Manipulace s měřením emisí přinesla automobilce Volkswagen řadu problémů. Prohřešku se ale nemusela dopustit sama. V reakci na skandál totiž byly v Německu prověřovány různé modely naftových vozů. U 30 z 53 těchto aut byly zjištěny podezřele vysoké úrovně oxidu uhličitého, informovalo německé ministerstvo dopravy.
Kontroly kvůli Dieselgate: Více než polovina naftových modelů měla vysoké emise
Německé úřady se při testování původně soustředily na emise oxidů dusíku, pozornost však nyní zaměřily na oxid uhličitý. Vysoké hodnoty byly zjištěny u více než poloviny kontrolovaných modelů. Mluvčí ministerstva dopravy neupřesnila, u kterých modelů to bylo, list Der Spiegel ale uvedl, že mezi tyto modely patří mimo jiné vůz Zafira domácí automobilky Opel.
Zástupci Opelu se již ve středu setkali s německým ministrem dopravy Alexanderem Dobrindtem. Ministr po schůzce vyjádřil pochybnosti o tom, zda je systém vozu Zafira pro regulaci emisí zcela v souladu se zákony. Dodal, že Opel by měl během 14 dnů k této záležitosti poskytnout podrobnější informace.
Ve čtvrtek se měli s německými úřady kvůli emisím setkat rovněž zástupci italsko-americké automobilové skupiny Fiat Chrysler, kteří však schůzku zrušili. Dobrindt poté firmu podrobil ostré kritice a obvinil ji z neochoty spolupracovat.
Neodpovídající emise i spotřeby
Automobilové emise se loni dostaly do centra pozornosti. Americká Agentura pro ochranu životního prostředí (EPA) obvinila Volkswagen, že jeho dieselové motory manipulují s emisemi při měření. Řídicí jednotka rozpozná, když se vůz podrobuje emisnímu testu, a přejde na ekologický režim, při kterém vůz produkuje výrazně nižší množství oxidů dusíku. Německý koncern přiznal, že do zhruba 11 milionů naftových aut po celém světě nainstaloval software umožňující manipulaci.
V jiných případech se řeší nesrovnalosti se spotřebou. V Japonsku tento problém dopadl na automobilku Mitsubishi, v USA a Kanadě to řeší americký výrobce General Motors. Americká automobilka minulý týden oznámila, že u některých nejnovějších sportovně užitkových vozů byl uveden nadhodnocený údaj o dojezdu vozidla na galon paliva (3,78 litru). Oproti skutečnému dojezdu byl údaj vyšší o jednu až dvě míle na galon. Za nesrovnalost podle ní mohly nesprávné výpočty, do kterých nebyla zahrnuta data z testů nových přístrojů týkajících se emisí. Nadhodnocení prý vzniklo neúmyslně.
General Motors odškodní zhruba 146 tisíc zákazníků v Severní Americe, kteří si koupili nebo pronajali tyto vozy. Zákazníci dostanou debetní kartu s částkou od několika set po 1500 dolarů (zhruba 36 tisíc korun), nebo prodlouženou záruční dobu, uvedla firma. Podle zdroje agentury Reuters automobilku program odškodnění vyjde na zhruba 100 milionů dolarů (2,4 miliardy korun). Americká agentura pro ochranu životního prostředí požádala GM, aby jí údaje z testování poskytla.