Lidé reklamují faktury za vodu. Stěžují si na porouchané vodoměry

Události: Lidé si stěžují na chybné měření vodoměrů (zdroj: ČT24)

Čeští vodohospodáři evidují čím dál více stížností na příliš vysoké faktury za odběr vody. Zčásti za to mohou špatně fungující vodoměry - problém, který se v zimě objevuje častěji. Například v Praze uspěla s reklamací asi třetina klientů. Vodohospodáři se ale brání a tvrdí, že vodoměry prochází pravidelnou přísnou revizí.

Například dům rodiny Radvanovských v pražských Dolních Chabrech podle údajů na vodoměru loni spotřeboval zhruba tolik vody jako menší koupaliště. Průměrná roční spotřeba vychází pro čtyřčlennou rodinu zhruba na 160 kubíků pitné vody.

Rodině Radvanovských ale vodoměr naměřil více než 1200 kubíků a vodárny tak poslaly fakturu na více než sto tisíc korun s argumentem, že voda zřejmě někde unikala. Nový vodoměr už ale podle majitele domu měří standardně.

Mluvčí Pražských vodovodů a kanalizací Tomáš Mrázek přiznává, že počet stížností na vyúčtování spotřeby vody mírně stoupá. Loni prý společnost řešila 330 podobných případů. „Shledali jsme 103 žádostí oprávněných a zhruba 200 neoprávněných,“ upřesnil.

Roční spotřeba pitné vody
Zdroj: ČT24

Vodoměry musí nejpozději jednou za šest let testovat zkušební laboratoře, aby získaly potřebné ověření. „Je otestován na minimální, střední a maximální průtoky a musí vyhovět metrologickým požadavkům,“ potvrzuje ředitel obchodní sekce Brněnských vodovodů a kanalizací Roman Palatin. 

V případě podezření je nutná revize za 3500 Kč

Po šesti letech se pak vodoměry do laboratoře vracejí sice v kritickém stavu, i přesto musí fungovat v naprostém pořádku. Poškodit je však může třeba mrazivé počasí, špatné umístění nebo tvrdá voda.

Pokud tedy mají lidé podezření, že vodoměr neměří správně, měli by ho nechat zkontrolovat. Když se závada potvrdí, účet na zhruba 3500 Kč neplatí, fakturu za vodu pak mohou reklamovat u dodavatele.

„Buď vám vyhoví - v případě, kdy je vodoměr je vadný, by tomu mělo být vždy - nebo když nevyhoví, tak je možnost bránit se u soudu,“ dodává Jan Hejtmánek ze Sdružení obrany spotřebitelů - Asociace.