Čistý zisk německého automobilového koncernu Volkswagen ve třetím čtvrtletí meziročně klesl o více než polovinu na 1,14 miliardy eur (zhruba 29 miliard korun). Výsledky podniku zasáhly náklady, které souvisejí s řešením emisního skandálu. Mladoboleslavská Škoda Auto, která je součástí koncernu VW, si však vedla výborně, za první tři čtvrtletí zvýšila provozní zisk o 28,3 procenta na 1,2 miliardy eur, tedy v přepočtu 30,8 miliardy korun.
Čtvrtletní zisk VW prudce klesl kvůli nákladům na emisní aféru. Škoda Auto si vedla dobře
Zatímco čtvrtletní zisk VW zažil strmý pád kvůli vypořádávání se s emisním skandálem, samotný provozní zisk VW překonal očekávání analytiků Reuters. Bez zahrnutí mimořádných položek totiž vzrostl o 15 procent na 4,31 miliardy eur. Analytici jej přitom podle průzkumu agentury Reuters odhadovali v průměru jen na 3,97 miliardy eur. Automobilka navíc zlepšila odhad své celoroční provozní marže. Cena akcií podniku po zveřejnění výsledků vzrostla o téměř dvě procenta a dostala se na nejvyšší úroveň za osm měsíců.
Za první tři čtvrtletí letošního roku čistý zisk Volkswagenu stoupl o 31 procent na 7,74 miliardy eur. Provozní zisk bez zahrnutí mimořádných položek se zvýšil o 17 procent na 13,23 miliardy eur. Tržby společnosti ve třetím čtvrtletí stouply o 5,8 procenta na 55 miliard eur.
Dodávky automobilů zákazníkům firma zvýšila o 6,3 procenta na 2,651 milionu vozů.„Výsledky ukazují, že zákazníci, přinejmenším v zahraničí, jsou připraveni Volkswagenu dieselový skandál odpustit,“ uvedl analytik Frank Schwope ze společnosti NordLB.
VW oznámil, že překonal hranici milion vozů
Volkswagen v polovině října oznámil, že jeho měsíční dodávky zákazníkům v září poprvé v historii překročily hranici milionu vozů. V samotném Německu nicméně zářijové dodávky meziročně klesly o více než tři procenta.
Automobilka již v září upozornila, že hospodářské výsledky za třetí čtvrtletí negativně ovlivní zvýšení finanční rezervy na řešení emisního skandálu v Severní Americe. Americká agentura pro ochranu životního prostředí (EPA) totiž předloni v září Volkswagen obvinila, že do vozů s naftovým motorem instaloval software umožňující při testování emisí skrývat vysoce nadlimitní hodnoty oxidů dusíku. Volkswagen následně přiznal, že software po celém světě instaloval do asi 11 milionů naftových aut. Skandál se týká i zhruba 1,2 milionu vozů Škoda Auto.
Finanční ředitel Volkswagenu Frank Witter nicméně upozornil, že emisní aféra ještě zdaleka není vyřešena a nadále bude vyžadovat velké úsilí v celém koncernu. „Máme před sebou ještě spoustu práce, ale rozhodně můžeme být spokojeni s tím, čeho jsme doposud dosáhli,“ prohlásil.
Podle redaktora magazínu Auto motor a sport Jana Hreňa se čekal ještě větší propad zisku, než který nastal. Nicméně také dodává, že mluvit o propadu zisku považuje za předčasné, protože při pohledu na provozní zisk, který i ve třetím kvartále narostl o 15 procent a za první tři čtvrtletí letošního roku se tak zvýšil o 31 procent, se koncernu VW navzdory všem problémům daří více než dobře.
A co se Škody Auto týče, tam podle něho aféra dieselgate nehrála prakticky žádnou roli. „Celé to vzniklo v USA, kde má také VW největší škody, a Škoda na severoamerickém trhu neoperuje, takže ji to nijak nepoškodilo, naopak se jí daří, nejdříve Kodiaqu a nyní přijde Karoq. Škoda tedy dále poroste, o nové modely je zájem,“ říká Hreňo.
Volkswagen každopádně od vypuknutí celé aféry zaplatil na odškodněních již 25 miliard eur. Což je asi 650 miliard korun a jen 14,5 miliard z toho letos a čeká se, že se celkem náklady vyšplhají přes 30 miliard eur. „To nejhorší už asi mají za sebou. Od současných zveřejněných čísel vzrostla hodnota akcií koncernu VW o dvě procenta, takže investoři se na to asi dívají pozitivně,“ dodává Hreňo.
Nový model Škody je úspěšný
Volkswagen rovněž uvedl, že provozní zisk Škody Auto za první tři čtvrtletí vzrostl o 28 procent na 1,2 miliardy eur. Nový model Kodiaq se setkal s velmi pozitivním přijetím na trhu a významně se podílel na zvýšení prodeje. Škoda od ledna do konce září meziročně zvýšila prodej na 700 tisíc ze 606 tisíc vozů, uvedl Volkswagen.
Kodiaqa začala automobilka prodávat na začátku letošního roku, do konce září firma dodala 61 100 těchto vozů. Cena automobilu začíná na necelých 700 tisících korunách.
Škoda Auto provozuje v Česku tři výrobní závody. Vyrábí také v Číně, Rusku, na Slovensku a v Indii většinou prostřednictvím koncernových partnerství, dále na Ukrajině a v Kazachstánu ve spolupráci s místními partnery. V celém světě zaměstnává zhruba 25 900 lidí a působí na více než sto trzích.
Začátkem tohoto měsíce se v médiích objevily spekulace o přesunu části výroby z Česka do Německa. Zdroje automobilky agentuře Reuters řekly, že vedení a odbory Volkswagenu chtějí, aby se část produkce přesunula do Německa a aby česká divize platila více peněz za sdílené technologie. Podle vyjádření Volkswagenu ale koncern v současnosti žádné změny u své české značky Škoda Auto nechystá.