Obchodní řetězce rozšiřují sortiment, který označují svými vlastními značkami. Podle Svazu obchodu a cestovního ruchu stoupl jejich podíl za poslední rok o dvě procenta. Obchody zjistily, že zákazníci mají o takzvané privátní značky zájem, a některé nyní takto nabízejí i přes polovinu svého sortimentu.
O zboží prodávané pod značkou obchodních řetězců je velký zájem, přibývá ho
Co zákazníky láká na privátních značkách obchodních řetězců, je vcelku zřejmé. „Je levnější,“ konstatovala zákaznice Jana Jeřábková, která výrobky se značkou obchodu, kam přišla nakoupit, vyhledává.
Mluvčí skupiny Ahold Jiří Mareček ale odmítl, že by se řetězce se svými značkami přespříliš podbízely. „Zatímco dříve to byli takoví cenoví bojovníci, dnes už to není o tom, že by to byly značky v levném cenovém segmentu,“ míní.
Podle mluvčího Tesca Václava Koukolíčka je v obchodech řetězce nejvyšší podíl výrobků pod vlastní značkou v kategorii ovoce a zeleniny. Velký zájem je o výrobky s privátní značkou v kategoriích zdravé výživy, ale i náhražek masa nebo salátů. Nejmenší zájem mají lidé o pivo se značkou obchodu. „Privátní značku nabízíme, ale není o ni velký zájem. Jednoznačně preferují zavedené značky,“ připustil Koukolíček.
Podle prezidenta Svazu obchodu a cestovního ruchu Tomáše Prouzy roste podíl privátních značek v celé Evropě, za hlavní důvod považuje to, že se tak obchodníci snaží si zákazníky připoutat. „Když se naučíte kupovat privátní značku, tak zůstáváte v konkrétním obchodě, nechodíte ke konkurenci,“ poukázal.
Zákazníky podle svazu nyní obchodníci lákat musí. Jeho statistiky totiž ukazují, že lidé chodí nakupovat méně často než před pandemií.