Hušák: Kvůli konci terminálů hrozí Česku arbitráž

Praha - Bývalý generální ředitel Sazky Aleš Hušák nesouhlasí se záměrem insolvenčního správce loterijní společnosti Josefa Cupky ukončit dnes v noci provozování systému videoterminálů STARPORT. Podle odvolaného šéfa Sazky Hušáka navíc za přerušení provozu hrozí Česku mezinárodní arbitráž kvůli zmařené investici ze strany dodavatele systému, společnosti CVT Technology. Jak dodal, videoterminály prý nejsou prodělečné, jde totiž o dlouhodobou investici.

„Není pravdou, že v případě videoterminálů jde u Sazky o prodělečné podnikání. Šlo pouze o dlouhodobou investici, jejichž tzv. účetní ztráta byla způsobena splátkami leasingu centrálního systému a jednotlivých videoterminálů a odpočtem DPH. Její tržby se pohybovaly ve stovkách milionů Kč. Tak tomu bývá u každé investice,“ uvedl Hušák.

Na bývalého šéfa Sazky se údajně obrátil také dodavatel celého systému CVT Technology, aby vypnutí terminálů zabránil. „Vyzývám proto ministerstvo financí ČR, státní zastupitelství a věřitelský výbor, aby těmto a dalším nevratným a likvidačním krokům insolvenčnímu správci zabránily,“ prohlásil v tiskové zprávě.

Hušák: Správce pracuje na zakázku finančních skupin

Ukončení provozování terminálů je podle Hušáka dalším důkazem, že insolvenční správce pracuje na zakázku soukromých finančních skupin. Nucený odchod Sazky z této části loterijního byznysu a uvolnění místa na trhu prý vyhovuje především skupině Ivo Valenty ze Synotu, která podle Hušáka dlouhodobě úzce spolupracuje s Karlem Komárkem na převzetí národní loterie.

Kvůli pochybnostem ohledně zákonnosti a objektivity insolvenčního řízení požádal Hušák o dohled nad řízením Městské státní zastupitelství v Praze, informoval dnes v tiskové zprávě.

Videoterminály jsou podobné běžným herním automatům a do provozu byly v rámci rozšíření portfolia loterijní společnosti Sazka zavedeny poté, co byla dokončena stavba arény. Z jejich zisku měly být financovány splátky úvěru. Stát však udělil licenci na provoz tohoto druhu terminálu několika dalším firmám, a systém STARPORT tak nesplnil svůj účel a dlouhodobě generoval Sazce finanční ztráty. Jen za loňský rok šlo o 97 milionů korun, uvedl v pátek Cupka v souvislosti s oznámením o ukončení jejich provozu.

Osiřelý terminál Sazky
Zdroj: ČT24

Výběr redakce

Aktuálně z rubriky Ekonomika

ČNB ponechala základní úrokovou sazbu beze změny

Bankovní rada České národní banky (ČNB) ponechala základní úrokovou sazbu beze změny na 3,5 procentech. Informoval o tom ředitel odboru komunikace ČNB Jakub Holas. Finanční trh stabilitu úrokových sazeb očekával.
15:19Aktualizovánopřed 2 hhodinami

Europoslanci schválili postupný zákaz dovozu ruského plynu

Evropský parlament (EP) ve středu ve Štrasburku schválil zákaz dovozu ruského plynu do Evropy nejpozději do podzimu roku 2027. Nařízení se týká zkapalněného zemního plynu (LNG), jehož dovoz by měl skončit nejpozději k 1. lednu 2027, i dovozu potrubního plynu, kdy je nejzazší termín za určitých podmínek 1. listopadu téhož roku.
včeraAktualizovánovčera v 15:26

