Havarijní pojištění od A do Z

Praha - Pojistit se dnes dá téměř cokoli. Slavné modelky či úspěšní fotbalisté si pojišťují dokonce své nohy. Pro nás ale daleko běžnější a také jistě užitečnější je třeba pojištění automobilu. Povinné ručení, jak již z názvu vyplývá, musí mít sjednáno každý vlastník motorového vozidla. Jak je to ale s pojištěním havarijním? K čemu slouží? A kdy se řidičům vyplatí?

„Na rozdíl od povinného ručení, které kryje škody způsobené třetím osobám, chrání havarijní pojištění vozidlo pojistníka,“ vysvětlil mluvčí Direct pojišťovny Tomáš Zavoral. „Pod názvem havarijní pojištění se skrývá více než jen pojištění proti havárii vozidla, ale i pojištění proti živelním škodám, například škodám způsobeným povodní, vichřicí a podobně, pojištění proti odcizení vozidla a také pojištění proti vandalismu,“ připomněl.

Kromě tzv. pojištění all risk, které zahrnuje všechna rizika, pojišťovny nabízí různé balíčky kombinací těchto pojistných krytí a také možnost dalších doplňkových připojištění, mezi nimi bývá zpravidla:

  • pojištění skel vozidla
  • pojištění zavazadel
  • pojištění nákladů na nájem náhradního vozidla
  • úrazové pojištění osob ve vozidle

Kolik pojišťovny zaplatí za škodu?

„Všechny pojišťovny pojišťují částečnou škodu na novou hodnotu,“ uvedl Radek Jakubec, ředitel společnosti e-Finance. V praxi tedy pojišťovna uhradí fakturu za opravu poškozeného auta, samozřejmě však odečte spoluúčast klienta. V případě totální škody nebo odcizení vyplatí pojišťovna tzv. cenu obecnou. „Obecná cena je v tomto případě cena tržní, tzn. cena dosažená na trhu v daném státě za vozidlo stejného typu a značky, stejné výbavy, stejného stáří, stejného opotřebení,“ vysvětlil Jakubec.

Kromě náhrady škody pojišťovny nabízejí i různé asistenční služby, například opravu vozidla na místě, odtažení vozidla, ubytování v místě poruchy či nehody, dopravu do místa bydliště, půjčení náhradního vozidla, popřípadě i telefonické tlumočení či právní pomoc.

Co určuje cenu pojistky?

Konkrétní výše pojistného se odvíjí zejména od ceny vozidla a výběru rizik. Kromě toho ale hrají roli i další faktory, jako například:

  • typ klienta (fyzická osoba nebo podnikatel)
  • druh, tovární značka a stáří vozidla
  • způsob užívání vozidla (je rozdíl, jestli autem jezdíte jen o víkendu na chatu nebo ho provozujete jako taxikář)
  • rozsah pojistného krytí
  • výše spoluúčasti
  • způsob zabezpečení vozidla
  • doba bezškodného provozu z předchozího pojištění

A cenu pojištění může dokonce ovlivnit i to, kde bydlíte. „Ze statistik máme vysledováno, kde se více bourá či krade a i podle toho je částečně pojistné upravováno,“ říká mluvčí ČSOB pojišťovny Tomáš Hejda.

Podle čeho vybrat pojišťovnu?

Většina lidí v dnešním hektickém světě vybírá pojišťovnu jen podle sumy, kterou za pojištění zaplatí. Cena by však neměla být jediným hlediskem posuzování pojišťovny.

Důležitá je především kvalita pojištění, rozsah asistenčních služeb, možnost kombinovat rizika apod.

Výhodnější také bývá sjednat povinné ručení i havarijní pojištění u jedné pojišťovny. Jednak je to jednodušší – stačí nám jedna smlouva, jedno jednání, jedna složenka – za druhé pak všechny pojišťovny v tomto případě poskytují slevy.

Kdy se havarijní pojištění vyplatí?

Zpravidla se uvádí, že havarijní pojištění u vozidel starších pěti let se nevyplatí. Odborníci ovšem tvrdí, že i u starších vozů může mít v některých případech toto pojištění smysl. Majitel vozidla by se však měl v tomto případě pozorně zamyslet nad kombinací rizik, proti kterým se pojišťuje. Pojištění proti všem nabízeným rizikům obvykle nemívá u starších vozů smysl.

  • Poškozené čelní sklo vozu autor: ČT24, zdroj: ČT24 http://img2.ct24.cz/cache/140x78/article/4/304/30366.jpg
  • Odtah autor: ČT24, zdroj: ČT24 http://img2.ct24.cz/cache/140x78/article/8/737/73610.jpg

Výběr redakce

Aktuálně z rubriky Ekonomika

Růst ekonomiky přinese do státní kasy jen asi deset miliard, odhaduje expert

Nová vláda chce přepracovat návrh státního rozpočtu na příští rok, v němž podle ní chybí až 96 miliard korun. Ekonomové v pořadu Otázky Václava Moravce upozornili, že případné nepokryté jednotky či nižší desítky miliard nejsou v celkovém objemu výdajů zásadním problémem. Větší rizika vidí v přesunech peněz mezi kapitolami a v omezeném přínosu hospodářského růstu pro státní kasu. Podle končícího náměstka ministra financí Tomáše Holuba je rozpočet již tak napjatý a prostor pro manévrování je velmi omezený. Debatoval s předsedou Výboru pro rozpočtové prognózy Michalem Skořepou.
před 6 hhodinami

