Jak změnit krizi v příležitost? GZ Media inovují, gramodesky ale nedají

Praha – Společnost GZ Digital Media má ještě stále řada lidí v paměti hlavně jako výrobce klasických černých gramofonových desek. Byť jich i dnes tamní linky ročně vychrlí miliony, zdaleka nejsou jediným produktem, který podnik a jeho 1 500 zaměstnanců živí. Během posledních pěti let, kdy firmy po celém světě ruinovala finanční a hospodářská krize, se GZ Digital Media uchytla mimo jiné u velkých nadnárodních společností, jako jsou Symantec, BlackBerry nebo Samsung. Tiskne pro ně manuály, kompletuje a balí jejich výrobky na klíč. Díky tomu si firma z malé vesničky u Berouna sáhla na rekordní zisky přesahující 400 milionů korun, krizi navzdory.

Gramofonové desky se v Loděnicích vyrábí už od roku 1948. První krize, se kterou se musel podnik vyrovnat, přišla v 90. letech. Tehdy klasické hudební médium začaly nahrazovat magnetofonové pásky a později i CD. Současný předseda představenstva a majitel GZ Digital Media Zdeněk Pelc vzpomíná, jak těžké bylo výrobu černých desek zachránit: „Kolem roku 95 vlastně ta výroba klesla téměř na nulu.“

Vsadil tehdy na to, že z prodělečného byznysu odejde veškerá konkurence a loděnickému podniku se díky tomu podaří udržet alespoň malý objem výroby vinylových desek pro nadšence a sběratele. I když výroba gramofonových desek v loděnické továrně klesla ze 16 milionů kusů ročně v roce 1990 na pouhých 200 tisíc kusů o čtyři roky později, firma si ponechala část strojů, další pak „zachránili“ sami zaměstnanci.

I Lady Gaga tiskne desky u Berouna

Když pak přišla renesance vinylu, stalo se z malé vesnice u Berouna místo, kde se vyrábí nejvíce gramofonových desek na světě. Z téměř muzejních exponátů lisovacích strojů – drtivá většina z nich pochází ze 70. let – ročně vypadne na 10 milionů kusů gramofonových desek. A jak jsme se na vlastní oči přesvědčili, gramodesky nemusí být zdaleka jen černé, tedy obarvené sazemi. GZ Digital Media umí vylisovat desky všech barev, nebo dokonce desky průhledné.

Na zisku firmy se gramodesky podílí zhruba třetinou. Svá alba tu lisují téměř neznámé hardrockové kapely, ale i celebrity, jako je Lady Gaga nebo Radiohead. Největším odbytištěm jsou Spojené státy. „Každý týden posíláme do USA 14 tun vinylových desek. Poslat tam letadlo plné cédéček se nevyplatí, ale desky ano. Poptávka v USA roste o 35 % každý rok,“ pochvaluje si Pelc.

Zdeněk Pelc
Zdroj: ČT24/Jan Langer

Trnitá cesta ke světovým gigantům

Současnou ekonomickou krizi nepovažuje Pelc za nic zničujícího. Právě naopak! Podniku přinesla nové příležitosti a otevřela dveře, na které by si firma ze středočeské Loděnice dříve nedovolila klepat. „Zatímco v době konjunktury velké nadnárodní firmy nemají velký zájem měnit svou dodavatelskou strukturu, v době krize se to mění. Růstové možnosti se omezí, nebo dokonce začnou zisky padat a pak zůstává jediná věc, na které všem záleží, a to je sekat náklady. A právě to jde se standardní a zaběhlou dodavatelskou strukturou jen velmi obtížně. Nikdo se totiž nechce vzdát svých marží. No a to byla příležitost pro nás,“ popsal Pelc.

První nadnárodní společnost, u které po víc jak roce příprav Pelcova firma prorazila, se stal v roce 2008 výrobce antivirových programů Symantec. GZ Digital Media pro ni dnes tisknou, vyrábí krabičky a kompletují spotřebitelská balení. 

„Oslovených firem bylo hodně. My jsme se k tomu výběrovému řízení dostali díky tomu, že jsme už předtím měli nějaké menší zakázky pro dodavatele Symantecu,“ říká Pelc a připomíná, že jeho firma kvůli Symantecu musela pracně získat nejrůznější certifikáty kvality a projít kontrolami zabezpečení firmy nebo sociálních podmínek zaměstnanců.

