Praha – Pouze dva kraje – Liberecký a Středočeský – zatím ministerstvo dopravy požádaly o peníze z dotačního programu na opravy silnic 2. a 3. třídy. Na tiskové konferenci to prohlásil ministr Dan Ťok (netsr. za ANO). Regiony mají možnost si rozdělit 4,4 miliardy korun. Někteří zástupci krajů ale ministerstvo kritizují za to, že zakázku schválilo nedávno a regiony tak neměly čas si o dotace psát.
Ministerstvo: Peníze na opravy silnic chtějí pouze dva kraje
„Je to typické chování státní správy a bohužel to bylo zvykem i tady na ministerstvu,“ uvedl ministr, který zároveň dodal, že podle jeho názoru se kraje o peníze nakonec přihlásí. Kdyby ale nečekaly až na poslední chvíli, mohly se opravy podle Ťoka rozeběhnout už na začátku stavební sezony. „Nerad bych, aby zhotovitelé neměli do čeho píchnout, a ve druhém půlroce se nezastaví. Bylo by dobře, kdyby se ta práce rozložila,“ prohlásil dnes Ťok s tím, že ale nechce, aby byla jeho slova chápána jako kritika krajů.
Regiony nicméně poukazují na praxi, kdy ministerstvo schválilo částku 4,4 miliard nedávno a kraje tak neměly dostatek času si o dotace požádat. Podle zákona totiž musí zakázku začít vypisovat až tehdy, kdy je finančně krytá. „U nás v kraji jsme vypsali veřejné zakázky už na přelomu roku s tím, že kdyby slíbené peníze, jak bylo v minulosti často zvykem, nebyly schváleny, tak bychom ty zakázky ještě rušili,“ vysvětluje náměstek hejtmana kraje Vysočina pro dopravu Libor Joukl (ČSSD).
Na to, až bude zcela jasné, kolik peněz kraje od státu dostanou, čekali i na jižní Moravě. „Bývalý ministr dopravy Antonín Prachař mluvil o dvou miliardách, nový ministr Dan Ťok vymezil více než čtyři miliardy. Toto rozhodnutí jsme obdrželi v únoru,“ uvedl Zdeněk Pavlík (ČSSD), náměstek hejtmana Jihomoravského kraje.
Podle technického náměstka Správy a údržby silnic Pardubického kraje Antonína Jalůvky je proces žádostí o dotace ze Státnho fondu dopravní infrastruktury (SFDI) administrativně značně náročný. Ke každé stavbě je nutné kromě popisu uvést i další údaje a mít zpracovány projekty. „Seznam jsme posílali na SFDI už v lednu, ale plánované akce muselo nejdříve schválit zastupitelstvo kraje 26. února. Předpokládáme, že do konce týdne bude vše připraveno, abychom mohli žádost odeslat,“ řekl Jalůvka.
Náměstek hejtmana Moravskoslezského kraje Daniel Havlík (ČSSD) řekl, že nešlo o klasickou žádost o dotace, kraj seznam silnic odevzdal a nyní jen doplňuje podkladové materiály. „Dělají to tak všechny kraje. Když se vědělo, že to bude 4,4 miliardy korun, tak všechny kraje dávaly seznam komunikací na opravu, dávaly podklady a počítalo se z toho, kolik který kraj dostane. My ty materiály skutečně jenom doplňujeme. Už běží výběrová řízení na jednotlivé stavby,“ řekl Havlík.
Dotace krajům na opravy silnic rozděluje ministerstvo dopravy letos poprvé a zatím není jasné, zda se bude podobná dotace opakovat i napřesrok. Podle Ťoka se o tom rozhodne ve druhé polovině letošního roku podle toho, jak bude dopravní resort hospodařit.
Požádat o vyšší částku je běžná praxe
Ministr na dnešní konferenci také uvedl, že Středočeský kraj si požádal o miliardu korun, což je ale větší objem peněz, než kolik mu podle kalkulace náleží. Výše maximální dotace, na kterou může kraj podle hustoty sítě silnic nižších tříd dosáhnout, činí necelých 780 milionů korun. Liberecký kraj na ministerstvo poslal žádosti na proplacení 327 milionů korun.
Podle Joukla si ale o vyšší částku žádají všechny kraje, protože nikdy nevědí, jaká bude cena realizace. Až poté, co se částka vysoutěží, je jasné kolik bude daná oprava nebo stavba stát. Podle náměstka je praxe taková, že se předpokládá, že vysoutěžená částka bude nakonec nižší.
K navýšení peněz plynoucích do krajských silnic nedávno vyzval prezident Miloš Zeman. Poukázal na to, že z více než 90 miliard korun, se kterými hospodaří Státní fond dopravní infrastruktury (SFDI), ministerstvo krajům pošle jen uvedených 4,4 miliardy korun. Rozpočet fondu ale obsahuje i peníze z EU, které na opravy krajských silnic využít nejde, reagoval dnes Ťok. Dotace 4,4 miliardy korun jsou z národního rozpočtu, další peníze mohou kraje ze SFDI čerpat na takzvané investiční akce, tedy na výstavbu a modernizaci komunikací, dodal ministr.