Made in Germany ztrácí lesk. Může za to skandál Volkswagenu

Prudký propad akcií, ohrožení dobrého jména automobilky i obchodů a dokonce poškození samotné značky Made in Germany – takový je dopad skandálu Volkswagenu, který u automobilů ve Spojených státech falšoval údaje o emisích. Ohrožena tak nemusí být pouze samotná automobilka, ale i ostatní němečtí vývozci, prohlásil pro deník Bild prezident berlínského ekonomického institut DIW Marcel Fratzscher. Německá média už také spekulují o odvolání šéfa Volkswagenu Martina Winterkorna.

  • Americká Agentura pro ochranu životního prostředí (EPA) Volkswagen obvinila, že do řady modelů dieselových vozů značek VW a Audi z posledních asi sedmi let instaloval software, který umožňuje skrýt při testování emisí skutečné hladiny vypouštěných oxidů dusíku. 
  • Emise jsou pak během jízdy mnohonásobně nad stanovenými limity, které jsou v USA pro oxidy dusíku přísnější než jinde.
  • Volkswagen musí kvůli tomu stáhnout z amerického trhu do servisů půl milionu aut, kdy za každý takto upravený vůz může dostat pokutu až 37 500 dolarů. To dává celkovou teoretickou částku přes 18 miliard dolarů (431 miliard korun).
  • Automobilka přiznala, že softwarem určeným k falšování testů emisí bylo na celém světě vybaveno 11 milionů aut.

„Možná pokuta pro Volkswagen v USA je ještě ten nejmenší problém. Škody mohou utrpět i další němečtí vývozci, protože Volkswagen byl dosud vývěsním štítem pro výrobky označené Made in Germany,“ uvedl Fratzscher. Podle něj je nyní nutné udělat vše pro omezení škod, aby co nejméně utrpěla pověst německých exportérů.

  • Automobilka kvůli skandálu zhoršila výhled hospodaření na letošní rok. Ve třetím čtvrtletí si dá stranou 6,5 miliardy eur (176 miliard korun), aby měla na zaplacení předpokládané vysoké pokuty.
  • Akcie Volkswagenu v úterý pokračují v propadu – opět ztrácejí téměř pětinu hodnoty.

Pád akcií Volkswagenu stáhl dolů i akcie ostatních evropských automobilek, což už srazilo celý západoevropský trh, který v pondělí ještě rostl. Širší západoevropský index FTSEurofirst 300 klesl o 3,3 procenta. Německý výrobce luxusních vozů Daimler oslabil o sedm procent, francouzská společnost PSA Peugeot Citroën zaznamenala propad o 8,8 procenta a akcie italsko-americké skupiny Fiat Chrysler ztratily 6,2 procenta. Oborový index Stoxx Europe 600 Auto oslabil o 7,6 procenta.

„Budeme se akciím automobilového sektoru dál vyhýbat, protože tato věc se může protahovat a pravděpodobně se do ní zaplete více než jeden automobilový výrobce,“ uvedla podle agentury Reuters makléřská firma Aviate Global.

Fratzscher rovněž odhaduje, že skandál s emisemi bude Volkswagen nakonec stát mnohem víc, než je pokuta 18 miliard dolarů (435 miliard korun), která mu hrozí ve Spojených státech. Vozy největší automobilky světa totiž chce prověřit i Jižní Korea, Švýcarsko a Itálie. Koncern už přiznal, že softwarem určeným k falšování testů emisí bylo na celém světě vybaveno 11 milionů aut.

Automobilka uvedla, že software k falšování údajů mají instalována všechna auta vybavená motorem typu EA 189. „Tento typ motoru vykazuje odchylky při testech a reálném provozu,“ uvedl koncern v tiskovém prohlášení. Zdůraznil ale, že software nemá žádný vliv na ovládání a jízdní vlastnosti aut ani na jejich spotřebu.

Ve Spojených státech, kde skandál s emisemi vypukl, byl software odhalen u některých vozů Volkswagen a Audi. Tím to ale podle všeho neskončilo. „Vnitřní vyšetřování zatím dospělo k závěru, že tento software pro ovládání motoru je instalován také u dalších vozidel s naftovým pohonem spadajících do skupiny Volkswagenu,“ uvedl v úterý koncern.

Škoda na pověsti vyjde Volkswagen velmi draho. Ohrožena budou i pracovní místa u Volkswagenu a mnoha jeho dodavatelů v Německu.
Marcel Fratzscher
prezident berlínského ekonomického institutu DIW

Spolková vláda a hlavně akcionář Volkswagenu, saská vláda, bude určitě chtít vést někoho k odpovědnosti. „Bude se zjišťovat, jestli tyto věci věděl ještě Ferdinand Piëch, který dříve šéfoval celému koncernu, nebo jestli v tom bude Martin Winterkorn sám – pak by se mohlo jeho křeslo otřást v základech,“ uvedl makléř Patria Finance Roman Koděra.