I když GZ Digital Media do výběrového řízení šla, tomu, že by mohla uspět, nikdo nevěřil. Pochyboval i samotný management. „To výběrové řízení mělo končit kolem oběda a já jsem ještě dopoledne volal šéfovi druhé firmy, která byla vedle nás ve finále, a nabízel jsem mu, že my z toho tendru odstoupíme a on mi na oplátku slíbí, že některé komponenty budou dělat u nás. Jeho odpověď byla dost arogantní, že pro ně nejsme ani konkurent, ani partner, oni, že mají dobré vztahy se Symantecem a tu zakázku získají,“ vzpomíná Pelc.

Loděnická firma tedy v tendru zůstala a o dvě hodiny později se mohlo v podniku slavit. „Druhý den jsem měl telefon od šéfa té druhé firmy, co byla ve finále, že bychom tu gentlemanskou dohodu, kterou jsem navrhoval, realizovali s tím, že oni by u nás dělali všechny komponenty, nejen některé. Odmítl jsem ho,“ dodal s úsměvem Pelc. Ve stejném roce uzavřel loděnický podnik také kontrakt s britským hudebním vydavatelstvím EMI, pro které začal vyrábět cédéčka. 

Zakázky od dalších velkých nadnárodních firem se pak začaly Pelcovu podniku doslova hrnout. V Loděnici se tak dnes vyrábí veškeré obaly pro všechny telefony americké značky BlackBerry a některé produkty ze svého portfolia si tam nechává balit také Samsung. Významným klientem je také například počítačová Hewlett Packard a v neposlední řadě výrobní linky GZ Digital Media dodávají i papírové krabice pro nábytkářskou Ikeu.

Bez dluhů

Klíčů, které pomohly společnosti GZ Digital Media zvyšovat zisky a tržby i v době finanční krize, je ale více. Když začaly noviny plnit články o krizi amerického bankovního systému, rozhodlo se vedení firmy stůj co stůj zbavit podnik všech úvěrů. „Tím jsme se stali velice flexibilní. Už jsem nemusel žádnou investici, změnu sortimentu projednávat s bankami a čekat tři čtyři měsíce, jestli mi to povolí, nebo ne, a riskovat, že nám mezi tím obchodní příležitost zmizí,“ popisuje Pelc. 

Co živí GZ Digital Media?

  • Gramodesky se na zisku firmy podílí zhruba třetinou.
  • Výroba digitálních nosičů typu CD a DVD je sice na ústupu, přesto i ona stále generuje téměř 30 % zisku.
  • Zbylých zhruba 37 % zisku loděnického podniku připadá na tiskárenskou divizi.
Tržby GZ media
Zdroj: ČT24/GZ media

Neustále změny sortimentu jsou přitom dalším klíčem, který GZ Digital Media pomohl úspěšně přežít krizi a v němž firma vidí šanci i do budoucna. Jak Pelc s úsměvem říká: „Žádnou krávu nelze dojit donekonečna.“ A tak se podnik dál a dál pídí po novinkách, které mu mohou poskytnout náskok před konkurencí a dát práci jeho zaměstnancům. Nově tak teď vyrábí i dárkové karty, na které si mohou lidé nechat v obchodech nabít částku, jakou chtějí, a pak je třeba dát někomu jako dárek.

„Ke kartičkám jsme se dostali tak, že jeden z našich zákazníků to používá v Americe a chtěl to i v Evropě. Původně to chtěl z USA dovážet a u nás ve firmě to jen kompletovat.“ popsal Pelc. A právě naslouchání zákazníkům a neustálé inovace jsou posledními ze série receptů, které GZ Digital Media dlouhodobě razí a které jim pomáhají vydělávat krize nekrize.

Zajímají vás další české společnosti, které byly a jsou úspěšné hospodářské krizi navzdory? Přečtěte si také článek o výrobci dřevostaveb ze severu Moravy – společnosti RD Rýmařov. Tím ale zdaleka nekončíme. V následujících týdnech vás vezmeme třeba do kuchyně výrobce elektronových mikroskopů Tescan anebo do sklárny Lasvitu, tedy designerské firmy, která vyzdobila mimo jiné dubajské metro.

