Praha - Každý nakupující ví, že má při nákupu požadovat účtenku, že má nárok vadné zboží reklamovat nebo v krajním případě, nárok odstoupit od smlouvy. Co s tím má společného nákup zvířete? Ač to zní trochu podivně, hodně. Podle zákona je totiž zvíře věc a tudíž i pro nákup zvířete platí určitá pravidla, ať už se jedná o rybičku za několik desítek korun, nebo o psa za několik tisíc.
Kupujete zvíře? Máte stejná práva jako u jiného zboží!
„Občanský zákoník považuje zvíře za věc. Pro prodej zvířat platí naprosto stejné podmínky, jako pro prodej jakéhokoliv jiného zboží,“ uvedl advokát Filip Macháček. Trochu zvláštní, že? Na druhou stranu princip nákupu zvířete je vlastně stejný, jako v případě nákupu neživé věci. Zvíře si také vybíráme podle vzhledu i vlastností, platíme za něj a přejeme si, aby jeho „životnost“ byla co nejdelší.
Výběr zvířete
„Zákazník by měl v každém případě trvat na tom, aby mu prodávající zvíře předvedl a aby ho poučil o tom, jak se o něj má speciálně starat,“ vysvětlil další zásady nákupu zvířete Macháček.
Každý dobrý chovatel chce, aby se jeho zvířata měla dobře, takže by měl kupujícímu ochotně poradit, jak se o zvíře starat. Stejně tak by se neměl bránit zvíře předvést. Pokud se mu do toho nechce a nabízí například pouhé zaslání fotky na e-mail, je lepší obrátit se na jiného chovatele. Vidět zvíře je důležité. Jenom na vlastní oči je totiž možné poznat, jestli zvíře vypadá zdravě, zjistit jakou má, zejména u štěňat a koťat, povahu. Leccos napoví i prostředí, kde zvíře vyrůstalo - to totiž může ovlivnit jeho zdraví.
Doklad o koupi
„Podle občanského zákoníku není předepsána písemná forma kupní smlouvy, lze však doporučit uzavírání písemných kupních smluv,“ radí Macháček. To platí jak při koupi od podnikatele, tak při koupi od nepodnikající osoby. Samozřejmě u nákupu křečka v obchodě je to zbytečné a stačí pouze pokladní doklad, u dražších zvířat se to ale vyplatí. Zejména u těch, které mají průkaz původu. Jedině tak totiž má kupující důkaz, že si kupuje opravdu takovou rasu, kterou mu prodávající slíbil.
V každém případě musí prodávající na požádání vystavit doklad o zaplacení - ten je důležité uschovat pro případnou reklamaci.
Záruka na zvíře
Zákon myslí v případě koupě zvířete i na záruku - je sice o dost kratší, než u neživého zboží, ale měla by být dostatečná pro to, abys kupující zjistil, jestli je zvíře v pořádku. Záruční doba je proto v tomto případě stanovena na šest týdnů.
Reklamace zvířete
Pokud se v šestitýdenní lhůtě vyskytne u zvířátka nějaký zdravotní problém, který nový majitel nezpůsobil, je nejlepší obstarat si u veterináře lékařskou zprávu a až teprve s ní uplatnit u prodávajícího reklamaci. Nový majitel v takovém případě může požadovat slevu z kupní ceny, nebo úhradu lékařských nákladů.
Jiné to je, pokud zvíře během záruční doby uhyne. V tom případě se nešťastný majitel musí obrátit na specialisty a nechat udělat pitvu. Ne každý veterinář je specialista, takže je nejlepší obrátit se rovnou na Státní veterinární ústav. Pitevní zprávu zákazník přiloží k reklamaci a po obchodníkovi požaduje vrácení peněz.
V obou případech platí, že reklamaci má prodávající vyřídit do 30 dnů a pokud ji uzná, má zákazník nárok na proplacení nákladů s reklamací spojených. Zejména náklady za veterinární nebo pitevní zprávu, případně náklady na cestu a další.
Samozřejmě se může stát, že prodávající reklamaci neuzná - potom je na vás prokázat, že reklamace byla oprávněná, a to prostřednictvím znaleckého posudku. Pokud ani to nepomůže, nezbývá, než se obrátit na soud.
Odstoupení od smlouvy
Stejně jako v případě klasické smlouvy, může kupující od smlouvy odstoupit, když má předmět prodeje neodstranitelnou vadu, kterou kupující nezpůsobil. U zvířat je tím míněno zejména to, když zjistíte, že jste si koupili „něco jiného“, než vám bylo slibováno. Třeba, když se z vámi zakoupeného čistokrevného Labradorského retrívra vyklube po několika měsících kříženec. Mimochodem - tohle je zářný příklad toho, proč je dobré, trvat při koupi na písemné smlouvě.