Jak reklamovat poškozené či nedodané poštovní zásilky?

Praha - Moderní doba přináší moderní způsoby komunikace. Asi málokdo z nás chodí pravidelně na poštu s kupou dopisů pro své příbuzné, přátele a známé. Dnes píšeme spíše SMSky a e-maily. Jenže dáreček k Vánocům pro babičku, která bydlí na druhém konci republiky, opravdu mobilní ani internetovou sítí neproleze, a tak přece jen čas od času využijeme služeb České pošty. Víte ale, jak postupovat v případě, že balík přijde poškozený? Nebo jestli můžete reklamovat, že dáreček k Vánocům doručili babičce až na Velikonoce?

K dnešnímu tématu Poradny nás inspiroval dopis našeho diváka. Ten  dostal balíček z Rakouska. Jenže při převzetí si všiml, že je balíček poškozený, a tak hned na místě zásilku reklamoval a požadoval náhradu škody. To ale Česká pošta odmítla s tím, že šlo o obyčejnou zásilku, a tudíž na náhradu škody nemá nárok. Když se ale proti rozhodnutí České pošty odvolal a přílohou zaslal kopii dopisu adresovaného redakci Černých ovcí, Česká pošta škodu uhradila.

Tolik tedy – dnes již vlastně úsměvný – příběh našeho diváka. Nám to ale nedalo, a tak jsme se na České poště zeptali, jak, kdy, kde a co můžeme reklamovat a na co máme nárok. Na naše otázky odpovídala specialistka odboru komunikace České pošty Kateřina Koubová.

Jak je to s odpovědností České pošty a s náhradou případné škody?

Náhrada škody závisí na druhu zásilky. V případě obyčejné zásilky (dopisu či balíčku) pošta za ztrátu, poškození nebo úbytek obsahu neodpovídá. V případě ztráty doporučené zásilky se vyplatí náhrada v paušální výši 500 korun, poškození nebo úbytek obsahu vám pošta uhradí také až do výše 500 Kč. Pokud svůj balík pošlete jako obchodní balík nebo využijete služby EMS (EXPRESS MAIL SERVICE), pak pošta za ztrátu, poškození nebo úbytek obsahu odpovídá až do výše udané ceny (maximálně 100 tisíc Kč). Cennější věci, jako jsou peníze, šperky, platební karty apod. je vhodné zasílat formou tzv. cenného balíku, u kterého lze udat cenu až jeden milion korun.

U zásilek, přepravovaných poštou, lze podle zvolené služby uvést tzv. udanou cenu. Výše udané ceny by měla odpovídat skutečné hodnotě vložené věci, neboť v případě ztráty zásilky hradí pošta škodu jen ve výši, kterou měla zásilka v době a místě podání, a to až do výše udané ceny. V okamžiku, kdy odesílatel zahájí reklamaci po zásilce, musí do reklamačního listu uvést i přesný popis obsahu (nejlépe, jde-li doložit faktura apod.).  Jednak se podle uvedených údajů zásilka dohledává v poštovní úložně a jednak se podle uvedeného obsahu vyplácí náhrada. Nevyplácí se částka, kterou odesílatel uvede, ale skutečná hodnota ztracené věci (dle zákona č. 29/2000 Sb., o poštovních službách). Dojde-li tedy ke ztrátě zásilky, která obsahuje dokumenty nebo písemná sdělení, vyplácí se náhrada v ceně, za kterou lze opatřit kopie či opisy dokumentů. Je-li obsahem zásilky vložená věc, prostřednictvím prodejců se zjistí, v jaké hodnotě lze předmětnou věc pořídit na trhu a tato částka se vyplatí.

Jak a kdo může reklamovat nedodanou nebo poškozenou zásilku a jaké má Česká pošta lhůty na vyřízení reklamace?

Reklamovat dodání zásilky, což je ztráta nebo i chybné dodání, lze na kterékoliv poště v ČR, a to na základě předložení podacího lístku. Odesílatel nebo adresát mohou reklamovat dodání zásilky u vnitrostátních zásilek do jednoho roku od podání, u mezinárodních zásilek do 6 měsíců po podání. Reklamovat ztrátu zásilky může kdokoliv, tedy adresát i odesílatel, ale o výsledku reklamace je vždy informován odesílatel zásilky. Lhůta na vyřízení vnitrostátní reklamace je 15 dnů od přijetí, u mezinárodních zásilek až dva měsíce po přijetí reklamace.

Co dělat v případě, že zásilka přijde poškozená a my to zjistíme až doma po rozbalení balíku?

V případě, že se poškození nebo úbytek zasílaného obsahu zjistí až po rozbalení zásilky, měla by se zásilka ponechat v tom stavu, v jakém byla převzata a takto jí donést na kteroukoliv poštu v ČR, kde bude sepsán zápis o poškození. Je nutné doložit nejen poškozenou věc, ale všechno, v čem byla zabalena, tzn. všechno vnitřní balení, vnější balení (krabice) a v případě, že byla omotána provazem, tak i ten je vhodné k reklamaci předložit.

