Peking – Čínské automobilky zlepšují kvalitu svých vozů a začínají myslet na export – nutí je k tomu situace na domácím trhu. Číňané už totiž jejich levná auta nechtějí a kvalitnější zahraniční konkurence je začíná vytlačovat. Letos čínské značky doma prodaly 1,8 milionu aut, což představuje tržní podíl asi 26 procent.
Kvalita – nový tahák čínských výrobců automobilů
Automobilka Geely ohlašuje velkou změnu v produkci čínských továren – doteď se orientovaly hlavně na nízkou cenu a masovou produkci pro místní trh, to by se ale mělo změnit. Kvalita a prestiž čínských značek se začínají zvedat, pomáhají si přitom nákupy zahraničních licencí nebo celých automobilek. Jako právě Geely, která předloni získala značku Volvo.
„Na současném trhu už nemůžete konkurovat jenom cenou. Musíte držet krok i v oblasti technologií, inovací, marketingu a zákaznických služeb. Jedině tak lze myslet na trvalý rozvoj do budoucna,“ říká zakladatel a předseda automobilky Li Šu-fu.
Stejně začali uvažovat i další výrobci, zároveň ale podle čínské tradice minimalizují náklady. Třeba tím, že vývoj techniky či designu přenechávají externím firmám. „Náklady na vývoj a testování mají značný podíl na finální ceně aut. Čínští výrobci proto tuto zátěž přenášejí na externí firmy, které se na to specializují. To je hlavní důvod, proč teď mohou automobilky přivádět modely na trh rychleji a za nižší cenu,“ vysvětluje Ja-Le Čang, generální ředitel Automotive Foresight.
Tlak na kvalitu ale zatím není úplný a automobilky ustrnuly na kompromisu mezi kvalitou na jedné straně a cenou spolu s rychlostí vývoje na straně druhé.
„Máme na vývoj auta jenom 2,5 roku – víc nám klienti nedají. Stačí to na kvalitní základ a odstranění dětských nemocí, ale na doladění všech problémů není čas. Logicky nemůžeme dojít na stejnou kvalitu jako auto, které má na vývoj 4 nebo 5 let. Ale takhle jsou podmínky dané,“ svěřuje se Wang Kche-Ťien, prezident CH Auto Technology.
Pro exportní plány automobilek ale zatím střední cesta stačí – hodlají totiž vyvážet hlavně do Jižní Ameriky, Ruska a okolních asijských zemí, kde nejsou tak nároční zákazníci. Nástup na nejvyspělejší trhy se zatím odkládá.