Koalice ANO, SPD a Motoristů chce zpřísnit vymáhání výživného

Systém vymáhání výživného nebude po změně trestního zákoníku k 1. lednu 2026 podle zákonodárkyň vznikající vládní koalice ANO, SPD a Motoristů funkční. Podle senátorky Jany Mračkové Vildumetzové (ANO) proto připraví novelu předpisu, který byl přijat letos v létě. Ministryně spravedlnosti Eva Decroix (ODS) v Otázkách Václava Moravce vyzvala nastupující koalici, aby se změnou počkala alespoň na analýzu dopadů nových paragrafů. Délka legislativního schvalování návrhu umožní podle Mračkové Vildumetzové dostatečnou diskusi nad změnou i analýzu prvních dopadů.
před 6 hhodinami

Michelin posune Česko na světové mapě gastronomie, míní odborníci

Michelinův průvodce rozdal prestižní hvězdy restauracím. Také letos uspěly podniky z Česka, je jich však více než dříve a nachází se i mimo Prahu. Podle herce, blogera a autora Gastromapy Lukáše Hejlíka posune úspěch oceněných restaurací českou gastronomii výš na světové mapě. S tím souhlasí i prezident Asociace hotelů a restaurací ČR Václav Stárek, podle kterého díky tomu Česko nebude dírou na mapě Michelinu. O současné české gastronomii, jejím rozvoji, ale i problémech debatovali hosté v Událostech, komentářích z ekonomiky, kterými provázely Nina Ortová a Jitka Fialková.
před 13 hhodinami

Fiala připravil nové vládě zprávu o stavu Česka

Premiér v demisi Petr Fiala (ODS) zveřejnil zprávu o stavu země, v pondělí při výměně vlády ji předá svému nástupci Andreji Babišovi (ANO). Materiál s fakty a daty připravil, aby Česko mohlo pokračovat bez chaosu, řekl ve videu na síti X natočeném ve vyklizených prostorách vlády. Česko je ve velmi dobré kondici, dodal.
08:49Aktualizovánopřed 13 hhodinami

Platy ve státní sféře porostou podle Babiše i v rozpočtovém provizoriu

Platy učitelů, policistů, vojáků, úředníků a dalších státních zaměstnanců by od ledna mohly vzrůst i přesto, že Česko bude od začátku roku v rozpočtovém provizoriu. V rozhovoru pro ČT to řekl premiér Andrej Babiš (ANO). Provizorium přitom umožňuje vládě utratit každý měsíc jen dvanáctinu výdajů z předchozího roku. Třeba budoucí ministr školství Robert Plaga (za ANO) plánuje tarifní platy učitelů zvýšit od ledna o sedm procent. Stejný nárůst pro ně schválila na podzim i vláda Petra Fialy (ODS).
včera v 20:26

Města plánují na příští rok deficitní rozpočty, realita může být jiná

Města po celém Česku schvalují návrhy rozpočtů pro příští rok. I tentokrát mají ta největší v plánu hospodařit většinou se schodky. U Prahy a všech sedmadvaceti statutárních měst je schválený nebo navržený deficit dohromady přes 21 miliard korun. Realita se proti schválenému rozpočtu u měst často dost liší. Radnice tak třeba peníze neutratí a končí v plusu nebo na nule. Za přebytky na účtech je opakovaně kritizuje ministerstvo financí.
včera v 06:00

Chudobu způsobují hlavně drahé nájmy, ukazuje analýza a hledá řešení

Hlavní příčinou chudoby v Česku nejsou nízké příjmy, ale drahé a nedostupné bydlení. Zatímco podíl lidí žijících v nájmu v posledních letech roste, počet rodin i mladých, kteří si mohou dovolit vlastní bydlení, klesá. Nájemné se ale zvyšuje výrazně rychleji než výdělky, vyplývá z analýzy Platformy pro sociální bydlení a dalších organizací. Navrhují řadu opatření, jak krizi zmírnit už v nadcházejícím volebním období.
12. 12. 2025

Hosté Událostí, komentářů debatovali o klimatických cílech EU

Evropský parlament oznámil odsunutí platnosti emisních povolenek ETS 2 na rok 2028. Nový klimatický cíl je pak do roku 2040 snížit emise o devadesát procent oproti roku 1990. Z pěti procent se ale členské státy budou moci vykoupit takzvanými uhlíkovými kredity. Podle poslankyně Bereniky Peštové (ANO) jsou cíle EU příliš ambiciózní, některé protichůdné a nesplnitelné. „Evropa v současné době svými nesmyslnými cíli páchá sebevraždu, ve smyslu sebevraždy průmyslové,“ uvedla Peštová v Událostech, komentářích. Poslankyně Gabriela Svárovská (Zelení, klub Pirátů) v debatě moderované Martinem Řezníčkem uvedla, že investice do zelené transformace je důležité provádět tak, aby směřovaly k perspektivním odvětvím a dekarbonizaci.
12. 12. 2025
Načítání...