Nápojářská skupina Kofola kupuje českého výrobce bylinných čajů Leros. Převezme všechny jeho výrobní kapacity i zaměstnance. Obě firmy se dohodly na tom, že cenu, za níž Kofola získá stoprocentní podíl, nebudou zveřejňovat.
Kofola ovládla výrobce bylinných čajů Leros. Cena je tajná
„Vybrali jsme si Kofolu, protože jsme česká firma a chtěli jsme v této tradici pokračovat. Trh se mění a my potřebujeme silného partnera, který dokáže tuto značku rozšířit i na další trhy a věříme, že právě Kofola jím je,“ uvedl dosavadní majoritní vlastník společnosti Leros Antonín Kachlík.
Leros nově povede zkušený manažer Martin Mateáš, který pro Kofolu pracoval jedenáct let a teď se do ní po čtyřleté přestávce vrací.
„Kofola a bylinky k sobě neodmyslitelně patří. Leros je výrobce s dlouholetou tradicí, s výborným zázemím, zkušenými zaměstnanci a vysoce kvalitními produkty z léčivých rostlin. Naším cílem je tuto tradiční českou společnost, která byla roky budovaná na pevných zásadách, dále v tomto duchu rozvíjet a zlepšovat její postavení na trhu,“ uvedl Mateáš.
Leros navázal na čtyřicetiletou tradici někdejšího státního podniku Léčivé rostliny - Zbraslav, který vznikl v 50. letech minulého století. Kdysi ještě pod svým původním názvem firma dodávala Kofole byliny pro výrobu stejnojmenného nápoje. Vyrábí vysoce kvalitní bylinné čaje z léčivých rostlin a má klíčové místo na trhu v Česku a na Slovensku.
Závody má Kofola v pěti zemích
Kofola je jedním z nejvýznamnějších výrobců nealkoholických nápojů v Evropě. Má sedm výrobních závodů v Česku, Polsku, na Slovensku, ve Slovinsku a Chorvatsku a zaměstnává více než 2100 lidí, z toho asi sedm set v Česku. K výrobkům firmy patří vedle Kofoly ovocné nápoje a sirupy Jupí, dětské nápoje Jupík, energetické nápoje Semtex, nápoje značky Vinea, Chito, Top Topic nebo Citro Cola.
Za první tři čtvrtletí loňského roku společnosti klesly meziročně tržby o 1,3 procenta na 5,35 miliardy korun. Bez započítání polského trhu však rostly o 8,4 procenta. Podle firmy se také vydařila hlavní sezona: ve třetím čtvrtletí jí i přes nejchladnější září za poslední desetiletí vzrostly tržby o 3,2 procenta.
Počátky značky sahají do roku 1960, kdy Zdeněk Blažek z opavské farmaceutické firmy Galena vyvinul sirup Kofo (směs bylin a ovocných šťáv ochucených lékořicí), základ kolové limonády. Nápoj se měl jmenovat Kofocola, ale kvůli možným problémům s ochrannou známkou nakonec dostal název Kofola. Do pádu komunistického režimu patřila Kofola vyráběná v řadě sodovkáren mezi nejoblíbenější nealkoholické nápoje v Československu. Po otevření hranic Kofolu dočasně vytlačily z trhu zahraniční kolové nápoje. V druhé polovině 90. let značku oživila společnost Santa Nápoje rodiny Samarasů. V roce 2003 byla v Krnově sídlící Santa přejmenována na Kofolu a vznikl holding, který o tři roky později přestěhoval své sídlo do Ostravy. Po mohutné investici v Polsku v roce 2008 tam také firma přenesla své sídlo, v roce 2015 se ale skupina Kofola vrátila zpět do Česka, když aktivity mateřské společnosti přesunula do akciové společnosti Kofola ČeskoSlovensko se sídlem v Ostravě. Firma loni v létě dokončila změnu vlastnické struktury, 68 procent nyní patří společnosti AETOS, za níž stojí rodina Samarasů spolu s René Musilou a Tomášem Jendřejkem, kteří jsou v Kofole od jejího počátku.