Tokio - Japonsko-čínské spory o souostroví Senkaku postihují další oblasti ekonomik obou zemí. Škodlivé dopady teď vyčíslili zástupci japonského cestovního ruchu, jejichž příjmy se v září propadly až o tři čtvrtiny. Třeba největší japonská automobilka Toyota Motor minulý měsíc zaznamenala pokles prodeje v Číně o zhruba 40 procent na 50 tisíc vozů. Japonské automobilky kvůli dopadu protijaponských nálad hodlají snížit výrobu v Číně o polovinu.
Japonský cestovní ruch i automobilky doplácejí na spor s Číňany
Nálada mezi velkými podniky v Japonsku se ve třetím čtvrtletí zhoršila kvůli negativnímu dopadu slabé poptávky v Evropě a Číně na japonskou ekonomiku. Minulý měsíc se totiž v Číně konala řada protijaponských demonstrací, což mělo negativní dopad na čínské aktivity japonských podniků.
Číňané teď do Japonska nejezdí, stěžují si obchodníci
I turismus v Japonsku narušuje spor s Čínou o souostroví Senkaku. Třeba národní park u slavné hory Fuji teď navštěvuje mnohem méně turistů. Číňané se tu neobjevují prakticky vůbec. Nezvykle poloprázdné jsou i přilehlé hotely. „Hned od prvního dne, kdy se celá ta sporná věc rozběhla, nám klienti z Číny začali rušit rezervace. Doteď už jsme přišli o 7 500 hostů v celé naší síti hotelů,“ prohlásil prezident hotelu Tominoko Togawa Yoshiaki.
Čínské turisty zatím marně vyhlížejí i místní obchodníci. Většina z nich je přitom právě na tuto klientelu zařízená - obchody mají čínské popisky, prodavače, a dokonce si platí i reklamu na tamních kanálech. Místní majitel obchodu přijel před 21 lety za prací právě z Číny. Teď říká, že za celou dobu tu nezažil tak špatný měsíc. Jeho krajané totiž místním přinášeli až 90 procent příjmů. „Ovlivňuje nás to velmi podstatně, oproti loňsku se nám teď tržby propadly o 80 procent. Vlastně jen paběrkujeme,“ konstatoval obchodník.
Podle oficiálních statistik japonského turistického úřadu přijel letos z Číny každý čtvrtý zahraniční návštěvník. Ve srovnání s ostatními tu ale utratil zdaleka nejvíc.
V Číně boduje místo japonských automobilek Hyundai
Pokles poptávky po japonských automobilech v Číně podpořil prodej zahraničních konkurentů. Největší jihokorejská automobilka Hyundai Motor v září například zvýšila prodej na čínském trhu o 15 procent na více než 84 tisíc vozů.
Čína v roce 2009 díky silnému růstu prodeje vystřídala Spojené státy na pozici největšího automobilového trhu světa. Přední světové automobilky se snaží expanzí v Číně a na dalších rozvíjejících se trzích kompenzovat slabší poptávku ve vyspělých zemích.