Výběr redakce

Aktuálně z rubriky Ekonomika

Firmy mohou opět získat úvěr se státní zárukou

Malé a střední firmy mohou po téměř dvouleté pauze znovu získat úvěr se státní zárukou. Peníze lze využít na provozní i investiční výdaje. Ministerstvo průmyslu a obchodu na program Národní záruka vyčlenilo 578 milionů korun, což umožní poskytnout až pět miliard. Resort očekává, že si je rozdělí zhruba tisíc podnikatelů. Žádosti přijímá Národní rozvojová banka. Ta v minulosti poskytla záruky v objemu padesáti miliard korun.
před 5 hhodinami

Schillerová chce stihnout legislativu k EET v příštím roce

Nová ministryně financí Alena Schillerová (ANO) již vytvořila na resortu pracovní skupinu pro zavedení elektronické evidence tržeb (EET). Vyjádřila se tak v pořadu Týden v politice moderovaném Martinem Šnajdrem. Součástí připravovaného zákona má být také daňový balíček, který bude mimo jiné obsahovat osvobození spropitného od daní a pojistného, snížení DPH na nealko nápoje ve stravovacích službách nebo studentské a manželské slevy. Podle ministryně je reálné, aby se nezbytné legislativní změny stihly během roku 2026, zpracovaný legislativní text by chtěla mít do konce února, v říjnu by měl navázat pilotní projekt. Schillerová také znovu připustila, že schodek rozpočtu na příští rok by mohl být vyšší, než s jakým počítal návrh připravený předchozím kabinetem Petra Fialy (ODS).
před 12 hhodinami

Německá armáda koupí pistole od České zbrojovky

Česká zbrojovka, výrobce ručních palných zbraní, získala zakázku u německé armády, bundeswehr si vybral její pistoli jako svou novou služební zbraň. Uherskobrodská firma informovala, že zakázku získala v mezinárodním tendru a uspěla před několika globálními konkurenty. Cenu ani rozsah zakázky neuvedla.
19. 12. 2025

Inspekce: Prodej alkoholu nezletilým je na vánočních trzích nejčastějším prohřeškem

Desítky kontrol na vánočních trzích naplánovala před koncem roku Česká obchodní inspekce. Zaměřuje se při nich hlavně na prodej alkoholu nezletilým, který je podle inspektorů nejčastějším problémem, ale i na poctivost stánkařů.
18. 12. 2025

Nebude to hned, ale chceme k tomu směřovat, řekl Mach o vyrovnaném rozpočtu

Vláda hnutí ANO, SPD a Motoristů chce směřovat k vyrovnanému rozpočtu, zdůraznil ve čtvrtečním Interview ČT24 budoucí náměstek na ministerstvu financí Petr Mach (SPD). Cíle lze podle něj navíc dosáhnout bez zvyšování daní.
18. 12. 2025

ČNB ponechala základní úrokovou sazbu beze změny

Bankovní rada České národní banky (ČNB) ponechala základní úrokovou sazbu beze změny na 3,5 procentech. Informoval o tom ředitel odboru komunikace ČNB Jakub Holas. Finanční trh stabilitu úrokových sazeb očekával.
18. 12. 2025Aktualizováno18. 12. 2025

Europoslanci schválili postupný zákaz dovozu ruského plynu

Evropský parlament (EP) ve středu ve Štrasburku schválil zákaz dovozu ruského plynu do Evropy nejpozději do podzimu roku 2027. Nařízení se týká zkapalněného zemního plynu (LNG), jehož dovoz by měl skončit nejpozději k 1. lednu 2027, i dovozu potrubního plynu, kdy je nejzazší termín za určitých podmínek 1. listopadu téhož roku.
17. 12. 2025Aktualizováno17. 12. 2025

Spotřeba uhlí bude letos rekordní, předpovídá agentura IEA

Spotřeba uhlí bude letos opět rekordní, proti loňsku se zvýší o půl procenta a dosáhne 8,85 miliardy tun. Částečně je to způsobeno politikou vlády amerického prezidenta Donalda Trumpa. Ve svém výhledu o vývoji poptávky po tomto palivu to píše Mezinárodní agentura pro energii (IEA). Spalování uhlí je přitom jedním z největších zdrojů skleníkových plynů, které významně přispívají ke změně klimatu.
17. 12. 2025
Načítání...