Spotřeba uhlí bude letos rekordní, předpovídá agentura IEA

Spotřeba uhlí bude letos opět rekordní, proti loňsku se zvýší o půl procenta a dosáhne 8,85 miliardy tun. Částečně je to způsobeno politikou vlády amerického prezidenta Donalda Trumpa. Ve svém výhledu o vývoji poptávky po tomto palivu to píše Mezinárodní agentura pro energii (IEA). Spalování uhlí je přitom jedním z největších zdrojů skleníkových plynů, které významně přispívají ke změně klimatu.
včera v 11:53

Přesunutí poplatků za zelené zdroje je dle Davida správné. Na dluh, míní Hladík

„Nepochybuji o tom, že to je krok správným směrem, ale nebude to stačit,“ reagoval europoslanec Ivan David (SPD) na krok vlády, která počítá s tím, že bude ze státního rozpočtu hradit poplatky za obnovitelné zdroje energie. Vyjít by to mělo na sedmnáct miliard korun, což bude každoročně na dluh budoucích generací, varoval exministr životního prostředí a poslanec Petr Hladík (KDU-ČSL). Vyzval k pomoci energeticky náročným odvětvím. Převedení poplatků na stát je podle prezidenta Svazu průmyslu a dopravy Jana Rafaje „extrémně důležitý krok“ pro energeticky náročný průmysl, po němž svaz volal mnoho let. Pozvání do Událostí, komentářů přijala také ředitelka Masarykova ústavu vyšších studií ČVUT Vladimíra Dvořáková. Moderoval Daniel Takáč.
včera v 09:08

EK zmírnila plán na zákaz prodeje automobilů se spalovacími motory

Evropská komise (EK) zmírnila plán na zákaz prodeje automobilů se spalovacími motory v Evropské unii od roku 2035. Nový návrh požaduje, aby se emise oxidu uhličitého (CO2) u nových aut snížily o devadesát procent proti úrovni z roku 2021, tedy nikoli o sto procent, jak bylo původně plánováno.
16. 12. 2025Aktualizováno16. 12. 2025

Cenový tlak na potraviny polevuje, ve stavebnictví však sílí

Čeští spotřebitelé stále čelí rychlému růstu cen hovězího, vajec nebo drůbeže, méně si naopak připlatí za brambory, ovoce a zeleninu. Potraviny obecně nezdražují podle Českého statistického úřadu tak rychle jako dříve. Podle hlavního ekonoma Moneta Money Bank Petra Gapka by tak jejich ceny mohly být stabilnější. Tlak na ceny naopak nepolevuje ve stavebnictví, které se potýká s vysokými náklady na materiál a energie. Sektoru se také nedostává kvalifikované pracovní síly, jako jsou zedníci, tesaři nebo stavbyvedoucí. Rostou i nároky na pracovníky, kteří potřebují znát nové technologie.
16. 12. 2025

Platby za obnovitelné zdroje se zcela přesunou na stát

Stát v příštím roce převezme veškeré financování podporovaných zdrojů energie (POZE). Státní rozpočet to nově zatíží dalšími zhruba sedmnácti miliardami korun, celkově tak stát za poplatky dá více než 41 miliard korun. Schválila to vláda ANO, SPD a Motoristů, která tím chce snížit regulované ceny elektřiny. Domácnostem by toto opatření mělo regulovanou část energií oproti letošku snížit o více než patnáct procent, firmám ještě výrazněji. Dosud bylo financování POZE rozděleno mezi stát a odběratele.
16. 12. 2025Aktualizováno16. 12. 2025

Volkswagen po 24 letech uzavřel svou továrnu v Drážďanech

Továrna německé automobilky Volkswagen v Drážďanech ukončila po 24 letech provoz. Stroje se v takzvané Skleněné manufaktuře zastavily, jakmile vyrobily poslední vůz – červený Volkswagen ID.3. Automobil, na který se podepsali všichni zaměstnanci, se stane muzejním exponátem. Samotná drážďanská továrna se za padesát milionů eur (1,2 miliardy korun) změní v centrum inovací. Německá média upozornila, že to je poprvé v 88leté historii, kdy Volkswagen uzavřel některou ze svých továren v Německu.
16. 12. 2025
Načítání...