie komplikuje také řemeslnické práce. Někdy kvůli karanténě, někdy i z prostého strachu z nákazy. Přitom například topenáře potřebuje na začátku zimní sezony bezmála každá druhá domácnost.
Obavy z nákazy snižují zájem o řemeslníky. Život jim komplikují i pokuty za nedodržení termínu
Obvykle mívá v tuto dobu práce nad hlavu. Tentokrát však topenáři a plynovému technikovi Pavlu Müllerovi zákazníků přece jen ubylo. „Nejdůležitější opravy si lidé nechávají provádět, ale servisní věci raději odkládají,“ konstatuje.
Lidé se často bojí otevřít dveře svého bytu. Mají strach z nákazy. Zavolat řemeslníkovi je donutí až havárie nebo nutný servis plynového kotle. To, co jde odložit, tak nechávají až na později a domluvenou návštěvu řemeslníka raději zruší.
Zakázka vázaná termínem se může stát noční můrou
Další nepříjemností, se kterou se řemeslníci nyní potýkají, jsou termínově vázané smluvní zakázky. Především u těch státních hrozí sankce, a to i v případě nařízené karantény řemeslníka.
Příkladem může být rekonstrukce historické fasády v Kroměříži. Stojí lešení, dokončují se klempířské práce, ale malíř a lakýrník Radomil Konečný nemůže nastoupit. Naštěstí klient v tomto případě ustoupil od pokuty.
„Je to pouze na dohodě obou stran, zda jsou ochotny uzavřít dodatek ke smlouvě z důvodů karantény na straně řemeslníka,“ poznamenala k tomu ředitelka Asociace malých a středních podniků a živnostníků ČR Eva Svobodová.
A pokud by došlo na pokuty za nedodržení smlouvy, řemeslník o pomoc žádat nemůže. „V případě, že se řemeslník dostane do nějakého dlouhodobého období, kdy je svázán karanténami třeba několika rodinných příslušníků, tak bohužel se ocitá v situaci, kdy žádat o pomoc nemůže,“ podotkla Svobodová.
O kompenzace může požádat, jenom pokud by bylo jeho řemeslo zakázáno nařízením vlády. Velké firmy si s tím umí poradit a za nemoc najít záskok. Pro malé je to značný problém a v případě dlouhodobé karantény téměř likvidace.