Ostatně o plánovaném odvolání Winterkorna informoval s odvoláním na zdroj v dozorčí radě list Taggesspiege. Winterkorna má podle něj nahradit nynější výkonný ředitel automobilky Porsche Matthias Müller. Mluvčí Volkswagenu ale zprávu listu označil za „nesmysl“.

Dozorčí rada má rozhodnout o osobě výkonného šéfa koncernu na páteční schůzce, kde měla původně jednat o návrhu prodloužit pracovní smlouvu s Winterkornem o dva roky. Ve středu bude jednat o krizi vzniklé případem emisí její šestičlenný výkonný výbor.

obrázek
Zdroj: ČT24

A co Evropa?

Vedle Itálie a Švýcarska, kde už je jisté, že kontroly aut proběhnou, navrhuje Francie vyšetření skandálu přímo na úrovni Evropské unie. „Jsme evropský trh a máme evropská pravidla. Právě toto je třeba respektovat. Právě toto bylo porušeno ve Spojených státech,“ uvedl pro rozhlasovou stanici Europe 1 francouzský ministr financí Michel Sapin, který zároveň požaduje prošetření francouzských automobilek. „Nemám ale důvod si myslet, že by francouzské automobilky udělaly něco takového, co udělal Volkswagen,“ řekl ministr. Podle něj je třeba veřejnost ubezpečit, že je vše v pořádku.

„Bereme tu záležitost velmi vážně,“ uvedla mluvčí Evropské komise Lucia Caudetová. „Vyšetřuje se ve Volkswagenu, v USA a v Německu. Proto je předčasné se vyjadřovat k tomu, zda jsou nějaká konkrétní opatření nutná i v Evropě a zda se to týká i vozů, které Volkswagen prodává v Evropě,“ dodala.

Pod Volkswagen patří i Škoda

České ministertsvo dopravy se ještě nerozhodlo, jak bude záležitost kolem podvodu s emisemi řešit. „Ve středu během dopoledne o této věci budeme jednat,“ uvedl Zdeněk Neusar z tiskového oddělení ministerstva. 

Nyní sledujeme, jak budou probíhat důkladné kontroly naftových automobilů společnosti Volkswagen, které nařídil německý spolkový ministr. Problém se vyskytl zatím jen ve Spojených státech amerických. Důležité tedy bude zjistit, zda jsou taková vozidla i v Evropě a jaký další postup zvolí Německo. Budeme o tom v následujících dnech jednat. Pro uživatele takových vozidel to nic neznamená.
Dan Ťok

Tuzemská značka Škoda, která patří do koncernu Volkswagen, už v EU nepoužívá koncernové motory TDI, u kterých se přišlo na obcházení měření emisí. Dávala je ale do starších modelů Škody Rapid, Fabie, Roomstera, Octavie nebo Superbu. 

„Také Škoda Auto používala motory řady EA 189 skupiny Volkswagen a ve vozech Škoda byly tyto motory instalovány. Důležité je, že všechny aktuální modely značky, nabízené v EU, jsou bez výjimky vybaveny motory odpovídajícími požadavkům normy Euro 6 a splňujícími požadavky předpisů a zákonů v oblasti životního prostředí. Odchylky v laboratorním měření emisí byly zaznamenány u motorů starší generace EA 189,“ uvedl mluvčí Škody Josef Baláž.

Sklad Volkswagenu ve Wolfsburgu
Zdroj: Autostadt/Isifa/Rex Features

Možnost zmanipulovaných emisních výsledků však v Ekonomice ČT 24 připustil Michal Vojtíšek z Centra vozidel udržitelné mobility na ČVUT, když uvedl, že při měřeních  na vozidlech Škoda často naměřili v reálném provozu vyšší emise než by odpovídalo homologačním testům. „Obávám se, že mnohé vozy obdobné problémy mají,“ konstatuje Vojtíšek.

Normy emisí v EU a USA  ale zase tak obecně rozdílné příliš nejsou, ale je dramatický rozdíl v přístupu k nim, upozorňuje Vojtíšek. „V USA  je snaha, aby emise v reálném provzozu nebyly vyšší než při zkušebních testech nových vozidel, v Evropě je rozdíl daleko větší než ve Státech a s nějakým zpožděním oproti USA se to nyní snaží Evropská komise dohnat,“ dodává Vojtíšek.

Podle šéfredaktora serveru Autoweek.cz Vladimíra Rybeckého nicméně celá kauza zahýbe se spotřebitelskou důvěrou různě v různých částech světa. Obává se však, že v USA jsou nyní dieslové vznětové motory v katastrofální situaci. „Zákazníci je opustí, ať už je dodává jakákoliv značka,“ míní. V Evropě je podle něho situace méně kritická, i když nevylučuje, že to může být podnět pro řadu ekologických organizací, aby se proti turbodieslům, které jsou svým vlivem na životní prostředí problematičtější než benzínové motory, postavily.

