Nejlepším městem pro podnikání za loňský rok je Prostějov. Na druhém místě se umístil Humpolec a třetí příčka patří Brnu. Vyplývá to ze zveřejněných výsledků výzkumu Město pro byznys 2018, který zpracovala agentura Datank. V pořadí 11. ročníku soutěže se zúčastnilo všech 205 obcí s rozšířenou působností v ČR a 22 městských částí Prahy. Loni zvítězila Ostrava před Humpolcem a Brnem.
Nejlepším městem pro podnikání je Prostějov, Humpolec skončil druhý
Prostějov vykazuje podle výzkumu dobré výsledky v rozvoji podnikatelského prostředí. Město má vysoký podíl právnických osob i vysoký podíl malých a středních firem. Zároveň má nízkou nezaměstnanost a je atraktivní i díky dobré dopravní dostupnosti. V přístupu veřejné správy se vyznačuje dobrou komunikací s podnikateli, kvalitními webovými stránkami a kvalitní elektronickou komunikací.
„Z ocenění mám velkou radost. Jsme naprosto otevření k podnikatelskému sektoru a vstřícní ve všech směrech. Navíc podnikatelé dostávají informace od nás rychle,“ uvedl prostějovský primátor František Jura (ANO).
Organizátoři výzkumu Město pro byznys 2018 podle Jury ocenili například velmi kvalitní a rychlý postup prostějovského úřadu při vyřizování podnětů podnikatelů a živnostníků. „Hodnotící komise osobně, coby mystery klient, úřady navštěvuje, takže má možnost situaci vyhodnotit přímo na místě,“ podotkl Jura. Prostějov byl letos i loni vyhodnocen jako město s nelepšími podmínkami pro podnikání v Olomouckém kraji.
Primátor Jura připomněl, že radnice připravuje v Prostějově zprovoznění další průmyslové zóny, která tentokrát bude mít menší rozlohu než ty předchozí. „Mohla by být zajímavá jak pro naše podnikatele, tak i pro občany z hlediska nabídky nových pracovních míst,“ dodal Jura.
Humpolec má podle výzkumu dlouhodobě příznivé podnikatelské prostředí. Má vysoký podíl podnikatelů i vysoký přírůstek obyvatel. Zároveň má město výhodnou pozici a dlouhodobě nízkou nezaměstnanost. Ohledně veřejné správy má Humpolec vysoké kapitálové výdaje. „O otevřenosti místní radnice nejen směrem k podnikatelům zase svědčí vysoký počet úředních hodin místního úřadu,“ uvedli organizátoři.
Podnikatelské prostředí Brna bodovalo díky vysokému podílu právnických osob a vysokému počtu studentů a učňů v odborném vzdělávání. Další silnou stránkou Brna podle výzkumu je vysoký podíl malých a středních firem. V přístupu veřejné správy Brno uspělo především díky kvalitní komunikaci s podnikateli.
Obce se ve výzkumu hodnotí na základě 23 kritérií rozdělených do dvou oblastí: podnikatelské prostředí a přístup veřejné správy. 50 procent hodnocení mohou ovlivnit svým chováním radnice.