Reklamovat poškození je vhodné v co možná nejkratším termínu, tedy nejlépe ve lhůtě dvou pracovních dnů po dodání. Předložení zásilky později může mít vliv na posouzení odpovědnosti za škodu. Lhůta pro vyřízení reklamace poškození je 15 dnů od uplatnění nároku na náhradu škody, tedy od doby kdy adresát, popřípadě odesílatel vyčíslí škodu na obsahu.

Můžeme reklamovat i pozdní dodání zásilky? A máme v takovém případě nárok na nějaké odškodnění?

Pozdní dodání zásilky lze také reklamovat. Zjistí-li se, že při dodání nebyla dodržena lhůta, sjednaná v poštovních podmínkách, vrátí pošta cenu dle platného ceníku. Poštovné se vrací vždy tomu, kdo ji podniku při podání uhradil, což je ve většině případů odesílatel.

Bližší informace, jak postupovat při reklamaci, lze získat buď dotazem na poště nebo můžete využít bezplatnou telefonní linku  800 104 410.

Výběr redakce

Aktuálně z rubriky Ekonomika

Kišiněv: Odstavení od ruského plynu je šancí na sjednocení s Podněstřím

Efektivní řízení následků přerušení dodávek ruského plynu do Moldavska a separatistického Podněstří by mohlo vytvořit šanci na sjednocení země, prohlásil před novináři místopředseda moldavské vlády Oleg Serebrjan, kterého citovala moldavská i ruská média. V Podněstří, kde žije přibližně 450 tisíc obyvatel, jsou od Nového roku přerušeny dodávky tepla a teplé vody do domácností. Ve středu to napsala agentura Reuters s tím, že výpadky jsou způsobeny přerušením dodávek ruského plynu do střední a východní Evropy přes Ukrajinu.
včeraAktualizovánopřed 13 hhodinami

Plísně, sucho, škůdci. Změny klimatu ohrožují pěstování kávy v Keni

Změny klimatu ohrožují budoucnost pěstování kávy v Keni, ta místní přitom patří k nejlepším druhům na světě. Kávovníky jsou velmi citlivé na teplotní změny, a jsou tak i náchylnější na plísně a jiné infekce, které ničí sklizeň kávových zrn. To ztěžuje práci tisícům farmářů a dělníků, kteří si za den vydělají sotva přes dva dolary (48 korun). Do budoucna však hrozí, že o toto zaměstnání přijdou úplně.
před 22 hhodinami

Drobní podnikatelé si nově připlatí na odvodech

Drobným podnikatelům, kuřákům nebo konzumentům tvrdého alkoholu od 1. ledna stouply odvody. Téměř 400 tisíc živnostníků s minimálním sociálním pojištěním zaplatí měsíčně na povinných zálohách o 907 korun více než dosud. Stát díky zvýšení vyměřovacího základu plánuje letos vybrat o čtyři a půl miliardy více.
včera v 06:00

Vláda má prezidentův projev za státnický, opozici v něm chyběla kritika kabinetu

Koaliční politici ocenili pozitivní ráz a obsah novoročního projevu prezidenta Petra Pavla. Považují ho za důstojný, státnický a spojující. Opozičním politikům v projevu chyběla kritika vlády, někteří kritizovali i důraz na zavedení eura.
1. 1. 2025Aktualizováno1. 1. 2025

Velká porážka Moskvy, řekl Zelenskyj o konci tranzitu ruského plynu

Ukrajina zastavila tranzit ruského plynu do Evropské unie a do Moldavska, napsal ve středu ráno web RBK-Ukrajina s odvoláním na operátora plynovodů. Stalo se tak po ukončení pětiletého kontraktu mezi společnostmi Gazprom a Naftohaz. Ukrajinský prezident Volodomyr Zelenskyj to označil za jednu z největších porážek Moskvy. Slovenský premiér Robert Fico (Smer) prohlásil, že zastavení tranzitu bude mít „drastické dopady“ na všechny v EU.
1. 1. 2025Aktualizováno1. 1. 2025

Maďarsko přišlo o miliardu eur z EU. Nezavedlo reformy

Maďarsko trvale ztratilo přístup k přibližně jedné miliardě eur (asi 25,2 miliardy korun) z fondů Evropské unie. Budapešť do konce loňského roku nezavedla reformy týkající se právního státu, a tak jí Evropská komise peníze neuvolnila, řekla ve středu agentuře DPA mluvčí unijní exekutivy.
1. 1. 2025

Kolkové známky od ledna končí

Po 170 letech se uzavírá historie kolkových známek na českém území. Od ledna je nebude možné použít, ale ani vrátit. O jejich zrušení vláda rozhodla kvůli úsporám, mezi lety 2014 až 2021 stál tisk a distribuce přes půl miliardy. Na úřadech a soudech, kde se jimi dosud platilo, budou fungovat jiné formy úhrady – hotovost, karta, převod, případně QR kód. Nevyužité kolky mohou lidé vracet ještě poslední den v roce.
31. 12. 2024

Schodek rozpočtu se blíží plánované sumě

Schodek státního rozpočtu se před koncem roku přiblížil k plánované sumě 282 miliard korun. Hospodaření se k 20. prosinci dostalo do minusu více než 272 miliard. Číslo je o třináct miliard vyšší než na konci listopadu. Ministr financí Zbyněk Stanjura (ODS) i další koaliční lídři ujišťují, že vláda plánovaný deficit dodrží.
30. 12. 2024
Načítání...