28 minut
Vojtíšek: Podvody mohou být i u benzinových motorů
Zdroj: ČT24

Německý ministr dopravy Alexander Dobrindt už vyzval automobilku, aby případ rychle a transparentně vyšetřila. Jen tak je podle něj možné obnovit důvěru zákazníků ve Volkswagen a omezit rozsah škod. Největší německý autoklub ADAC pak agentuře DPA sdělil, že se skutečné emise automobilů liší od oficiálních údajů automobilek delší čas. „Už roky říkáme, že informace výrobců (o emisích) nesedí,“ uvedl mluvčí ADAC. Podle něj to potvrzují i pravidelné testy emisí oxidu uhličitého a dalších škodlivin, které autoklub provádí od roku 2003.

Výběr redakce

Aktuálně z rubriky Ekonomika

Nákup a provoz F-35 projdou koaličním auditem, řekla Schillerová

Smlouvy na nákup a provoz 24 nadzvukových letounů F-35 za zhruba 150 miliard i dosavadní platby projdou koaličním auditem. ČT to sdělila vicepremiérka a ministryně financí Alena Schillerová (ANO). Reagovala tím i na ministra obrany a jeho slova ze sociálních sítí SPD. Jaromír Zůna řekl, že jeho resort udělá analýzu i s možností výpovědi smlouvy. S tou ale hnutí ANO nesouhlasí. Další z vicepremiérů Karel Havlíček (ANO) už dřív řekl, že nákup F-35 je rozhodnutou věcí.
před 2 hhodinami

Ekonomika si podle expertů příští rok udrží růst, inflace mírně zvolní

Česká ekonomika si v příštím roce udrží rychlý růst, když se hrubý domácí produkt (HDP) zvýší o dvě až 2,5 procenta. Inflace se dál přiblíží k dvouprocentnímu cíli České národní banky (ČNB). Růst nominálních mezd překoná tempo růstu spotřebitelských cen, zvýší se tedy i reálné příjmy domácností. Nezaměstnanost mírně vzroste, přesto bude nadále patřit mezi nejnižší v Evropské unii. Vyplývá to z výsledků pravidelného průzkumu ministerstva financí na základě prognóz patnácti tuzemských odborných institucí a odhadů analytiků.
před 14 hhodinami

Letošní rozpočet směřuje k překročení naplánovaného schodku

Stát letos velmi pravděpodobně nedodrží schodek rozpočtu, který předchozí vláda naplánovala na 241 miliard korun. Deficit byl totiž už před vánočními svátky téměř 275 miliard. Z nejnovějších dat ministerstva financí to zjistila ČT. S dodržením plánovaného schodku už nepočítá ani nová ministryně financí Alena Schillerová (ANO) ani nejsilnější opoziční strana ODS, ze které je předchozí šéf resortu.
včera v 20:31

Benzin je nejlevnější za více než čtyři roky

Benzin v Česku je nyní nejlevnější za více než čtyři roky. Od minulého týdne cena Naturalu 95 klesla o 41 haléřů na průměrných 33,35 koruny za litr. Nižší byla naposledy v červenci 2021. O více než čtyřicet haléřů zlevnila za týden také nafta, prodává se v průměru za 32,62 koruny za litr. Vyplývá to z údajů společnosti CCS, která ceny sleduje.
včera v 13:39

Cena zlata znovu pokořila rekord

Cena zlata ve středu poprvé překročila 4500 dolarů (92 600 korun) za troyskou unci (31,1 gramu), na rekordu je i cena stříbra a platiny. Poptávku po drahých kovech zvyšuje podle analytiků zejména očekávané další snižování základních úrokových sazeb ve Spojených státech.
24. 12. 2025

Zájem o revizi letadel v tuzemsku roste, aerolinky přicházejí z celého světa

Zájem o revizi letadel v tuzemsku roste. V hangárech na pražské Ruzyni servisuje své stroje víc než desítka aerolinek z celého světa. Během dekády se jejich počet zdvojnásobil. I proto tam hledají nové zaměstnance. Lidí ve specializovaných profesích je ale málo.
24. 12. 2025

Svěřenský fond RSVP Trust, kam Babiš vloží Agrofert, je ve sbírce listin

Svěřenský fond RSVP Trust, do kterého premiér Andrej Babiš (ANO) nevratně vloží holding Agrofert, byl zveřejněn ve sbírce listin Evidence svěřenských fondů. Založila ho poradenská společnost Roklen s podporou právní kanceláře DBK, sdělila firma v pondělí. Babiš poté uvedl, že tak učiní do termínu, jak mu stanovuje zákon, tedy do třiceti dnů od svého jmenování premiérem.
23. 12. 2025Aktualizováno23. 12. 2025

Tatra dodá na Slovensko vojenské vozy za až 25 miliard

Společnost Tatra Defence Systems ze skupiny Czechoslovak Group (CSG) českého podnikatele Michala Strnada uzavřela se slovenským ministerstvem obrany samostatnou rámcovou smlouvu na dodávku až 1289 vojenských vozidel řady Tatra Force. Finanční rámec smlouvy pro potřeby ministerstva činí až 1,032 miliardy eur (přes 25 miliard korun).
23. 12. 2025
Načítání...