Dráhy chtějí po státu dalších pět miliard korun za převedení majetku

Praha - Dalších až pět miliard korun chtějí České dráhy po státu za převedení zbývajícího majetku na státní organizaci Správa železniční dopravní cesty (SŽDC). Za převod nemovitostí a strojů na správu železnic už přitom dráhy předloni dostaly 12 miliard korun. O požadavku drah informoval Český rozhlas 1 - Radiožurnál.

V roce 2008 České dráhy nepřevedly všechen majetek. „V současné době dochází ještě k vymezování toho majetku, který by mohl být Správě železniční dopravní cesty prodán, a odhaduje se, že tento majetek by mohl být v objemu kolem tří až pěti miliard korun,“ uvedl mluvčí drah Petr Šťáhlavský.

Ministerstvo má věc za dávno vyřešenou

Ovšem dle ministerstva dopravy je vše podstatné již vyřešeno a zbylé pozemky a budovy za tři až pět miliard korun jsou už pouze „dočišťováním“. „My do toho budeme muset promluvit, protože Správa železniční dopravní cesty v podstatě žádné svoje peníze nemá a v podstatě nemá ani nic, s čím by podnikala, čili by to pochopitelně znamenalo určitý nárok na státní rozpočet,“ prohlásil šéf odboru drah na ministerstvu dopravy Jan Fiedler.

České dráhy podle Radiožurnálu prodaly v rámci 12 miliard korun správě železnic kromě pozemků a strojů také například dva klavíry, rekreační lodě, pračky, 12 cívkových magnetofonů za 77 000 korun i vodní plochy.

Bezprostředně poté se transakce stala předmětem kritiky především ze strany bývalého šéfa dozorčí rady ČD Zdeňka Žáka. Podle něj dráhy dostatečně neprokázaly, jak se získanými penězi naložily. Podnik tvrdí, že penězi pokryl ztrátu z provozu krajských vlaků a nakoupil nové vozy.

Česko nejspíše použilo nevýhodný model transformace železnice

Samotný převod majetku je součástí transformace české železnice. Správa železnic by měla zcela převzít péči o koleje a další infrastrukturu. S tím souvisí i plán na převedení například výpravčích pod Správu železniční dopravní cesty, České dráhy mají pouze provozovat vlaky. Zatímco Česká republika se rozhodla pro radikální oddělení dopravce a správce, například v Německu všechny činnosti fungují v rámci jednoho holdingu Deutsche Bahn.

Obdobným způsobem jako Češi postupovali i Slováci, aktuálně se však slovenská vláda rozhodla vrátit k německému modelu a firmy opět spojit. Češi tak zůstanou v Evropě ojedinělí, ačkoliv i ve vedení Českých drah se najdou stoupenci německého modelu.

  • Nádraží autor: ČT24, zdroj: ČT24 http://img2.ct24.cz/cache/140x78/article/13/1262/126157.jpg
  • Deutsche Bahn autor: ČT24, zdroj: ČT24 http://img2.ct24.cz/cache/140x78/article/14/1361/136033.jpg
Načítání...